14.09.2014

مهدی هاشمی در استرالیا چه می‌کرد؟

خودنویس: قدیری ابیانه با تاکید بر حضور مهدی هاشمی در استرالیا در زمان سفارتش(۶۹-۷۱) و میزبانی او، تردیدها در باره تنها مدرک غیر معادل فرزند هاشمی رفسنجانی را زنده کرد.

محمد حسن قدیری ابیانه، سفیر جمهوری اسلامی در استرالیا در اواخر دهه ۶۰ و ابتدای دهه ۷۰ و یار قدیمی هاشمی رفسنجانی در گفتگو با سایت ۵۹۸ ، گفت: «بنده سفیر استرالیا بودم مهدی هاشمی برای تحصیل به استرالیا آمده بود و آقای هاشمی هم به بنده توصیه‌هایی در خصوص ایشان کردند و توصیه ها از باب جوانی ایشان بود.» قدیری ابیانه در سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۱  سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران در استرالیا بوده است.

 در منابع مختلف، محل تحصیل فرزند هاشمی رفسنجانی، دانشگاه تهران ذکر شده است. بر اساس مدارک موجود در دادگاه عالی انتاریو، مهدی هاشمی در سفر خود در سال ۱۳۷۱ به سوئیس، نشانی استرالیای خود را به هتل داده بود. به این ترتیب، معلوم نیست مدرک لیسانس اعطایی به فرزند هاشمی رفسنجانی از سوی دانشگاه تهران، در زمان اقامت او در استرالیا اعطا شده یا بعد از بازگشت از استرالیا؟ آقای هاشمی همچنین هیچ‌گاه مدرکی از استرالیا ارائه نکرده‌اند. همچنین، گفته می‌شود در دوران اقامت مهدی هاشمی در استرالیا، عباس یزدانپناه یزدی نیز با او همراه بوده است. آقای قدیری ابیانه به این مساله اشاره‌ای نکرده است.

یک منبع مطلع در سال ۱۳۸۹ و آغاز تحقیقات خودنویس در باره معاملات نفتی خانواده هاشمی گفت که رفتن مهدی هاشمی و عباس یزدانپناه یزدی به استرالیا، بی‌ارتباط با انفجار یک اسکله در خلیج فارس نبوده است و هاشمی رفسنجانی برای مرتفع کردن برخوردهای قضایی، فرزندش را موقتا از ایران دور نگه داشته بود.

مدرک‌های فرزند هاشمی

آقای هاشمی مدرک «معادل» کارشناسی ارشد خود را از دوره مشترک میان سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و دانشگاه صنعتی شریف در دوره ریاست بر این سازمان اخذ کرده است که به گفته یک پیمان‌کار سابق سازمان بهینه‌سازی، یکی از دلایل راه‌اندازی این رشته، کسب مدرک کارشناسی ارشد برای فرزند هاشمی رفسنجانی بوده است. موافقت‌نامه راه‌اندازی این دوره معادل کارشناسی ارشد در سال ۱۳۸۰ میان سازمان بهینه‌سازی به ریاست مهدی هاشمی و دانشگاه صنعتی شریف امضا شد.

مهدی هاشمی از سال ۱۳۷۱، یعنی در ۲۳ سالگی رسما وارد معاملات نفتی شد و از طرق مختلف با مدیران نفتی شرکت‌های بزرگ بین‌المللی مرتبط گردید. گفته می‌شود آقای هاشمی از سال ۱۳۷۲ با تاسیس شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران، عملا تصمیم گیرنده انجام معاملات نفتی عمده و تعیین کننده و تضمین کننده‌ی قراردادهای بزرگ نفتی و گازی بوده است. مدیران شرکت‌های نفتی خارجی از جمله مدیر شرکت نفت و گاز استات‌اویل نروژ، از او با نام «جونیور» یاد کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۰، مهدی هاشمی با ارائه مدارک و مستندات خود از دانشگاه آکسفورد انگلستان برای گذراندن دوره دکترا پذیرش گرفت. دکتر همایون کاتوزیان که در پذیرش مهدی هاشمی بهرمانی موثر بود، مدعی شد [7] که به هیچ عنوان نمی‌دانسته که دانشجوی درخواست کننده پذیرش، فرزند رئیس جمهوری اسبق ایران بوده است. این ادعا از سوی بسیاری با تردید مواجه شد.

یک سال پیش، ارتباطات دانشگاه آکسفورد در پاسخ به پرسش خودنویس در مورد وضعیت دانشجوی سابقش اعلام کرد که ایشان دیگر دانشجوی فعال کالج وولفسون نیست.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates