09.07.2014

هشدار نوری مالکی در مورد نفوذ داعش در اربیل

بی‌بی‌سی: نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق هشدار داده که منطقه اربیل کردستان عراق به ستاد فرماندهی گروه وابسته به القاعده داعش شده است

نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق هشدار داده که منطقه اربیل در اقلیم خودمختار کردستان عراق یک ستاد فرماندهی برای گروه شورشی داعش شده که ماه گذشته کنترل بخش‌هایی از شمال و غرب عراق را به دست گرفت.

هشدار نخست‌وزیر عراق یک هفته بعد از آن اعلام شده که رهبران کردستان عراق گفته بودند در حال آماده کردن مقدمات برگزاری یک همه‌پرسی برای خودمختاری آن منطقه هستند.

آقای مالکی کردها را متهم به سوء استفاده از شرایط موجود برای رسیدن به استقلال کرده است.

مسعود بارزانی، رئیس دولت خودگردان اقلیم کردستان عراق قبلا گفته بود که ظرف چند ماه آینده یک همه‌پرسی در مورد استقلال کردستان عراق برگزار می شود.

آقای بارزانی در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی تاکید کرده بود که عراق عملا تجزیه شده و او دیگر کتمان نمی کند که هدف دولت خودگردان او استقلال کردستان عراق است.

او با اشاره به آنچه که “فروپاشی منطقه‌ای به دلیل اختلاف شیعه و سنی” می‌نامید، گفت که باید از استقلال‌طلبی کردهای عراق حمایت شود و افزود: “کردها مردمی مبارز هستندکه تعهد و میانه‌روی سیاسی خود را به اثبات رسانده‌اند و استحقاق برخورداری از استقلال را دارند.”

گروه داعش (دولت اسلامی عراق و شام) که از سنی‌های تندرو تشکیل شده پس از تصرف بعضی مناطق غربی، شمالی و مرکزی عراق، هزاران نفر را که بسیاری از آنها شیعه بودند، کشته است.

مخالفان آقای مالکی، از جمله کردها قدرت گرفتن داعش را نتیجه نادیده گرفتن سنی‌ها در عراق بعد از صدام حسین و سیاست‌های به گفته آنها “شیعه‌گرایانه” نخست‌وزیر عراق ‌می دانند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates