19.07.2014

مادر ساجده عرب سرخی:‌شیطان هم ماه رمضان تعطیل می‌کند؛ اینها دست برنمی‌دارند

سهام نیوز: ساجده عرب سرخی روز گذشته برای سپری کردن محکومیت یکساله خود در حالی روانه زندان اوین شد که چهارشنبه هفته گذشته بابت پرونده دیگرش تحت بازجویی قرار گرفته بود. مادر او در مصاحبه با “روز” می گوید دادگاه به صورت غیابی این روزنامه نگار را به یکسال حبس تعزیری محکوم کرده بود و تقاضای واخواهی او نیز از سوی قاضی مقیسه رد شده و حکم به اجرا درآمده است.

ساجده عرب سرخی، روزنامه نگار و فرزند فیض الله عرب سرخی، از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است. او که در کشور فرانسه سکونت داشت پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۹۲ و روی کار آمدن دولت حسن روحانی به ایران بازگشت اما پس از چندین جلسه احضار و بازجویی، روز گذشته زندانی شد. فیض الله عرب سرخی خود از بازداشت شدگان پس از انتخابات جنجالی خرداد ۸۸ است که سال گذشته از زندان آزاد شد.

مریم شربتدار قدس، مادر ساجده عرب سرخی توضیح می دهد: ما خیلی غافلگیر شدیم، یعنی وقتی از خارج آمد فکر نمی کردیم چنین برخوردهایی بکنند. ساجده نه غیرقانونی رفته بود نه مشکلی داشت نه پرونده ای. هیچ چیزی نبود. خیلی عادی برای درس اش رفته بود. وقتی پدرش بیمارستان بود برگشت برای دیدن پدرش. آن موقع پدرش زندانی بود و هر لحظه ممکن بود او را به زندان برگردانند، آمد او را ببیند.

او می افزاید: نامه ای آمد که ساجده باید برای اجرای حکم برود. تازه فهمیدیم بدون اینکه به ما خبر دهند خودشان دادگاه غیابی تشکیل و حکم داده اند. ساجده نه اطلاعی داشت نه امکان دفاع از خودش را یافت. وکیل ما درخواست واخواهی کرد. چون زمان تجدید نظر هم گذشته بود، همین طور کش و قوس پیدا کرد تا اینکه هفته پیش اخطاریه و احضاریه آمد که برای اجرای حکم باید برود زندان. ما فکر می کردیم نتیجه اعتراض را حداقل به وکیل ابلاغ می کنند اما نکردند.هفته پیش پی گیری کردیم، دیدیم باز بدون اینکه به ما ابلاغ کنند حکم را تایید و برای اجرا فرستاده اند.

ساجده عرب سرخی اما پرونده دیگری نیز دارد که از سوی اطلاعات سپاه برای او تشکیل شده. مادرش می گوید: وقتی ساجده ایران آمد او را احضار کردند. برای بازجویی که رفت فهمیدیم اطلاعات سپاه پرونده ای تشکیل داده. بعد فهمیدیم پرونده دیگری هم از قبل تشکیل و حکم هم داده اند. ما درگیر همین پرونده بودیم که دست اطلاعات سپاه است و ۲ اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی را به ساجده زده اند. اتهام او در پرونده قبلی که الان برای آن به زندان رفته، تبلیغ علیه نظام بود که ظاهرا وزارت اطلاعات تشکیل داده بود. حالا او برای پرونده اول رفته زندان و ظاهرا می خواهند برای پرونده دوم هم دادگاه تشکیل دهند و حکم صادر کنند. چون بعد از اینکه نامه اجرای احکام برای پرونده اول آمد، سریع از سوی اطلاعات سپاه، ساجده را برای بازجویی احضار کردند. ظاهرا می خواستند پرونده را تکمیل کنند، حالا می خواهند این پرونده را هم بفرستند دادگاه.

خانم قدس می گوید که مصادیق اتهام تبلیغ علیه نظام برای ساجده، دلنوشته های او برای پدرش بوده: مثل من که اتهامات ام نوشته ها و حرف هایم در باره همسرم بود که زندانی بود، سر ساجده هم مصداق اتهامات دلنوشته هایش برای پدرش است؛ اتهاماتی واهی و بی اساس. خودشان می برند و می دوزند و اصلا سندیت ندارد.

او با اشاره به اینکه ساجده خارج از کشور فعالیتی نداشت و درس می خواند می گوید: تنها با ساجده نیست اگر نگاه کنید بخصوص بعد از انتخابات برخوردها را شدیدتر کرده اند. شاید می خواهند بگویند فکر نکنید روحانی آمده اتفاقی افتاده. متاسفانه اینقدر دسته های موازی است که اجازه نمی دهند کسی کاری بکند، روحانی هم می خواست کاری بکند نمی گذاشتند. با همه کسانی که برگشته اند به نوعی برخورد و آنها را زندانی و اعلام هم کرده اند برای کسانی که خارج هستند حکم داده اند. وزیر اطلاعات گفته بود برگردید. حالا هم می بینیم اطلاعات کاری نمی کند اما کسان دیگری هستند که برخورد می کنند. علنی هم گفته اند که کاری می کنیم برنگردند. کسی که می گوید حکم غیابی داده ایم یعنی چی؟ یعنی اگر برگردید برخورد می کنیم و زندانی می کنیم.

مارد ساجده عرب سرخی می افزاید: عقلانیت ندارند. اگر عقلانیتی باشد که هیچ منطقی این برخوردها رانمی پذیرد. کسانی که فعالیت های براندازانه داشتند هم در مقاطعی استقبال شد که برگردید و.. حالا می بینم با بچه هایی که داخل نظام هم هستند بدتر برخورد می کنند. من در دادگاه خودم هم گفتم اگر این شرایط ادامه پیدا کند من باز می نویسم و حرف می زنم.

از خانم قدس درباره پرونده و حکم خودش سئوال می کنم، می گوید: اتهام من تبلیغ علیه نظام بود. تمام نوشته ها، دلنوشته های من و صحبت هایی که شده بود، همه را به عنوان تبلیغ علیه نظام گرفته بودند و حکم دادند. واقعا خنده دار بود. بعد به من یک سال حبس تعزیری دادند اما برای ۵ سال تعلیقی است. نوشته بودند به علت وضعیت خاص خانواده و نداشتن سوسابقه به مدت ۵ سال به حالت تعلیق در می آید. نمی دانم شاید می خواستند ساجده را ببرند، فعلا مال مرا تعلیق کردند.

ساجده عرب سرخی یک دختر ۸ ساله دارد که سرپرستی اش با او بود. حالا در غیاب مادر، دخترش قرار است با پدربزرگ و مادربزرگش زندگی کند. خانم قدرس می گوید: ساجده خیلی مظلومانه رفت. توی بازجویی اش هم روز چهارشنبه گفت بچه من مدام می گوید این بود که می گفتی برویم ایران و ایران خیلی خوب است؟ پس چرا تو را زندان می برند؟ چرا با ما اینطور می کنند؟

او می افزاید: امیدوارم همه بچه هابه حق این شب ها و روزهای ماه رمضان و قدر آزاد شوند. ما از قدیم شنیده بودیم شیطان هم ماه رمضان تعطیل می کند و خدا اجازه هیچ فعالیتی به او نمی دهد اینها اما در همین شب ها هم دست بر نمی دارند.

ساجده عرب سرخی اما تنها کسی نیست که پس از بازگشت به ایران زندانی می شود. کاظم برجسته، سیدسراج الدین میردامادی، حسین نورانی نژاد، عبدالحسین هراتی، حمید بابایی و معصومه قلی زاده دیگر ایرانیانی هستند که پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی به ایران بازگشته و زندانی شده اند. حسین نورانی نژاد در حال حاضر با قرار وثیقه آزاد است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates