10.02.2013

احمدی‌نژاد: اگر آمریکایی‌ها رفتارشان را اصلاح کنند، خودم مذاکره می‌کنم

بی‌بی‌سی: محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران گفت که اگر مقامات آمریکا ‘گفتار و بیان’ خود را عوض کنند و به تهدید پایان دهند، او شخصا آماده گفت‌وگو با آنهاست.

آقای احمدی‌نژاد امروز (یکشنبه، ۲۲ بهمن) در مراسم بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، خطاب به مقامات آمریکا گفت: “به صراحت می‌گویم، اصلاح گفتار و بیان لازم است، اما کافی نیست. اگر اسلحه را از روی ملت ایران بردارید، من خودم گفت‌وگو می‌کنم. گفت‌وگو باید در سایه احترام و عدالت باشد، نه فشار”.

او در این سخنرانی در میدان آزادی تهران که به طور مستقیم از تلویزیونی دولتی ایران پخش می‌شد، تصریح کرد: “امروز ایران هسته‌ای شده و دشمنان ملت ما ناراحت هستند و به بهانه هسته‌ای شدن، می‌خواهند مانع حرکت ملت ایران شوند”.

با این حال، او اضافه کرد که به تازگی “دشمنان ایران” با ادبیات بهتری صحبت می‌کنند و “می‌گویند می‌خواهیم گفت‌وگو کنیم”.

در روزهای گذشته و بعد از کلیک پیشنهاد جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا برای گفت‌وگوی مستقیم، موضوع مذاکره ایران و آمریکا بارها مطرح شده است.

مقامات رسمی ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را تنها مرجع تصمیم‌گیری درباره برقراری دوباره رابطه ایران با آمریکا معرفی می‌کنند.

آقای خامنه‌ای پنجشنبه هفته گذشته کلیک گفت که “مذاکره، مشکلی را حل نمی‌کند”.

رهبر ایران از کسانی که در داخل ایران “از روی ساده لوحی یا غرض” از پیشنهاد مذاکره آمریکایی‌ها ابراز خوشحالی می‌کنند، انتقاد کرد.

او اضافه کرد “من دیپلمات نیستم، من انقلابی‌ام و حرف را صریح و صادقانه می‌گویم. شما (آمریکایی‌ها) اسلحه را مقابل ایران می‌گیرید و می‌خواهید مذاکره کنید، ملت ایران مقابل این چیزها مرعوب نخواهد شد”.

محمود احمدی‌نژاد نیز در سخنرانی امروز خود با اشاره به این مثال آقای خامنه‌ای گفت: “نمی‌شود اسلحه‌ای بالای سر ملت نگه دارید و انتظار گفت‌وگو داشته باشید”.

او خطاب به مخالفان فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: “ما هسته‌ای شده ایم و دیگر تقابل شما با ما چه معنایی دارد؟ تلاش شما برای این بود که هسته‌ای نشویم”.

او اضافه کرد: “الان دیگر وقت درگیری و تقابل نیست و بهترین حالت برای ما تعامل و همکاری است.”
انتخابات ‘مهندسی‌شده’

رئیس‌جمهور ایران با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایران کلیک گفت: “کسی فکر نکند رأی مردم فقط یک کاغذ و ورق است. بلکه تجمیع اراده و همت مردم است که از طریق منتخب ملت در کشور جاری می‌شود.”

او گفت: “کسی با کوته‌فکری تصور نکند که می‌تواند جای مردم تصمیم بگیرد.”

او اضافه کرد: “شنیده شد که بعضی می‌گویند که می‌خواهند انتخابات را مهندسی و مدیریت کنند.”

آقای احمدی‌نژاد با بیان این که هیچ‌کس نمی‌تواند اراده‌اش را به مردم تحمیل کند، گفت: “ملت ایران راه خود را می‌شناسد و به افراد و گروه‌های مدعی نیاز ندارد.”

او همچنین نسبت به ایجاد انحصار در عرصه‌های اقتصاد، سیاست و حتی علم و آزادی در ایران هشدار داد و گفت: “انحصار فسادآور است.”

وی گفت: “مبادا روزی بیاید که عده‌ای خاص و صاحبان قدرت و ثروت به مراکز تصمیم‌گیری دسترسی یابند و خواست خود را تحمیل و عملیاتی کنند، ولی توده‌های مردم از آن محروم باشند.”

او اضافه کرد: “به اقداماتی که به چنین وضعی منجر شود، رضایت نخواهم داد.”

رئیس‌جمهور ایران همچنین گفت: “نباید هیچ سندی را علیه منافع عمومی و مصالح ملت امضا کنیم و من هرگز امضا نخواهم کرد.”

او روشن نکرد که درباره کدام سند صحبت می کند.
نارضایتی ‘جمع کثیر’

آقای احمدی‌نژاد با بیان این که مردم ایران در شرایط کنونی “به واسطه فشار‌های ناجوانمردانه دشمنان” تحت فشار هستند، تصریح کرد: “در آینده و در وقت مناسب درباره ابعاد توطئه و اقدامات دشمن علیه ملت ایران توضیحاتی را ارائه خواهم داد.”

او گفت: “آنها (دشمنان) می‌خواستند شیرازه امور در ایران از هم بگسلد، اما به اهداف خود نرسیدند و هم‌اکنون دولت به شدت از نارضایتی جمع کثیری از ملت در رنج است.”

وی همچنین گفت: “انتظار نیست که دولت هم از خارج و هم از داخل تحت فشار باشد.”

او گفت: “در مورد مسائل اخیر و برخی موضوعات داخلی، صحبت‌های مهمی هست که باید با ملت در میان بگذارم، اما امروز به خاطر این‌که طعم شیرین پیروزی انقلاب در کام مردم تلخ نشود و به خاطر رهبر عزیزمان آن را به وقت مناسب دیگری در آینده موکول می‌کنم.”

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که به مناسبت روز ۲۲ بهمن که سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به شمار می‌رود، در شهرهای مختلف ایران راهپیمایی برگزار شده است.

براساس گزارش‌ها، در راهپیمایی امسال در تهران، مقامات عالی‌رتبه رسمی ایران، از جمله نمایندگان مجلس، مقامات ارشد نظامی، رئیس قوه قضاییه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران هم حضور داشتند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates