11.02.2013

رفسنجانی: رهبری اگر بخواهد می‌تواند مسیر کشور را تغییر دهد

رادیوفردا: اکبر هاشمی رفسنجانی،‌ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌ بار دیگر اظهار داشت که آیت‌الله خامنه‌ای می‌تواند مسیر کشور را تغییر دهد و تاکید کرد که باید رای مردم محترم شمرده شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه با سایت خبرآنلاین گفت که باید «جامعه و افکار عمومی را بیش از این به حساب بیاوریم و بدون آنها نمی‌شود کار کرد.»

وی پیش از این هم به دفعات گفته بود رفع مشکلات با دولت برآمده از انتخابات آزاد ميسر است و خواستار برگزاری انتخاباتی آزاد، شفاف و قانونی در ايران شده بود.

این سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی با انتقاد مخالفانش مواجه شد و حتی رهبر جمهوری اسلامی نسبت به استفاده از لفظ «انتخابات آزاد» هشدار داد و گفت که انتخابات در ایران پس از انقلاب اسلامی همواره «آزاد» بوده است.

به نوشته سایت خبرآنلاین،‌ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، همچنین با اشاره به اینکه «معیار برای خیلی‌‌ها حفظ قدرت شده است»‌ افزود:‌ «شرایط مناسبی برای کشور نیست و مشکلات زیاد است.»

‌او گفت: «انسان‌های باسواد، متفکر و مخلص و باایمان الان فراوان هستند که از این وضع قانع نیستند و بعضی‌‌ها ناراضی و بعضی‌‌ها مخالف هستند و بعضی‌‌ها از روند جاری ناراضی و درصدد اصلاح اشتباهات هستند و با حفظ اصول اسلامی انقلاب و اسلام، در جهت تکامل آن تلاش می‌کنند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی در این مصاحبه که روز دوشنبه ۲۳ بهمن منتشر شده، در عین حال گفت که به آینده مایوس نیست و افزود: «در مجموع بدنه جامعه دارد به سمتی می‌رود که شرایط کشور در آینده بهتر می‌شود.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت در این مصاحبه به نقش آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برای تغییر در کشور اشاره کرد و گفت: «در شرایط کنونی این تغییرات از بالا مقدور است و افزود که ‌رهبر جمهوری اسلامی الآن اگر تصمیم بگیرد،‌ می‌تواند شرایط را به آن مسیری که اهداف اولیه انقلاب بوده است،‌ تغییر دهد.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز گفت:‌ «من فکر می‌کنم الان زمان مناسبی برای اصلاح قانون اساسی نیست و اگر هم زمانی تصمیم به اصلاح گرفته شد، باید خیال ما راحت باشد که در جهت درست اصلاح می‌شود.»

وی در بخش دیگری از این مصاحبه به ظرفیت‌های قانون اساسی در دفاع از حقوق مردم پرداخت و گفت: «شما قانون اساسی را ببینید، چهل و چند اصلش حقوق مردم است. اگر همان‌‌ها اجرا شود، همه آزادی‌‌ها خیلی و بیش از آنچه فکر می‌کنید وجود دارد. آن محدودیت‌ها و مجازات‌هایی که برای تجاوز به حقوق مردم گذاشته شده و جلوگیری از سانسور و شکنجه و حقوقی که به هر شهروند داده‌اند، انصافاً آنها سطح بالایی است. ایده‌آل است. قانون اساسی در همه دنیا بعد از چند سال بعضی قسمتش عوض می‌شود. اینجا هم اگر ضرورت پیش آمد و لازم بود، می‌تواند بشود و مشکلی نیست. در خودش هم شیوه اصلاح قانون اساسی هست. مشکل آن گونه ندارد. به نظرم ساختار خوب تنظیم شده و عمل به ساختار اشکال دارد.»

وی به این پرسش خبرآنلاین که آیا احتیاج به بازنگری در قانون اساسی وجود دارد،‌ گفت: «ساختار این قانون خوب تنظیم شده است و عمل به ساختار اشکال دارد.»

اکبر هاشمی رفسنجانی در دی ماه خواستار عمل به قانون اساسی شده و گفته بود: «در قانون اساسی ما آزادی مطبوعات، اجتماعات و احزاب و نیز آزادی‌های فردی و اجتماعی به وضوح تصریح شده است و لازم است توجه بیشتری به بخش حقوق مردم در قانون اساسی و نقش تأثیرگذار آنان صورت گیرد.»

بحث دولت وحدت ملی نیز که چندی پیش توسط رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد در این مصاحبه نیز مورد اشاره قرار گرفت. اکبر هاشمی رفسنجانی گفت که سخنانش مربوط به محور نیروهای خانواده انقلاب و نظام اسلامی و بهره‌گیری از جریان‌های سیاسی مختلف ایران بوده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی همچنین اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایران نامزد نخواهد شد.

وی در اوایل بهمن، گفته بود در شرايطی خاص حاضر است در رقابت‌های انتخاباتی رياست جمهوری خرداد سال آینده شرکت کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت در پاسخ به مصاحبه‌کننده که از وی درباره انتخابات در پیش رو و نامه چهار سال پیش او به آیت‌الله خامنه‌ای‌ پرسید، گفت: «رهبری در مورد آن نامه معروف به خود من فرمودند درباره محتوی نامه ملاحظه‌ای ندارم اگر با من مشورت می‌کردید می‌گفتم بعد از انتخابات منتشر کنید.»

اکبر هاشمی رفسنجانی، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ در نامه‌ای سرگشاده به آیت‌الله خامنه‌ای خواستار پاسداری از رای مردم شده بود. این نامه با واکنش تند هواداران آیت‌الله خامنه‌ای مواجه شد.

وی در ادامه این مصاحبه با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: «توصیه من به طور کلی این است که ما باید هم در سیاست داخلی خودمان یک مقدار تغییر ایجاد کنیم و به طرف مردم برویم. یعنی جامعه و افکار عمومی را بیش از این به حساب بیاوریم و بدون آنها نمی‌شود کار کرد. اصلاً پیروزی ما با اینها بود و همیشه تنفس ما در دوران مبارزه با مردم بود با جای دیگری که ارتباط نداشتیم. پیروزی انقلاب به دست مردم رقم خورد. ما در زندان بودیم. مردم به خیابان‌‌ها آمدند و ما را از زندان آزاد کردند. دفاع ما هم با مردم بود و همه این‌گونه بود.»

هاشمی رفسنجانی درباره اهمیت رای مردم گفت: «فکر می‌کنم ما باید کاملاً مردمی عمل کنیم. آرای مردم مهم است. مردم ببینند که روی آرایشان حساب می‌شود، یک رای هم می‌تواند یک جریانی را تغییر دهد.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد سیاست خارجی اظهار داشت:‌ «حتی‌المقدور برای خودمان دشمن درست نکنیم که در داخل بگوییم که به خاطر دشمنی خارجی، مثلاً ما داریم این کارها را می‌کنیم.»

وی افزود: «گاهی افراد دشمن‌تراشی می‌کنند برای اینکه در داخل بگویند ما مشکل داریم. در حالی که به گفته او،‌ اگر خودمان سالم عمل کنیم و با دنیا هم سالم رابطه داشته باشیم از این مشکلات کمتر می‌شود.»

رئیس مجمع تشخیص مصلت نظام نیز در مورد مذاکره مستقیم بین آمریکا و ایران با تکرار موضع پیشین خود گفت که آمریکا با حسن‌نیت برای مذاکره بیاید و نه به خاطر مسائل دیگر.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates