26.07.2014

جنگ غزه و منافع ایران

بی‌بی‌سی: ایران امسال روز قدس را در شرایطی برگزار کرد که می تواند بیش از هر زمان از نتایج دشمنی خود با اسرائیل خشنود باشد.

مقاومت حماس در برابر حملات سهمگین اسرائیل تا حد زیادی مدیون کمک های آشکار و پنهان ایران به حماس است.

این کمک ها تاثیر مخربی بر مذاکرات هسته ای و روند کاهش تحریم ها نگذاشته.

علاوه بر اینها روز قدس امسال در شرایطی برگزار می شود که افکار عمومی ایران بیش از گذشته علائم همدردی را با وضعیت فلسطینی ها نشان می‌دهد
کمک به حماس

وقتی آیت الله خامنه ای، رهبر ایران در بحبوحه جنگ غزه از همه “دلسوزان” خواست فلسطینی های کرانه باختری را مسلح کنند، خیلی جای تعجب نبود.

طرح رفراندوم آیت الله خامنه ای نیز پیشنهاد جدیدی نبود: همه فلسطینی ها از طریق یک همه پرسی رای به نابودی اسرائیل بدهند.

برپایی چنین رفراندومی حتی از احتمال برنامه سفر ۶ نماینده مجلس ایران به غزه کمتر است.

۶ نماینده مجلس ایران این هفته گفتند در تدارک سفر به غزه و بازدید از آسیب دیدگان آنجا هستند.

اما با وجود موضع‌گیری های انتزاعی مقامات ایرانی در مورد اسرائیل و تبلیغاتی که تنور روز قدس را گرم نگه می کند، نقش ایران در جنگ غزه قابل چشم پوشی نیست.

اسرائیل می گوید چندین بار محموله های موشکی ایران به غزه را کشف و یا نابود کرده است اما این مانع از بهره گیری حماس از کمک های ایران نشده.

راکت هایی که شبه نظامیان فلسطینی در جنگ جاری به اسرائیل شلیک کردند نوع پیشرفته تری از موشک های فجر ۵ بودند که برد بیشتر ولی دقت کمتری داشتند.

مقامات ایران از کمک به حماس برای کسب دانش ساخت سلاح به جای دادن سلاح به آنها سخن رانده بودند.

قدرت دفاعی حماس چه در تعداد راکت هایی که به اسرائیل شلیک کرد و چه در مقابله زمینی با ارتش اسرائیل افزایش چشمگیری را نسبت به گذشته نشان می دهد.

کمک های ایران نقش مهمی در بالا بردن توان حماس در مقابله به مثل با اسرائیل داشته است.

هر چند راکت پرانی های گروه‌های حماس و جهاد اسلامی نتوانست خسارت فیزیک چندانی برای اسرائیل به بار آورد ولی حتی اصابت یک فروند راکت در حوالی نقطه ای مهم مثل فرودگاه تل آویو برای وارد کردن خسارت های مورد نظر حماس کافی است.

از نقطه نظر نظامی، شاید بتوان گفت این دور از جنگ غزه فرصتی بود تا ایران تاثیر کمک های خود به حماس را در رویارویی با ارتش اسرائیل بهتر ارزیابی کند.

برای حماس، این موضوع که در مقابل هر ۵ نیرویی که از دست داده، یک سرباز اسرائیلی کشته شده، یک پیروزی محسوب می‌شود.

شاید در جنگ بعدی، سپر دفاعی اسرائیل کارایی کمتری در برابر زرادخانه حماس داشته باشد.
استقلال مذاکرات هسته ای و همدردی بیشتر ایرانی ها

کمک های ایران به حماس چیزی نیست که مقامات ایرانی بخواهند به رخ بکشند مخصوصا در این زمان که اولویت دولت حسن روحانی رسیدن به یک تفاهم با قدرت‌های غربی بر سر فعالیت های هسته ای ایران است.

از این رو به جز اظهاراتی چند از طرف رهبر ایران و یا سران سپاه در مورد مسلح کردن فلسطینی ها، مقامات ایرانی در طول یکی دو سال گذشته هوشمندی بیشتری را در موضع‌گیری های خود در مورد اسرائیل نشان می دهند.

دستگاه عظیم تبلیغاتی ایران برای بسیج کردن مردم به خیابان‌ها در روز قدس، هرگز تاثیر خاصی بر روی روند صلح یا جنگ بین اسرائیل و فلسطینیان نداشته و امسال نیز نخواهد داشت چرا که روز قدس همواره بیشتر نشانگر امواج سیاسی داخل ایران بوده تا متاثر از تحولات خاورمیانه.

قشر بزرگی از ایرانیان ناراضی تا چند سال قبل چندان دل خوشی از فلسطینی ها نداشتند. شعار “نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران” نمونه ای بارز از ناخشنودی این گروه از ایرانیان از حمایت های حکومت کشورشان از فلسطینیان به شمار می رفت.

در آن زمان نه شبکه های اجتماعی و شبکه های خبری تلویزیونی فارسی زبان به فراگیری امروز بودند و نه دسترسی مردم ایران به رسانه‌های تصویری غیر از صدا و سیما برای آگاهی از وضعیت فلسطینی‌ها چندان گسترده بود.

اما حالا موج همدردی ایرانیان با مردم غزه و ابراز انزجار از اسرائیل بیش از هر زمان در شبکه های اجتماعی خودنمایی می کند.

فاصله احساسات افکار عمومی ناراضی در ایران و مقامات نظام در مورد جنگ غزه امسال بیش از گذشته کاهش یافته است.

برای نمونه، کلیک تجمع گروه “مادران صلح” در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران در اعتراض به حملات اسرائیل به نوار غزه، نمایش همین همدردی از طرف جریانی خارج از چارچوب حکومت ایران بود که بدون مانع قانونی برپا شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates