25.07.2014

مجلس: قانون ممنوعیت ماهواره کارایی‌ خود را از دست داده است

رادیوفردا: مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در گزارشی اعلام کرد که قانون منع استفاده از ماهواره کارایی و اثر بخشی خود را از دست داده و تلاش‌های صورت گرفته برای تصویب قانون جدید نیز به دلیل فقدان سیاست واحد به شکست انجامیده است.

به گزارش سایت مرکز پژوهش‌های مجلس، این گزارش که تیر ماه ۱۳۹۳ ارائه شده است خواستار همکاری دولت و مجلس برای برون رفت از وضعیت «منفعل در قبال شبکه‌های ماهواره‌ای» شده است.

«طرح ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای» ۲۳ بهمن سال ۱۳۷۳ به تصویب مجلس ایران رسید. بر اساس این قانون، ورود، توزیع و استفاده از تجهیزات دریافت ماهواره جز در مواردی که در قانون تعیین شده باشد ممنوع است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود تاکید کرده است که بخش قابل توجهی از «نیازهای رسانه‌ای کشور» از ماهواره تامین می‌شود.

این گزارش با بیان اینکه تا نیمه دهه ۱۳۸۰ استفاده کنندگان از ماهواره در پی تامین نیاز سرگرمی بودند، کسب خبر، تحلیل و تامین نیازهای فکری را از جمله انگیزه‌های استفاده از ماهواره در شرایط فعلی عنوان شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در گزارش خود با بیان اینکه تا پایان سال ۱۳۷۲ هیچ‌گونه اظهار نظری درباره ماهواره از طرف مسئولین نشده بود، به آغاز برخورد با ماهواره از ۱۵ اردیبهشت سال ۱۳۷۳ اشاره کرده است.

بحث نحوه برخورد با دارندگان دیش‌های دریافت امواج ماهواره‌ای طی سال‌های گذشته همواره مورد اختلاف مسئولین جمهوری اسلامی بوده است. در حالی که نیروی انتظامی هر چند وقت یک بار اقدام به جمع آوری دیش‌های ماهواره‌ای می‌کند برخی از مسئولین دولتی این برخورد‌ها را کارساز نمی‌دانند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دولت حسن روحانی، خرداد ماه امسال شیوه برخورد سلبی با ماهواره را چاره ساز ندانسته بود.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین به رد مصوبه مجلس ششم برای «اصلاح قانون ممنوعیت به کار گیری تجهیزات دریافت از ماهواره» توسط شورای نگهبان و واکنش نمایندگان این مجلس به خبرهای ارسال پارازیت بر روی شبکه‌های ماهواره‌ای در سال ۱۳۸۱ نیز پرداخته است.

موضوع ارسال پارازیت بر روی شبکه‌های ماهواره‌ای پس از گزارش سازمان هوا‌شناسی به مجلس ایران در روزهای گذشته دوباره در رسانه‌های ایران مطرح شده است.

پیش از این سازمان هوا‌شناسی ایران در گزارشی به مجلس اعلام کرده بود که به دلیل پارازیت‌ها نتوانسته است توفان خرداد ماه در تهران را پیش‌بینی کند.

احد وظیفه، مدیرپیش‌بینی هشدار سریع سازمان هوا‌شناسی ایران، نیز سه شنبه، ۳۱ تیر گفت: «تاثیر پارازیت‌ها در تشخیص پدیده هوا‌شناسی را قبل از وقوع توفان به سازمان‌های ذیربط اطلاع داده بودیم».

محمدرضا تابش رییس فراکسیون محیط زیست مجلس٬ روز چهارشنبه از بررسی موضوع پارازیت‌ها در این فراکسیون پس از تعطیلات دو هفته‌ای مجلس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، آقای تابش گفت: «علاوه بر مضر بودن پارازیت‌ها در سلامت انسان‌ ادامه بی‌توجهی به وجود آن‌ها به بروز حوادثی چون طوفان تهران و به موقع پیش بینی نشدن آن نیز می‌انجامد».

به گفته این نماینده مجلس، موضوع پارازیت‌ها در حال حاضر در هیات وزیران در حال بررسی است و کمیته‌ای نیز در وزارت ارتباطات برای تحقیق و بحث کار‌شناسی در این باره تشکیل شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates