19.09.2014

«مخالفت مصباح یزدی با مبارزه علیه حکومت پهلوی»

رادیوزمانه: اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت گفته که پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ به همراه آیت‌الله علی خامنه‌ای به دیدار فردی رفته‌اند تا او را برای ادامه مبارزه با حکومت پهلوی قانع کنند اما آن فرد نپذیرفته است.

به گزارش روز پنج‌شنبه ۲۷شهریور روزنامه شرق، هر چند هاشمی رفسنجانی نامی از این فرد نبرده اما با انتشار خاطرات آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی درباره این دیدار، مشخص شده که فرد مورد نظر هاشمی رفسنجانی، مصباح یزدی بوده است.

سایت دفتر آیت‌الله مصباح یزدی نوشته است: «پیش از پیروزی انقلاب، مقام‌معظم‌ رهبری و آقای هاشمی ‌رفسنجانی توسط آقای قدوسی وقتی تعیین کردند که برای صبحانه به منزل ما تشریف می‌آورند… آقای هاشمی عنان سخن را به دست گرفتند و از اینجا شروع کردند که ما سال‌ها با هم همکاری‌های فرهنگی و سیاسی داشتیم، اما مدتی است که تو کنار کشیدی و با ما نیستی… مساله شریعتی و شهید جاوید و… را باید کنار گذاشت. حتی ما با مارکسیست‌ها باید اتحاد داشته باشیم. ما باید با تمام گروه‌هایی که ضد امپریالیسم هستند از مارکسیست‌ها، مجاهدین، طرفداران شریعتی تا طرفداران صالحی نجف‌آبادی و دیگران اتحاد داشته باشیم و مخالفت را کنار بگذاریم و فقط با امپریالیسم مبارزه کنیم.»

مصباح یزدی می‌گوید که به هاشمی گفته: «همه اینها را که فرمودید درست است، اما برای شما حجت است و برای من حجت نیست. من تا کسی را نشناسم که برای اسلام کار می‌کند، با او همکاری نمی‌کنم. از اول تا آخر این گفت‌وگو مقام‌ معظم ‌رهبری هم نشسته بودند و هیچ نمی‌گفتند و فقط صحبت‌های آقای هاشمی بود و جواب‌های بنده. پس از این گفت‌وگو آقای هاشمی با ناراحتی منزل ما را ترک کردند و رفتند.»

اما خاطره هاشمی از این دیدار با روایت مصباح یزدی هم در مورد مکان و هم درباره مواجهه آیت‌الله خامنه‌ای متفاوت است.

هاشمی رفسنجانی می‌گوید: «دونفری –به‌اتفاق آقای خامنه‌ای- صبحانه رفتیم منزل آقای قدوسی. این آقا ]مصباح یزدی[هم آنجا بود. نشستیم تا ظهر با او بحث کردیم تا قانعش کنیم برای ادامه مبارزه. آخرش هم گفت من مبارزه با شاه را حرام می‌دانم. آقای خامنه‌ای از او پرسیدند: دلیلت چیست؟ آن آقا در جواب گفته بود: مبارزه‌ای که مجاهدین و چپی‌ها در آن باشند، حرام است. آقای خامنه‌ای هم به تلخی به او گفته بود: اگر اهل مبارزه نیستی، خب مبارزه نکن ولی لااقل مبارزه را با این حرف‌ها خراب نکن…»

هاشمی رفسنجانی درباره مصباح یزدی می‌گوید: «از کم‌فروشی این آقا، کار به‌جایی رسید که رهبری ۱۰ سال – تا ابتدای انقلاب – با او قهر بودند.»

مصباح یزدی از جمله روحانیان تندرو در ایران به‌شمار می‌آید که مخالفانش او را «تئوریسین خشونت» می‌دانند. جبهه پایداری نیز که در چند سال اخیر تشکیل شده از جمله گروه‌های سیاسی تندرو نزدیک به این روحانی است.

شماری از دانشجویان دانشگاه امام صادق در چهارم اردیبهشت ۱۳۹۱در نامه خود فاش کردند که «جبهه پایداری در جلسات خصوصی برای مصباح یزدی جایگاه قائم مقامی رهبری قائل است.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates