06.09.2014

توقف چندساعته هواپیمای اجاره‌ای نیروهای تحت‌رهبری آمریکا در ایران

بی‌بی‌سی: دولت آمریکا تایید کرده یک هواپیمای اماراتی که در اجاره نیروهای ائتلاف بین‌المللی تحت‌رهبری این کشور در افغانستان بوده، بر خلاف برنامه در بندرعباس فرود آمد و ساعاتی بعد پروازش را از سر گرفت و به دوبی رفت.

طبق گزارش‌ها حدود یکصد آمریکایی و احتمالا دو شهروند کانادا سوار این هواپیما بوده‌اند.

نخستین خبرها در این باره حوالی نیمه‌شب به وقت تهران منتشر شد و حدود چهار ساعت بعد، وزارت خارجه آمریکا از عزیمت این هواپیما به سوی مقصد اولیه‌اش و فرود در دوبی خبر داد.

هواپیما از شرکت اماراتی فلای‌دوبی بوده و از پایگاه بگرام که بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان است، عازم دوبی در امارات عربی متحده بوده است.

خبرگزاری رویترز از قول یک مقام آمریکایی در این باره نوشت این هواپیما با چند ساعت تاخیر پروازش را از بگرام آغاز کرده ولی چون برنامه پروازی‌اش را به‌روز نکرده بود، مسئولان مراقبت پرواز در ایران انتظار نداشتند آن را در آسمان ببینند و به همین خاطر از آن خواستند راهی را که آمده باز گردد و به افغانستان برود اما چون سوخت کافی برای بازگشت نداشت، در بندرعباس فرود آمد.

در اولین گزارش‌ها، واشنگتن‌پست از قول یک مقام آمریکایی نوشت که ایران این هواپیما را وادار به فرود کرده و جت‌های جنگنده ایران این هواپیما را “همراهی” کرده‌اند.

هرچند طبق همین گزارش، برخی دیگر از مقام‌هایی آمریکایی گفته‌اند که هواپیما به اختیار خود در بندرعباس به زمین نشسته است.

پس از انتشار این خبر، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که این یک “مشکل اداری” بوده و هواپیما “وادار” به فرود نشده بلکه مسیرش را از دوبی به بندرعباس تغییر داده است.

این مقام آمریکایی که نامش نیامده، ابراز امیدواری کرد که مسئله به‌زودی حل شود و هواپیما پرواز خود را از سر بگیرد.

شرکت هواپیمایی فلای‌دوبی هم تایید کرد که این پرواز به شماره FZ ۴۳۵۹ “تغییر مسیر” داده است.

ساعاتی بعد این شرکت خبر داد که هواپیما به مقصد دوبی پرواز کرده و پس از آن سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که هواپیما در دوبی نشسته است.

ماری هرف از همه طرفین بابت تلاش‌هایشان در سالم به‌مقصدرسیدن مسافران هواپیما تشکر کرد.

ایران هنوز واکنش رسمی به این خبر نشان نداده است اما خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا، از قول یک مقام که نامش پوشیده مانده، اصل خبر “فرود اضطراری” را تایید کرد ولی جزئیات بیشتری ارائه نداده است.
آسمان مناقشه

در موارد مشابهی از مناقشه بر سر پروازهای عبوری از آسمان ایران، از جمله شش سال پیش یک پرواز عازم افغانستان در ایران فرود آمد که برخی منابع ایرانی ابتدا گزارش داده بودند حامل نیروهای نظامی آمریکا بوده و “حریم هوایی ایران را نقض کرده بود”.

آن‌زمان خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس کلیک گزارش داد که یک فروند هواپیمای آمریکایی، پس از نقض حریم هوایی ایران وادار به فرود شده است.

قرارگاه مرکزی آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی (سنت‌کام) این گزارش را رد کرد.

پس از آن یک مقام نیروهای مسلح ایران کلیک گفت که آن هواپیما یک فروند جت فالکون بوده و قصد داشته با اسم پرواز نظامی، از آسمان ایران عبور کند.

او گفت که سرنشینان این هواپیما، آمریکایی نبوده‌اند و “پس از آن که عدم سوء نیت آنان به اثبات رسید”، ایران به هواپیما اجازه داد پروازش را از سر بگیرد و از آسمان ایران خارج شود.

ایران و آمریکا بیش از سه دهه است که رابطه‌شان را قطع کرده‌اند اما در یک سال گذشته، دیدارها و تماس‌هایی بین مقام‌های تهران و واشنگتن از سر گرفته شده است.

در هفته‌های گذشته و با بالاگرفتن تهدید گروه “دولت اسلامی” (داعش) در عراق و سوریه، سخن از احتمال کلیک همکاری ایران و آمریکا در این باره به میان آمده است اما هر دو طرف آن را کلیک تکذیب کرده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates