01.08.2014

نشریه “فارین پالسی” مطرح کرد ورود “آدم کشان داعشی” به بازار جهانی نفت

تدبیر: “مایکل نایتس” کارشناس امور خاورمیانه در موسسه مطالعاتی خاور نزدیک “واشنگتن” در این باره معتقد است که داعش به ثروتمندترین سازمان تروریستی جهان تبدیل شده است.
ورود

گروه جهان تدبیر: می توان دولت اسلامی “شام و عراق” (داعش) را ثروتمندترین گروه تروریستی جهان دانست. اکنون بیم فعالان بین المللی در حوزه افزایش یافته چرا که روزانه نفت میلیون دلاری عراق توسط داعشی ها به سرقت رفته و به بازرگانان منطقه فروخته می شود.

به گزارش “تدبیر”، نشریه “فارین پالسی” با اشاره به در اختیار گرفتن کنترل پالایشگاه های مهم عراق توسط گروه داعش این موضوع را خطری جدی علیه بازارهای بین المللی نفت دانسته و در این باره می نویسد:”دیوانگان وابسته به گروه آدمکش داعش در حال تجارت نفت هستند.

طبق گزارش های منتشر شده به نظر می رسد آنان روزانه میلیون ها دلار از فروش نفت درآمد کسب می کنند. داعشی های عراق و سوریه هم چون گروه های قدیمی تروریستی از شیوه فروش قاچاقی سوخت برای درآمدزایی استفاده می کنند.

اکنون آن گروه با فروش غیر قانونی نفت عراق تبدیل به یکی از ثروتمندترین گروه های تروریستی جهان شده که در تامین نیاز مالی به خودکفایی رسیده است. اکنون داعش به سطحی رسیده که نیازی به حمایت دولت های خارجی و یا کسب پول از طریق آدم ربایی یا سرقت بانک ندارد. این گروه هم چنین موفق شده سلاح های گران قیمت امریکایی را پس از فرارنظامیان عراقی از پایگاه های ارتش آن کشور به سرقت ببرد در نتیجه نیازی به پرداخت پول برای خرید اسلحه نمی بیند.

در نتیجه اکنون داعش پول کافی برای برعهده گرفتن تعهدات سنگین مدیریتی چون پرداخت دستمزدها، جمع آوری زباله و یا حفاظت از تاسیسات برق را در اختیار دارد. “مایکل نایتس” کارشناس امور خاورمیانه در موسسه مطالعاتی خاور نزدیک “واشنگتن” در این باره معتقد است که داعش به ثروتمندترین سازمان تروریستی جهان تبدیل شده است.”

به گزارش تدبیر، نشریه “فارین پالسی” در ادامه با اشاره به کنترل بسیاری از حوزه های نفتی عراق و سوریه توسط داعشی ها می افزاید:”این گروه نقش اصلی در قاچاق غیر قانونی نفت در سوریه و عراق را ایفا می کند.

ناظران حقوق بشر در منطقه اظهار داشته اند که داعش اکنون توانسته کنترل 60 درصد از میدان های نفتی سوریه را در دست گیرد. این وضعیت درباره عراق نیز صدق می کند.

کارشناسان حوزه نفت تخمین زده اند که میزان تولید غیر قانونی نفت توسط داعش در عراق و سوریه در حدود 80 هزار بشکه در روز است. با این حال، باید گفت که این میزان فروش مبلغی در حدود 8 میلیون دلار در روز را عاید داعش می کند که در مقایسه با دیگر کشورهای باثبات تولیدکننده نفت در منطقه رقم بسیار ناچیزی است.

هم چنین در صورتی که میدان های نفتی بیش تری در اقلیم کردستان کشف شوند کار داعشی ها سخت تر خواهد شد. آنان مدعی شده اند که از طریق سوریه نفت تحت اشغال خود را توسط واسطه هایی به ترکیه و دیگر کشورهای منطقه می فروشند.

گزارش های منتشر شده درباره قیمت نفت فروشی توسط داعش متفاوت است. در گزارش هایی آمده که داعش هر بشکه نفت را به قیمتی کم تر از 25 دلار به فروش می رساند و در گزارش های دیگری از فروش نفت به قیمت بشکه ای 50 تا 60 دلار نیز سخن به میان آمده است. “نایتس” معتقد است که داعش از فروش نفت روزانه یک تا دو میلیون دلار درآمد کسب می کند. برخی از تحلیلگران حتی از درآمد روزانه ای بیش از سه میلیون دلار نیز گفته اند.”

با این وجود “نشریه فارین پالسی” در پایان این مقاله اشاره کرده که پول نفت تنها بخشی از منابع درآمدی داعش بوده و در این باره می افزاید:”گرفتن مالیات، اخاذی و ارتکاب سایر اشکل قاچاق میلیون ها دلار به خزانه گروه داعش سرازیر کرده است.

“برت مک گرک” مسئول بخش عراق وزارت امور خارجه امریکا هفته گذشته در جلسه ای در کنگره امریکا گفته بود که پیش از اشغال موصل توسط داعش نیز اعضای آن گروه موفق به کسب 12 میلیون دلار از طریق فعالیت های غیر قانونی شده بودند. البته اقدامات غیر قانونی برای کسب پول توسط گروه های شبه نظامی بی سابقه نبوده است.

برای مثال، گروه طالبان در افغانستان موفق شده بود سالانه از طریق قاچاق مواد مخدر و مواد معدنی مبلغ 100 تا 200 میلیون دلار درآمد کسب کند. القاعده در قاره آفریقا نیز از طریق آدم ربایی پول زیادی بدست آورده اند. گروه “الشباب” پول مورد نیاز برای مبارزه خود را از طریق قاچاق انسان کسب کرده و گروه فارک در کلمبیا نیز چندین دهه از طریق قاچاق کوکائین درآمد کسب کرده بود.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates