10.08.2014

اصلاح طلبان جوان پاسخ می دهند: چرا به بیت رهبری رفتم؟

پارسینه: حضور در بیت رهبری یک اتفاق نبود، یک تصمیم فردی هم نبود. بلکه حاصل مجموعه تاملات و بررسی های فراوان در باره شکل سیاست ورزی با جمعی از دوستان و در واقع یک رویکرد بود.
به گزارش پارسینه، در مراسم عید فطر امسال در بیت رهبری، برخلاف سالهای گذشته، چند چهره اصلاح طلب حضور داشتند، سجاد سالک روزنامه نگار اصلاح طلب در یادداشتی به چرایی این حضور پرداخته است.
متن این یادداشت بدین شرح است:

درباره این جلسه قصد نداشتم توضیحی بنویسم اما چون با وجود گذشت یک هفته همچنان با سوال هایی رو به رو می شوم به ذکر چند نکته بسنده می کنم.

1- حضور در بیت رهبری یک اتفاق نبود، یک تصمیم فردی هم نبود. بلکه حاصل مجموعه تاملات و بررسی های فراوان در باره شکل سیاست ورزی با جمعی از دوستان و در واقع یک رویکرد بود. رویکرد جمعی که به این نتیجه رسیده یکی از کاستی های اصلاح طلبان در سال های گذشته دور شدن از رهبری و نادیده گرفتن اقتدار نهادهای مختلف نظام بوده است.

2- من در رابطه با حاکمیت از فرمولی به نام «قوام متقابل» دفاع می کنم. قوام متقابل ناظر به این است که بهبودخواهان در راستای تقویت حکومت گام بردارند و البته از این فرصت برخوردار شوند تا جبهه اصلاح طلبان را تقویت کنند. این اتفاق در سال های گذشته رخ نداد. یعنی تحول خواهان در مقاطعی تا جایی که توانستند حاکمیت را تضعیف کردند و در چنین تقابلی البته اصلاح طلبان و تشکل ها و بدنه طبقه متوسط را هم در نهایت تضعیف شده دیدند.

3- کاهش شکاف های اجتماعی و سیاسی، یکی از الزامات توسعه یافتگی است. در نتيجه نگاه من اين است كه رويكرد نسل دوم اصلاح طلبان بهتر است كاهش تنش و مصالحه با نخبگان اصولگرا و نهادهای پرنفوذ براي پيشبرد امور باشد. سیاست ورزی با کینه و کدورت پیش نمی رود. برای من مسئله ای به نام ایران اهمیت دارد. من دغدغه توسعه یافتگی کشور را دارم و با توجه به تنوع و تکثر حاکم بر کشور و قدرت نهادها و ارگانها، بهترین راه را ارتباط و تعامل می دانم.

4- جریان های تنگ نظر در کشور، قدرت زیادی دارند. در این شرایط یا باید از راه فشار و رفتار چریکی دنبال بهبود وضع موجود بود و خواب و خیال تحول ناگهانی داشت یا به معنی واقعی کلمه اصلاح طلبانه و مسالمت آمیز رفتار کرد و امید به بهبود تدریجی بست و حتی از توقف برای همراه کردن مخالفان هم ابایی نداشت.

5- افراد و گروه ها اگر می خواهند بیرون گود بنشینند خب طبیعی است که می توانند موضع منتقدانه ای ابراز کرده؛ یا آرمان ها را برجسته کنند یا زمین و زمان را دست بیندازند اما اگر کسی یا جریانی تصمیم گرفت در یک چارچوب مشخص فعالیت اصلاحی کند نمی تواند مناسبات رسمی حاکم بر آن مجموعه را نادیده بگیرد.

سجاد سالک/روزنامه نگار اصلاح طلب

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates