13.09.2014

شمخانی: آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم دنبال نقض حاکمیت کشورهاست

رادیوفردا: یک روز پس از موضع منفی آمريکا در مورد حضور ايران در ائتلاف مبارزه با خلافت اسلامی، علی شمخانی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی، آمریکا را متهم کرد که «به بهانه مبارزه با تروريسم به دنبال نقض حاکميت کشورها است».

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، آقای شمخانی، در جلسه شورای عالی جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفته است که «اقدام آمريکا [تشکيل ائتلاف بين‌المللی عليه خلافت اسلامی] در مسير منحرف کردن افکار عمومی جهانی نسبت به نقش محوری اين کشور و حاميان آن در ايجاد، تجهيز و توسعه گروه‌های تروريستی به بهانه سرنگونی حکومت قانونی سوريه است».

پيش از آقای شمخانی، مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، نيز با سخنان مشابهی، به شکل‌گيری ائتلاف عليه بين‌المللی برای مبارزه با گروه خلافت اسلامی واکنش نشان داده بود.

خانم افخم گفته بود که «برخی کشورهای درون اين ائتلاف در شمار حاميان مالی و امنيتی تروريست‌ها در عراق و سوريه بوده‌اند و برخی ديگر به اميد ايجاد تغييرات سياسی مطلوب خود در عراق و سوريه در عمل به مسئوليت بين‌المللی خود کوتاهی کرده‌اند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران افزوده بود که اين ائتلاف دارای «ابهامات جدی» است و «در جديت آن برای مبارزه ريشه‌ای و صادقانه با تروريسم ترديد اساسی وجود دارد».

ايالات متحده آمريکا در هفته گذشته رهبری شکل‌گيری ائتلافی بين‌المللی برای نبرد با گروه حکومت اسلامی در عراق و سوريه را بر عهده گرفته است.

تاکنون دست‌کم ۱۰ کشور عضو سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) و ۱۰ کشور عربی، آمادگی خود را برای پيوستن به اين ائتلاف برای نابودی خلافت اسلامی اعلام کرده‌اند.

انتقادات مسئولان جمهوری اسلامی از اين ائتلاف در حالی بيان می‌شود که حسن روحانی، رئيس جمهور ايران، خواستار «اتحاد جهان برای مبارزه با تروريسم» شده است.

از سوی ديگر، در حالی که فرانسه ابراز تمايل کرده تا از ايران برای حضور در اجلاس تشکيل ائتلاف عليه خلافت اسلامی که قرار است در پاريس برگزار شود، دعوت به عمل بيايد، جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، روز جمعه گفت که مخالف حضور جمهوری اسلامی در اين اجلاس است.

آقای کری ابراز اطمينان کرده است که «ائتلافی عظيم» برای نبرد با خلافت اسلامی شکل می‌گيرد، اما گفته که چون جمهوری اسلامی از حکومت بشار اسد در سوريه حمايت می‌کند، حضورش در اين ائتلاف مناسب نيست.

مسعود جزايری، معاون ستادکل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی، نيز ايران را «در مقابل» و آمريکا را «ايجادکننده» گروه خلافت اسلامی توصيف کرده و بر اين اساس گفته است که همکاری دو کشور عليه اين گروه «به هيچ عنوان امکان‌پذير نيست».

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates