08.02.2013

پخش «تصاویر کشف‌شده از پهپاد آمریکایی» در تلویزیون دولتی ایران

رادیوفردا: تلویزیون دولتی ایران چهارشنبه شب، ۱۸ بهمن ماه، تصاویری را پخش کرد که گفته می‌شود از هواپیمای بدون سرنشین سازمان جاسوسی آمریکا، سیا، کشف شده است.

هواپیمای یاد شده سال گذشته به کنترل سپاه پاسداران در آمد.

در این تصاویر گفته می‌شود که هواپیمای جاسوسی آر.کیو- ۱۷۰ از پایگاه نظامی آمریکا در ولایت قندهار افغانستان برخاسته که در ۴۲۰ کیلومتری مرزهای شرقی ایران واقع شده است.

به گفته میرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران، این هواپیما در کشورهای اطراف ایران پروازهای بسیاری داشته و عملیات‌های متعددی را در کشور پاکستان هدایت کرده است.

آقای حاجی‌زاده می‌افزاید، انواع دیگر هواپیماهای جاسوسی ایالات متحده نیز در پایگاه قندهار مستقر هستند که برای عملیات‌های شناسایی و مراقبت از آن استفاده می‌شود.

ایران آذر ماه سال گذشته اعلام کرد که توانسته است یک فروند هواپیمای بدون سرنشین، پهپاد، را در حوالی شهرستان کاشمر در عمق ۲۲۵ کیلومتری خاک ایران «با اندکی خسارت» در اختیار بگیرد.

مقام های آمریکایی پس از مدتی این خبر را تایید کردند و این در حالی است که پیش از آن اعلام شده بود هواپیمای یاد شده در نزدیکی مرز افغانستان و ایران سقوط کرده و گم شده است.

پس از آن مقامات ایالات متحده خواستار بازپس‌گیری این هواپیمای بدون سرنشین شدند، اما ایران به این درخواست پاسخ منفی داد و اعلام کرد که اطلاعات هواپیمای جاسوسی را رمزگشایی کرده است.

ایران همچنین شکار این هواپیمای بدون سرنشین را نشانه‌ای از پیشرفت‌های تکنولوژیک و نظامی خود دانسته و ادعا می‌کند که با «مهندسی معکوس» آن توانسته است از امکانات این هواپیما استفاده کند.

در مستندی که چهارشنبه شب از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، همچنین تصاویری به نمایش درآمد که گفته می‌شود از «خط تولید» یک نوع هواپیمای شناسایی به اسم «اسکن ایگل» در ایران تهیه شده است.

هواپیمای بدون سرنشین اسکن ایگل یک هواپیمای آمریکایی است که ایران ادعا می‌کند چند نمونه از آن را در اختیار گرفته است.

این در حالی است که مقامات ایالات متحده می‌گویند این ادعاها صحت ندارد و ایران هیچ سندی برای اثبات آن ارائه نداده است.

ایالات متحده در ماه‌های اخیر فشارهای خود را بر ایران به منظور توقف برنامه هسته‌ای آن افزوده است.

در دور جدید تحریم‌های این کشور علیه ایران که از روز چهارشنبه، ۱۸ بهمن، به اجرا درآمد کشورهای خریدار نفت ایران از پرداخت پول به ایران منع می‌شوند. آنها در ازای نفت ایران تنها می‌توانند کالاهای مشخصی را به ایران صادر کنند.

ایران می‌گوید برنامه هسته‌ای آن اهدافی صلح‌آمیز دارد و حاضر به توقف آن نیست.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates