08.09.2014

دوکلام هم از مادر عروس بشنوید!: اوباما: ایران مشکل کشورهای سنی منطقه نیست

رادیوفردا: باراک اوباما،رييس جمهوری آمريکا، با اشاره به شکل گیری ائتلاف منطقه ای و بین المللی علیه گروه خلافت اسلامی گفته است برای نخستین بار ایران مشکل پیش روی کشورهای سنی منطقه نیست.

به گزارش خبرگزاری رويتزر، رييس جمهوری آمريکا در مصاحبه ای که روز يکشنبه هفتم سپتامبر از شبکه «ان بی سی» پخش شد، در خصوص اقدامات گروه خلافت اسلامی در منطقه تصريح کرده است: فکر می کنم شايد برای نخستين بار به طور کاملا واضح مشکل پيش روی کشورهای سنی در منطقه که شماری از آنها متحد ما هستند،‌ ايران نيست. اين مساله شيعه و سنی نيست.

باراک اوباما همچنین در خصوص راهبر آمریکا در قبال گروه «خلافت اسلامی» تصریح کرده است که هم اکنون ائتلاف جهانی و منطقه ای برای مقابله با این گروه شکل گرفته است.

وی با اين حال هرگونه اعزام نيرو به عراق و سوريه را رد کرده و گفته است: اين راهبرد «معادل جنگ عراق نخواهد بود.»

به گفته باراک اوباما اقدامات آمريکا شبيه به اقدامات ضدتروريستی اين کشور طی پنج، شش و هفت سال گذشته خواهد بود.

رييس جمهوری آمريکا تصريح کرده است: ما بخشی از ائتلاف جهانی خواهيم بود که حملات هوايی در حمايت از عمليات زمينی نيروهای عراقی و کردها انجام خواهد داد.

باراک اوباما اضافه کرده است که ۹ کشور پذيرفته اند که محور اصلی اين ائتلاف باشند.

در همین حال،‌رییس جمهوری آمریکا گفته است که برنامه دولت خود را برای مقابله با گروه «خلافت اسلامی» برای شهروندان و قانونگذاران اين کشور در هفته جاری بيان خواهد کرد.

وی همچنین در خصوص راهبرد آمریکا گفته است: می خواهم مردم آمريکا متوجه ماهيت اين تهديد شوند، بدانند که نحوه رويارويی ما با آن چگونه خواهد بود و اين که مطمئن باشند که ما می توانيم با آن برخورد کنيم.

گروه خلافت اسلامی، (که پيشتر خود را دولت اسلامی عراق و شام، داعش، می خواند) هم اکنون بخش هايی از عراق و سوريه را درکنترل خود دارد. ابوبکر البغدادی پس از تصرف موصل، در شمال عراق، در خطبه های نماز جمعه اين شهر خود را خليفه مسلمان دانست.

باراک اوباما گفته است که روز سه شنبه با شماری از اعضای کنگره ديدار کرده و روز چهارشنبه نيز برای مردم آمريکا سخنرانی خواهد و برنامه خود را برای مقابله با گروه «خلافت اسلامی» تشريح خواهد کرد.

رييس جمهوری آمريکا همچنين تاکيد کرده است: مرحله تازه آغاز شده و اکنون زمان اقدام عملی است.

سخنرانی باراک اوباما در روز چهارشنبه در ۱۰ سپتامبر يعنی يک روز پيش از سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر به نيويورک و پنتاگون خواهد بود. در حملات اعضای گروه القاعده توسط هواپيماهای ربوده شده، به برج های دوقلو تجارت جهانی در نيويورک و ساختمان وزارت دفاع آمريکا،‌پنتاگون، در حدود سه هزار نفر کشته شدند.

با اين حال، رييس جمهوری آمريکا تصريح کرده است که اطلاعاتی در خصوص تهديد حملات قريب الوقوع گروه خلافت اسلامی در خاک امريکا در دست نيست.

در حالی باراک اوباما قرار است راهبردهای تازه آمریکا برای مقابله با گروه خلافت اسلامی را تشریح کند که این کشور نخستين حمله هوايی خود را عليه مواضع گروه «خلافت اسلامی» در نزدیکی سد حدیثه در استان سنی‌نشین انبار عراق انجام داده است.

به گزارش يکشنبه ۱۶ شهريور خبرگزاری فرانسه، فرماندهی مرکزی نيروهای مسلح آمريکا اعلام کرده است که اين حمله هوايی به درخواست دولت عراق و با هدف حمايت از نيروهای امنيتی اين کشور و قبايل سنی که از سد حديثه حفاظت می‌کنند، صورت گرفته است.

سد حديثه بر روی رودخانه فرات و در استان سنی‌نشين انبار قرار دارد و از بزرگترين سدهای عراق است

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates