05.07.2014

انتقاد جنتی از محافظه‌کاران: شما نگران ساپورت هستید، ما نگران سقوط اخلاقی

رادیوفردا: علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، خطاب به منتقدان محافظه‌کار دولت حسن روحانی گفت، تمام نگرانی شما این است که چرا یک خانم جوراب ساپورت پوشیده است، اما دولت نگرانی‌های عمیق‌تری دارد و آن سقوط اخلاقی جامعه است.

سخنان آقای جنتی روز پنج‌شنبه، ۱۲ تیر، در همایشی با عنوان «دل‌آرامیم» بیان شده است، همایشی که از نام آن برمی‌آید در واکنش به نشست اردیبهشت‌ماه گروهی از محافظه‌کاران در نقد سیاست‌های هسته‌ای دولت روحانی با عنوان «دل‌واپسیم» برگزار شده است.

گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، از این همایش حکایت از انتقادات شدید علی جنتی از وضعیت اجتماعی و اقتصادی کشور دارد و سیاست‌های کلان حکومت ایران در این عرصه‌ها را ناکام توصیف می‌کند.

وی اظهار داشت: «ما نگران سقوط اخلاقی جامعه هستیم. پس از ۳۵ سال به عنوان یک حکومت دینی تلاش کرده‌ایم ۵۰ شبکه تلویزیونی و ده‌ها روزنامه و نشریه داشته باشیم و بیش از هر کس دیگری از اخلاق دم می‌زنیم، اما جامعه ما دچار دروغ و جوسازی‌های بی‌جهت شده است و این‌ها مایه نگرانی است. هرکسی می‌تواند از ما سوال کند که پس از ۳۵ سال چه کار کرده‌ایم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس خطاب به منتقدان دولت ایران گفت: «ما هم نگرانیم، اما نگرانی ما با شما متفاوت است. تمام نگرانی شما این است که چرا یک خانم ساپورت پوشیده و بعد وزیر را به مجلس می‌کشانید و رای عدم اقناع می‌دهید اما ما معتقدیم که باید با روش‌های صحیحی در حوزه فرهنگ عمل کنیم. ما نگرانی‌های عمیق‌تری داریم. نگران آینده کشور،‌ وضع اقتصاد، و نگران میلیون‌ها جوان بی‌کار هستیم که نمی‌توانند ازدواج کنند و مسکن بخرند. همه این‌ها ام‌الفساد است.»

آقای جنتی سپس تاکید کرد که در جامعه ایران «سرقت در حال افزایش است،‌ فساد اخلاقی زیاد شده، سن روسپی‌گری پایین آمده و بنیان خانواده دچار آسیب شده است»، به‌طوری که «۲۵ درصد ازدواج‌ها» در کشور به طلاق ختم می‌شود.

مجلس شورای اسلامی ایران به تازگی وزیر کشور را به خاطر رواج جوراب‌های ساپورت در سطح جامعه احضار کرده و از توضیحات او درباره آن‌ چه وزارت کشور برای اجرای «قانون حجاب و عفاف» انجام داده، قانع نشده است.

وزیر کشور گفته بود که تلاش وزارتخانه تحت مدیریت او این است که «امر به معروف و نهی از منکر» را را از طریق انجمن‌ها و سازمان‌های مردمی و خیریه‌ها به خود مردم واگذار کند، اما مجلس در نهایت به او «کارت زرد» و اخطار داد.

اکنون نیز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید می‌کند که اساسا یکی از مشکلات دولت حسن روحانی «حاشیه‌سازی‌ها در حوزه فرهنگ» است.

وی اظهار داشت: «در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی همه خود را صاحب‌نظر نمی‌دانند، اما در حوزه فرهنگ همه اظهارنظر می‌کنند و راجع به هر مسئله حوزه فرهنگی حاشیه می‌سازند. مثلا خانم لیلا حاتمی که به عنوان یک داور به یک جشنواره بین‌المللی دعوت می‌شود و با یک پوشش مناسب در آنجا حضور می‌یابد، به ناگاه یک مرد ۸۴ ساله با او روبوسی می‌کند و آن وقت از من می‌پرسند چرا این‌ها روبوسی کرده‌اند. از یک مسئله کوچک یک حاشیه بزرگ می‌سازند.»

ماجرای روبوسی لیلا حاتمی، داور جشنواره فیلم کن، با ژیل ژاکوب، دبیر این جشنواره، واکنش شدید محافظه‌کارانی را به دنبال داشت که معتقد بودند وزارت ارشاد باید با او برخورد کند. این ماجرا اما با عذرخواهی خانم حاتمی پایان یافت.

در این حال علی جنتی می‌گوید: «در طول هشت سال ریاست‌ جمهوری آقای احمدی‌نژاد، ما نمی‌دیدیم کسانی که امروز می‌گویند نگرانیم، اظهار نگرانی کنند، همان‌هایی که در طول هشت سال مرتبا سیاست‌های او و همه نابه‌سامانی‌ها و مشکلات اقتصادی کشور را توجیه می‌کردند و امروز از سیاست خارجی و سیاست‌های فرهنگی کشور اظهار نگرانی می‌کنند،. ظاهرا این فرار رو به جلو است که خود را به عنوان مدعی مطرح می‌کنند.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates