08.08.2014

روزنامه “نیویورک تایمز” امکانات و منبع مالی و نظامی تروریست ها را بررسی کرد چرا مقابله با داعش دشوار است؟

تدبیر: اختلاف میان قدرت های منطقه، پول و اسلحه زیادی که در اختیار نیروهای شبه نظامی وابسته به داعش است و هم چنین طرح مفهوم خلافت که در مقابل “دولت – ملت” از سوی داعشی ها مطرح شده همگی نشان می دهند که این مقابله با این گروه سخت تر از آن چیزی است که پیش از این تحلیلگران سیاسی تصور می کردند
چرا مقابله با داعش دشوار است؟

گروه جهان تدبیر: اختلاف میان قدرت های منطقه، پول و اسلحه زیادی که در اختیار نیروهای شبه نظامی وابسته به داعش است و هم چنین طرح مفهوم خلافت که در مقابل “دولت – ملت” از سوی داعشی ها مطرح شده همگی نشان می دهند که این مقابله با این گروه سخت تر از آن چیزی است که پیش از این تحلیلگران سیاسی تصور می کردند.

به گزارش “تدبیر”، روزنامه “نیویورک تایمز” با اشاره به مواضع در اختیار گروه داعش و دشواری تصمیم گیری دولت امریکا برای مقابله با این گروه می نویسد:”جنگجویان وابسته به گروه “دولت اسلامی شام و عراق” توانسته اند توپخانه ها و مراکز تصفیه آبی را که امریکایی ها پس از پایان جنگ عراق به دولت مالکی ارائه کرده بودند را اشغال کردند.

در پنج روز گذشته نیز نیروهای داعشی با سربازان لبنانی در مرز لبنان درگیر شده اند.

گروه موسوم به “دولت اسلامی شام و عراق” (داعش) توانسته تعداد زیادی از جنگجویان را از سرتاسر نقاط جهان جذب کند. اکنون سازمان ملل متحد نام این گروه را در فهرست گروه های تحت تحریم قرار داده است.”

“مایکل استفنز” معاون مدیر گروه تحلیل دفاعی انستیتو رویال یونایتد سرویس در لندن این پرسش را مطرح می کند که “شما می گویید داعش را دوست ندارید، شما در این باره چه کرده اید؟” برای امریکا و اروپا “استفنز” معتقد است که حمایت از دولت تحت تسلط شیعیان در عراق اقدامی حیله کارانه است چرا که پیام نادرستی را به کشورهای سنی حاشیه خلیج فارس می فرستد.

حمایت از کردها نیز اقدامی فریبکارانه است چرا که نه دولت مرکزی عراق و نه دولت ترکیه خواستار خودمختاری کردها نیستند. حمایت از دولت سوریه در مقابله با شورشیان داعش نیز ناممکن است. واقعیت آن است که در این میان متغیرهای بسیاری وجود دارند. اتخاذ هرگونه تصمیمی درباره داعش تبعات پیش بینی نشده ای را به دنبال خواهد داشت.”

این روزنامه امریکایی در ادامه اشاره می کند که اختلاف نظر میان قدرت های بین المللی با یکدیگر از جمله امریکا و روسیه و هم چنین قدرت های منطقه ای عامل اصلی عدم امکان تشکیل ائتلاف بین المللی بزرگ برای مقابله با داعش بوده است.

به گزارش تدبیر، “نیویورک تایمز” در این باره می افزاید:”دولت امریکا در هفته های اخیر اقداماتی را برای مقابله با داعش در پیش گرفته است. روز چهارشنبه، وزارت خزانه داری امریکا اعلام کرد که تحریم های هدفمندی را علیه گروه ها و افرادی که با داعش در ارتباط هستند را وضع می کند.

در ماه جون کاخ سفید اعلام کرد که 500 میلیون دلار کمک اضافی به شورشیان میانه رو در سوریه ارائه خواهد کرد علیرغم آن که هشدار داد احتمال آن که این تسلیحات به نادرست به دست جنگ سالاران در سوریه بیفتد نیز وجود دارد.

اواخر سال گذشته، این سلاح ها به دست داعشی ها در عراق افتاد و در ماه جون پس از آن که شورشیان کنترل “موصل” دومین شهر بزرگ عراق را در اختیار گرفتند “باراک اوباما” رییس جمهوری امریکا اعلام کرد که بیش از 300 مشاور نظامی را برای کمک به ارتش عراق روانه آن کشور خواهد کرد.

هفته گذشته در شورای امنیت سازمان ملل متحد بیانیه علیه داعش مطرح شد. دولت روسیه در پیش نویسی که آماده کرده بود خواستار آن شد تا کشورهای مختلف از گروه داعش نفت خریداری نکنند. روز سه شنبه شورای امنیت بیانیه دوم خود را مطرح کرد. امریکا پیش نویس این بیانیه را آماده کرده بود و از تمام گروه ها و فرقه های عراقی می خواست تا علیه “خشونتی که وحدت، هویت و آینده عراق” را تهدید می کند متحد شوند. با این حال در این بیانیه سخنی از لزوم حمایت از دولت سوریه در راه مقابله با نیروهای داعش به میان نیامده بود این در حالیست که کرملین همواره تاکید کرده که حمایت از دولت “اسد” در سوریه باید ادامه یابد.

درگیری میان نیروهای نظامی وابسته به اسد و نیروهای داعش در ماه های اخیر افزایش یافته است. در اوایل ماه جولای، نیروهای ارتش سوریه شهر “رقاع” را بمباران کردند جایی که مقر اصلی نیروهای وابسته به داعش محسوب می شود و در جریان این درگیری به گزارش گروه ناظران حقوق بشر در سوریه 20 تن از نیروهای مخالف دولت سوریه کشته شدند.

“نوح بونسی” کارشناس مسائل سوریه در گروه بین المللی “بحران” با اشاره به اختلاف نظر و رقابت میان قدرت های منطقه ای به عنوان مانع اساسی در مسیر اتحاد دولت ها برای مقابله با داعش می افزاید:”رقابت ایران و عربستان سعودی در سوریه در جریان است. هم چنین، عربستان سعودی با قطر و ترکیه نیز برای افزایش دامنه تاثیرگذاری خود در منطقه مواجه است. در چنین وضعیتی غیر واقع بینانه است که انتظار داشته باشیم دولت های منطقه برای مقابله با داعش توان متحد شدن با یکدیگر را داشته باشند. امریکا توان لازم برای مقابله با داعش و کمک رسانی به مخالفان آنان را دارد با این حال، به نظر نمی رسد که اشتیاق و چشم انداز روشنی در این باره مقابل امریکایی ها قرار داشته باشد.”

به گزارش تدبیر این روزنامه در ادامه به توان تسلیحاتی و بالای “داعش” به عنوان دو عامل مهم برای بقای آن گروه اشاره کرده و در این باره می نویسد:”داعش نه تنها تهدیدی برای عراق و سوریه که خطری عمده علیه هندوستان و چین، بلژیک و انگلیس محسوب می شود. کارشناسان سازمان ملل اظهار داشته اند که اعضای گروه های تروریستی از جمله جبهه “النصره” و سایر نیروهای وابسته به القاعده در حال پیوستن به “داعش” هستند چرا که داعشی ها پول و اسلحه بیش تری در مقایسه با دیگر گروه های شورشی در اختیار دارند. تحلیلگران نظامی اظهار می دارند که داعشی ها موفق شده اند کنترل بخش عمده ای از میدان های نفتی در سوریه و عراق را در اختیار گیرند و آزاد کردن این مناطق از دست آنان کار آسانی نیست.”

طرح مفهوم “خلافت” در برابر مفهوم “دولت – ملت” از سوی داعشی ها نیز آخرین موردی که از دید روزنامه “نیویورک تایمز” به تقویت داعش و دشوارتر شدن وضعیت مقابله با آن گروه کمک کرده است.

به گزارش تدبیر، “نیویورک تایمز” در این باره می افزاید:”مقام های امریکایی اظهار داشته اند که فقدان توان نظامی عراق برای در بازپس گیری مناطق اشغال شده توسط داعش سبب شده تا کنترل این مناطق در اختیار آنان باقی بماند. فقدان نیروی زمینی کافی سبب شده تا “نوری مالکی” نخست وزیر عراق از نیروی هوایی آن کشور برای کمک رسانی به شهروندان عراقی و مقابله با شورشیان کمک گیرد.

گروه ناظران حقوق بشر در گزارش اخیر خود اظهار داشته که از اوایل ماه جون گذشته در جریان حملات هوایی انجام شده در مناطق تحت کنترل تروریست ها در شهر “فلوجه” دست کم 75 شهروند عراقی کشته و صدها نفر مجروح شده اند. امریکایی ها دلایل بسیاری برای نگرانی درباره وضعیت عراق دارند. “جولیا مک کوید” یکی از تحالیلگران مرکز ارزیابی هوایی و دریایی معتقد است که یکی از اصلی ترین دلایل نگرانی امکان بازگشت نیروهای تروریست به شهرهای اروپایی و امریکایی است. داعشی ها مفهوم “خلیفه” را بار دیگر مطرح کرده اند. این موضوع می تواند تهدیدی علیه مفهوم “دولت – ملت” در کشورهای منطقه باشد.

“مک کوئید” در ادامه مطلب خود در وبلاگش می نویسد:”با این وجود، نگرانی اندکی وجود دارد که نیروهای وابسته به داعش بتواند به آن میزانی قدرت خود را افزایش دهند که بتوانند خلافتی جهانی را تاسیس کنند.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates