21.07.2014

وزير ارشاد: ۵ ميليون کاربر وايبر و واتس‌اپ داریم

رادیوفردا: علی جنتی، وزير ارشاد، از حدود ۵ ميليون کاربر شبکه‌های ارتباطی چون وايبر و واتس‌اپ در ايران خبر داد و گفت که «در مورد فيلتر يا رفع فيلتر شبکه‌هايی که مورد اقبال ميليونی مردم قرار گرفته بايد با احتياط برخورد کرد».

وایبر و واتس‌اپ دو سرویس پیام‌رسانی است که از طریق اینترت صورت می‌گیرد و برای تلفن‌های هوشمند طراحی شده‌ است.

علی جنتی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۲۸ تير ماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس، از تدوين آيين‌نامه جديد برای «کميته تعيين مصاديق مجرمانه» خبر داد و افزود: «در صورت تصويب آئين‌نامه جديد فيلتر هر سايتی بايد ضمن اخذ نظر ۱۳ عضو يا اکثريت اعضای کميته تعيين مصاديق مجرمانه صورت بگيرد.»

دادستان کل کشور رئيس «کارگروه تعيين مصاديق محتوای مجرمانه» است که مسئوليت فيلترينگ در ايران را عهده‌دار است.

فرمانده نيروی انتظامی، رئيس سازمان تبليغات اسلامی، رئيس سازمان صدا و سيما، نماينده دبيرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و دو نفر به انتخاب کميسيون‌های صنايع و قضايی مجلس در اين کارگروه عضويت دارند.

۶ نماينده از دولت شامل وزير يا نمايندگان وزارتخانه‌های اطلاعات، ارشاد، دادگستری، علوم، ارتباطات و فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش نيز دراين کارگروه حضور دارند.

آقای جنتی يادآور شد که «در گذشته مسئوليت رفع فيلتر و فيلتر کردن برخی سايت‌ها از اختيارات خاصی بود که به هياتی ۵ نفره سپرده شده بود».

محمدعلی اسفنانی، عضو ناظر مجلس در کميته تعيين مصاديق محتوای مجرمانه، ۲۰ ارديبهشت گفته بود: «کارگروه تعيين مصاديق ۱۳ عضو دارد که حداقل ۷ عضو بايد حضور داشته باشند تا جلسه رسمی شود و در حضور ۷ عضو با ۴ رأی می‌توان تصميم‌گيری کرد».

وی گفته بود: «گروهی ۵ نفره از ۱۳ عضو کارگروه فيلترينگ برای تشکيل جلسات فوری و تصميم‌گيری‌های ضروری انتخاب شده‌اند.»

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تاکيد کرد که «بعيد نيست برخی اختلاف سليقه‌هايی در اعمال فيلتر و يا رفع آن بين اعضای کميته تعيين مصاديق مجرمانه در زمينه‌های شبکه‌های ارتباطی باشد مانند وايبر٬ واتس آپ و شبکه‌های اجتماعی هم مانند فيس بوک و تویيتر و امثال اينها وجود داشته باشد».

در ماه‌های گذشته تعدادی از مقام‌های مختلف دولتی خواستار رفع فيلتر شبکه‌های اجتماعی شده‌اند. در مقابل برخی از ائمه جمعه و نمايندگان مجلس به اين اظهارات واکنش نشان داده‌اند.

حسن روحانی، رئيس جمهور ايران ۲۷ ارديبهشت‌ماه از حضور مردم در شبکه‌های اجتماعی استقبال و تاکيد کرده بود که «دوران استبداد و رساندن پيام از طريق بلندگو، منبر و تريبون‌های يک‌طرفه و سنتی» به سر آمده است.

در مقابل ۱۰ نماينده مجلس ۱۵ تير ماه ۱۳۹۳ در تذکری خطاب به محمود واعظی، وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات، «پهنای باند و رفع فيلترينگ» را موضوعات فرعی خوانده و خواستار عدم پرداختن به اين موضوعات شدند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates