07.09.2014

‘شکنجه گر داعش عامل حمله به موزه یهودیان بلژیک’

بی‌بی‌سی: مهدی نموش مدت پنج سال تا سال ۲۰۱۲ میلادی به جرم دزدی در فرانسه زندانی بود

نیکولاس هنین، روزنامه نگار فرانسوی که ۱۰ ماه در سوریه در اسارت پیکارجویان گروه دولت اسلامی (داعش سابق) بوده است می گوید یکی از زندانبان‌ها و شکنجه گران او یک مرد فرانسوی به نام مهدی نموش بود که به اتهام کشتن چهار نفر در موزه یهودیان در بروکسل بازداشت شده است و در انتظار محاکمه بسر می برد.

مهدی نموش متهم است در ماه مه سال ۲۰۱۳ میلادی در حمله‌ای مسلحانه به موزه یهودیان در پایتخت بلژیک چهار نفر را کشته که دو نفر آنها شهروند اسرائیل بودند.

متهم که الجزایری تبار و شهروند فرانسه است مدت کوتاهی پس از آن واقعه، در مارسی فرانسه دستگیر و برای محاکمه به بلژیک فرستاده شد.

نیکولاس هنین می گوید آقای نموش را در زمان اسارت دیده بود و او به طور مرتب زندانیان را شکنجه می کرده است.

این روزنامه نگار فرانسوی که برای مجله ‘لوپوینت’ کار می کند پس از ۱۰ ماه اسارت، در ماه آوریل امسال به همراه سه روزنامه نگار دیگر فرانسوی آزاد شد.

او می گوید زندانی‌ها به شدت از مهدی نموش و همدستانش هراس داشتند.

نیکولاس هنین گفت:‌ ‘او وقتی که آواز نمی خواند شکنجه می کرد. او عضو گروه کوچکی از مردان فرانسوی بود که حضورشان حدود ۵۰ زندانی سوری که در سلول‌های نزدیک ما بودند را به وحشت می انداخت.’

آقای هنین می افزاید:‌ ‘در اتاقی که من خودم هم در آن بازجویی شدم هر شب ضربات شروع می شد. شکنجه تمام شب تا وقت نماز صبح ادامه داشت. جیغ و داد زندانی ها با فریادهایی به زبان فرانسوی رو به رو می شد.’

آقای هنین می گوید مهدی نموش با او هم بدرفتاری می کرد.

به گفته او، نموش می گفته است: ‘این دستکش‌های موتورسواری را می بینی؟‌ آنها را برای زدن تو آورده ام. فقط برای تو. دوستشان داری؟’

وکیل آقای هنین می گوید تمام گروگان‌ها تایید می کنند که مهدی نموش یکی از نگهبان‌ها بوده است.

آقای هنین پیشتر گفته بود که جیمز فولی و استیون ساتلاف، دو روزنامه نگار آمریکایی که اخیرا توسط گروه دولت اسلامی (داعش سابق) سرشان بریده شد نیز مدتی با وی محبوس بودند.

ویدیوی از حمله متهم به موزه یهودیان در بروکسل

هنوز روشن نیست که مهدی نموش زندانبان دو روزنامه نگار کشته شده آمریکایی هم بوده است یا نه.

آقای نموش مسئولیت حمله روز ۲۴ ماه مه که موجب کشته شدن سه نفر شد را پذیرفته است.

دادستان پاریس پیشتر گفته بود که او یک سال در سوریه بوده و در آنجا با اسلامگرایان تندرو مرتبط بوده است.

بنا بر گزار ش ها، مهدی نموش هنگام دستگیری یک قبضه سلاح کلاشنیکف و یک سلاح کمری به همراه داشته که احتمالا او از این سلاح‌ها برای حمله استفاده کرده است.

دادستان همچنین گفته بود که هنگام دستگیری و در کنار سلاح‌هایش یک برگه کاغذ سفید بوده که سربرگ “دولت اسلامی عراق و شام” رویش بوده است که نام سابق گروه داعش است. این گروه در پی تصرف بخش‌های وسیعی از شمال عراق، خود را دولت اسلامی می خواند.

در گزارش پلیس آمده که آقای نموش یک دوربین فیلمبرداری هم داشته که روی آن ۴۰ ثانیه تصویر ضبط شده بود.

ویدیو، تصاویر دو تفنگ بوده و صدایی که مسئولیت حمله به موزه یهودیان را پذیرفته و بابت اینکه به خاطر مشکل فنی دوربین عذرخواهی کرده که نتوانسته صحنه تیراندازی را ضبط کند.

دستگیری وی در مارسی در یک بازرسی اتفاقی برای مواد مخدر رخ داد.

بنا به گفته دادستانی، او به مدت پنج سال تا سال ۲۰۱۲ میلادی به جرم دزدی در فرانسه زندانی بود. در زندان گفته می‌‌شد که او تحت تاثیر اسلام‌گرایان افراطی قرار گرفته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates