15.08.2014

نقشه مخالفان برای استیضاح: برهم زدن جلسه با مدرک روحانی

خودنویس: برخی نمایندگان مجلس قصد دارند تا در روز استیضاح وزیر علوم به‌منظور «عصبانی» کردن روحانی، سوالاتی را درباره‌ی مدرک «دکترای» تحصیلی رییس جمهوری از وی بپرسند.

سایت «پیام‌نو » در این خصوص نوشته که از منابع موثق اطلاع کسب کرد که «تندروهای» مجلس برای روز استیضاح وزیر علوم «نقشه‌های خاصی» را کشیده‌اند.

بر اساس این گزارش برخی نماینده‌های مجلس که از طراحان اصلی استیضاح هستند قصد دارند علاوه بر جنجال و طرح مسائلی از قبیل به کارگیری اصلاح‌طلبان در وزارت علوم؛ «درباره مدرک تحصیلی رئیس جمهور هم شبه افکنی» کنند.

براساس گزارش این سایت این نمایندگان مجلس قصد دارند با طرح این موضوع که حسن روحانی چگونه توانسته در یازده ماه مدرک دکترایش را از دانشگاه کلدونین گلاسکو دریافت کند؛ «موضوع ارتباط تندروها و حامیان دولت قبل با بورسیه‌های غیرقانونی را تحت‌الشعاع قرار دهند.»

افشای بخش دیگری از بورسیه‌های غیرقانونی: نام خانواده طراحان استیضاح در فهرست

در همین حال خبرگزاری کار ایران، ایلنا، می‌گوید به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد، اعضای خانواده برخی از طراحان استیضاح وزیر علوم در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی دولت محمود احمدی‌نژاد هستند.

افشای این بورسیه‌ها توسط وزیر علوم یکی از دلایل استیضاح رضا فرجی دانا اعلام شده است.

این خبرگزاری گزارش داد که «برخی از مدیران رسانه‌ای منتسب به اصول‌گرایان، نمایندگان مجلس، اعضای درجه اول خانواده برخی از وزرای دولت احمدی‌نژاد و نیز فرزندان روحانیون صاحب ‌منصب در لیست بورسیه‌های غیرقانونی و تخلفات غیرقانونی در رابطه با وزارت علوم قرار دارند».

به نوشته ایلنا، نام پسر و داماد محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات دولت گذشته، نیز در این فهرست قرار دارد. آقای سلیمانی از طراحان اصلی استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری است.

این گزارش می‌افزاید که به داماد این نماینده مجلس بورسیه ادامه تحصیل در آمریکا و به پسر وی بورسیه ادامه تحصیل در کانادا داده شده است.

نام فرزند محمد مهدی زاهدی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که در دولت محمود احمدی‌نژاد، وزیر علوم بود نیز در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی قرار دارد. آقای زاهدی نیز از طراحان اصلی استیضاح رضا فرجی دانا است.

خبرگزاری ایلنا می‌گوید که فرزند آقای زاهدی با معدل ۱۳، از بورسیه نخبگان استفاده کرده و هم اکنون مشغول تحصیل در مقطع دکتراست.

طرح استیضاح رضا فرجی دانا اوایل تیرماه سال جاری و با امضای ۵۰ نماینده به هیئت رئیسه مجلس تسلیم شد، ولی هیئت رئیسه خواستار برگزاری جلسه میان نمایندگان استیضاح‌کننده و وزیر علوم برای رفع اختلافات شد.

با ناکام ماندن جلسات دو طرف و حمله شدید حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، به منتقدان مذاکرات هسته‌ای، طرح یاد شده روز ۲۱ مرداد اعلام وصول شد.

واکنش امروز مجلس به افشای نام بورسیه شده‌ها

در همین حال برخی از نمایندگان مجلس ایران امروز به افشای لیست بورسیه‌ها واکنش نشان دادند.

عباس مقتدایی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و از نمایندگان پیگیر استیضاح وزیر علوم به خبرگزاری فارس گفت که «باید مشخص شود چرا آقای وزیر پیش از طرح مساله استیضاح این تخلفات را رسانه‌ای نکرده است».

او در عین حال افزود که از «افشای تخلفات» صورت گرفته درباره بورس‌ها استقبال می‌کند، زیرا این افشاگری «ساختار سالم‌تری در فضای وزارت علوم فراهم می‌آورد.»

علیرضا سلیمی، یک عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نیز با اشاره به آن چه «جوسازی رسانه‌های حامی وزیر علوم درباره سه هزار بورسیه‌ دولت گذشته» خوانده، به خبرگزاری تسنیم گفت: «ممکن است که در میان آن‌ها افراد دارای مشکل وجود داشته باشند، ولی این که به صورت قطعی گفته شود سه هزار نفر غیرقانونی بورس گرفته‌اند، صحیح نیست.»

آقای سلیمی همچنین خواستار بررسی این مسئله توسط قوه قضائیه شده است.

جبار کوچکی‌نژاد، دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نیز گفته که «برخی می‌خواهند با طرح موضوعاتی چون بورسیه‌های غیرقانونی برای استیضاح حاشیه‌سازی کنند» و افزوده است: «هیچ سندی مبنی بر غیرقانونی بودن بورس‌های دولت گذشته وجود ندارد.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates