13.07.2014

رئيس کميسيون سلامت و محيط زيست شوراي شهر تهران اعلام کرد: افزايش تشعشعات خطرناک دکل هاي مخابراتي با دستکاري اپراتورها

خراسان: 85 درصد دکل هاي مخابراتي در تهران غيراستاندارد است
اپراتورهاي تلفن همراه هنگام نصب دکل هاي مخابراتي در مواردي، براي اين که پوشش کامل تري ايجادکنند، وات خروجي دکل ها را از استاندارد خارج مي کنند و افزايش مي دهند که اين کار باعث افزايش تشعشعات مضر مي شود و تهديدي جدي براي سلامت افراد محسوب مي شود ،به طوري که در حال حاضر تنها در سطح شهر تهران ،85 درصد دکل هاي مخابراتي بدون مجوز قانوني و به طورغيراستاندارد نصب شده است. رئيس کميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران با اعلام اين مطلب به خراسان گفت :در بررسي هايي که درزمينه سنجش استاندارد دکل هاي مخابراتي داشتيم، متوجه شديم که درصد بالايي از اين دکل ها بدون مجوز، غيرقانوني و غيراستاندارد وبه دور از نظارت هاي لازم نصب شده است. وي ادامه داد: تعيين استاندارد بودن اين دکل ها بر عهده سازمان انرژي اتمي و جانمايي و صدور مجوز نصب آن ها نيز بر عهده شرکت ارتباطات شهر است ومتاسفانه درمواردي نيز متوجه شديم که اپراتورها براي آن که بتوانند پوشش کامل تري ايجاد کنند، وات خروجي دکل ها را از استاندارد خارج مي کنند و افزايش مي دهند که اين کار باعث افزايش تشعشعات مضر مي شود و تهديدي جدي براي سلامت افراد محسوب مي شود . دکتر رحمت ا… حافظي متخصص طب فيزيکي و توان بخشي افزود:تاييد استاندارد بودن دکل هاي مخابراتي از سوي سازمان انرژي اتمي انجام مي شود واز نظر فني اين دکل ها بعد از تاييد سازمان انرژي اتمي از گمرک تر خيص مي شود بنابراين به لحاظ فني مورد تاييد است اما متاسفانه دکل ها بعد از نصب از دو بعد ” مکان يابي” و “خروجي وات دکل” از استاندارد خارج مي شود. وي ادامه داد : بررسي هاي ما نشان مي دهد که اين دکل ها درنزديکي مکان هاي عمومي وحساس مانند بيمارستان ها ، مدارس ،مهد هاي کودک و…نصب مي شود و اين موضوع بسيار خطرناک است . در حالي که نصب وجايابي دکل ها بايد تابع استاندارد هايي باشد از جمله اين که در حاشيه محيط هايي که افراد آسيب پذير تجمع مي کنند،مانند مراکز آموزشي ،مدارس و به ويژه دبستان ها،مهد هاي کودک ، خانه سالمندان، بيمارستان ها و… نبايد نصب شود.

مهلت دوهفته اي به شهرداري براي اعلام استانداردهاي نصب دکل

رئيس کميسيون محيط زيست و سلامت شوراي شهر تهران با بيان اين که شرکت ارتباطات شهر ملزم شده است طي 2هفته آينده استانداردها و ضوابط لازم براي نصب دکل ها را اعلام کند، گفت: در مواردي که استاندارد، ايمني و مقاوم سازي دکل ها رعايت نشده باشد ،تخلف به کميته ماده 100 اعلام مي شود تا اقدامات قانوني از جمله جمع آوري دکل ها انجام شود.

نصب بيش از 11 هزار دکل مخابراتي در تهران

وي ادامه داد : در حال حاضر ماچنداپراتور در زمينه تلفن همراه داريم که وزارت ارتباطات ميليارد ها تومان از اين اپراتور ها در يافت مي کند تا مجوز نصب دکل براي آن ها را صادر کند. اين وضعيت تا کي بايد ادامه پيدا کند ، قرار است چند اپراتور در کشور داشته باشيم ؟ با ورود هراپراتوري به اين عرصه هزاران دکل مخابراتي نصب مي شود به نحوي که در حال حاضر تنها در شهر تهران بيش از 11 هزار دکل مخابراتي نصب شده است در حالي که مي توان اين ها را مديريت کرد . اگر نسل هاي جديد شبکه تلفن همراه توسعه پيداکند، تعداد اين دکل ها نيز کمتر مي شود. وي گفت : متاسفانه اين استاندارد ها از سوي اپراتور ها رعايت نمي شود. وي بااشاره به دستکاري خروجي وات دکل ازسوي برخي اپراتورها نيزگفت :ازسوي ديگربررسي ها نشان مي دهدکه با توجه به وجود پستي وبلندي در سطح شهر اپراتور هاي تلفن همراه و شرکت هاي ارائه دهنده خدمات اينترنتي براي آن که دکل ها پوشش خوبي ايجاد کنند، وات خروجي دستگاه را از حد استاندارد افزايش مي دهند تا در نقاط کور پوشش بهتري ايجاد کنند ، در حالي که از نظر فني ميزان استاندارد وات خروجي يا حد تشعشع بايد نيم باشد اما متاسفانه براي پوشش دهي بهتر اين حد از استاندارد خارج مي شودو اين تهديدجدي براي سلامت جامعه است. وي تصريح کرد : در حال حاضر 185 شرکت خدمات اينترنتي و چند اپراتور تلفن همراه داريم که اگر هر يک هزار دکل در سطح شهر نصب کنند تمام سطح شهر پر از دکل مي شود در حالي که امروز در دنيا استفاده از فناوري نسل چهارم و پنجم در حال شکل گيري است و انتظار ما از دستگاه هاي مربوطه به ويژه وزارت ارتباطات اين است که اگر اجازه فعاليت به اپراتورهاي جديد را مي دهد بر اساس فناوري نسل چهارم و پنجم باشد چراکه مزيت اين فناوري علاوه بر آن که خدمات جديدتري ارائه مي کند ،کاهش دکل ها در سطح شهر است به طور مثال اگر اپراتور اول هزار دکل در سطح شهر داشته باشد با استفاده از نسل جديد، اين دکل ها به 200 دکل کاهش خواهد يافت ويا اين که اپراتور ها مي توانند با استفاده از امکان” سايت شيرينگ” از يک دکل به طور مشترک در مناطق تحت پوشش استفاده کنند . حافظي بر لزوم نظارت مستمر دستگاه هايي مانند سازمان انرژي اتمي ووزارت بهداشت بر استفاده اپراتور ها از اين دکل ها تاکيد کرد وگفت : متاسفانه بعد از نصب دکل ها ديگر نظارتي وجود ندارد در حالي که هم وزارت بهداشت وهم سازمان انرژي اتمي بايد به صورت دوره اي در اين زمينه نظارت داشته باشند.

نصب دستگاه هاي سنجش آلودگي امواج و اشعه

وي با اشاره به مصوبه اخير دولت در زمينه نصب ايستگاه هاي سنجش اشعه و امواج در سطح شهرها گفت: اين دستگاه ها مانند ايستگاه هاي اندازه گيري آلودگي هوا، امواج و اشعه را سنجش و امکان پايش و رصد ميزان امواج در پايتخت را فراهم مي کند.با اين ايستگاه ها ، مي توانيم مداخلات لازم را براي کاهش امواج داشته باشيم و نصب اين دستگاه ها در شهرهاي مختلف ضروري است. دکتر گوراني مدير دفتر بهداشت پرتوهاي وزارت بهداشت نيزدر گفت و گو با خراسان در اين باره گفت: به طور کلي مطابق قانون حفاظت در برابر اشعه با يد چند شاخص عمده در زمينه تشعشعات رعايت شود واطلاعات آن ها در اختيار معاونت ها ي بهداشتي دانشگاه هاي علوم پزشکي قرار گيرد و در نهايت آنان پس از تاييد نهايي اعلام کنند که نصب اين آنتن ها از نظر بهداشتي بلامانع است . اين شاخص ها مواردي از جمله مقدار تشعشع ساطع شده ، ايمني نصب و … را شامل مي شود که از سوي وزارت بهداشت ابلاغ شده است و دانشگاه هاي علوم پزشکي موظف هستند تا علاوه بر نظارت براين موضوع به صورت مستمر اين اطلاعات را در اختيار ماقرار دهند. وي با بيان اين که متاسفانه نصب دکل هاي مخابراتي در نزديکي اماکن حساس مانند مدارس وبيمارستان ها و.. انجام مي شود ،ادامه داد:براي اماکن حساس نيزمانند بيمارستان ها باتوجه به آن که اين سيستم ها مي تواننددر سيستم هاي پزشکي نيز اختلال ايجاد کنند،اغلب بايد ضوابط خاص تري براي نصب دکل به کار گرفته شود. وي با بيان اين که وزارت بهداشت بارها اين شاخص ها وضوابط را اعلام کرده است، گفت :اين موضوع به وزارت ار تباطات نيز ابلاغ شده است و در عين حال به طور مکرر از سازمان تنظيم مقررات خواسته ايم که اپراتور ها را به رعايت اين چارچوب ها ملزم کنند .وي  حد مجاز تشعشعات آنتن ها ي مخابراتي را 45 صدم  وات بر متر مربع عنوان کرد وگفت :به نظر مي رسد اين حد رعايت مي شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates