09.07.2014

تصرف یک انبار سلاح‌های شیمیایی در عراق توسط داعش

دویچه‌وله: به گفته سفیر عراق در سازمان ملل، جهادگرایان داعش موفق به تسخیر یک انبار تسلیحات شیمیایی شده‌اند. وزارت دفاع آمریکا که پیشتر این خبر را داده بود، می‌گوید که مواد و تسلیحات موجود در این انبار قدیمی و غیرقابل استفاده‌اند.

جهادگرایان داعش موفق شده‌اند که یک انبار تسلیحات شیمیایی در شمال غربی بغداد را تصرف کنند. محمد علی الحکیم، سفیر عراق در سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای به بان کی مون، دبیرکل این نهاد بین‌المللی تصریح کرد که در این انبار مهمات دست‌کم ۲۵۰۰ موشک وجود داشته که کلاهک‌های آن مجهز به گاز سمی سارین یا پس‌مانده‌های این گاز بوده‌اند.

در این نامه قید شده که “گروه‌های تروریستی مسلح” در ۱۱ ژوئن ۲۰۱۴ توانستند به انبار مهمات در منطقه “المثنی” نفوذ کنند. آنها ماموران حفاظتی در این مرکز مهمات را خلع سلاح کرده و دست به غارت موجودی آن زده‌اند.

تصاویر ویدئویی که دقایقی پس از حمله داعش به این انبار تسلیحات شیمیایی در “المثنی” به دست دولت عراق رسیده، نشان می‌دهند که چگونه شورشیان پس از تصرف انبار مهمات دست به غارت تجهیزات و موشک‌ها می‌زنند.

ارسال تصاویر ویدئویی اندک زمانی پس از سقوط این مرکز قطع شده است.

آمریکا: مواد و تجهیزات این انبار قدیمی و غیرقابل استفاده هستند

تسخیر این انبار شیمیایی و تایید رسمی آن از سوی دولت عراق سبب نگرانی‌های زیادی در محافل بین‌المللی شده است. سفیر عراق در سازمان ملل متحد تاکید می‌کند که شورشیان به سالن‌های ۱۳ و۴۱ که در زیرزمین این انبار قرار داشته، هجوم برده‌اند.
کشف تسلیحات شیمیایی توسط وزارت دفاع عراق در ژوئن ۲۰۱۳

کشف تسلیحات شیمیایی توسط وزارت دفاع عراق در ژوئن ۲۰۱۳

برطبق گزارش سازمان ملل متحد که در سال ۲۰۰۴ از این مرکز تهیه شده بود، دقیقاً در این سالن‌ها گاز سمی “سدیم سینیت” وجود داشته که از آن می‌توان گاز سمی “تابون” تولید کرد.

در این دو سالن خمپاره‌هایی مجهز به گاز سمی خردل نیز انبار شده بودند.

نامه سفیر عراق در سازمان ملل که در اول ژوئیه به بان کی مون ارسال شده، در اصل تاییدی بر خبر دولت آمریکاست که در ۱۹ ژوئن گفته بود که “شورشیان سنی موفق به تسخیر انبار تسلیحات شیمیایی” شده‌اند.

بنا به گزارش رادیو آلمان، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که “حادثه رخ داده در حال حاضر از اهمیت چندانی برخوردار نیست، زیر دولت آمریکا بر این باور است که مواد و تجهیزات در این انبار قدیمی بوده و قابل استفاده نیستند.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates