02.10.2014

برداشت عجیب رئیس دیوان عدالت اداری از واژه «پریود» در سخنان کیارستمی

صدای‌آمریکا: در حالی که واکنش‌های دست اندرکاران سینما به اظهار نظر عباس کیارستمی درباره سینمای جنگ و انتقاد ابراهیم حاتمی کیا از او ادامه دارد، رئیس دیوان عدالت اداری ایران واکنشی متفاوت در مقابل سخنان کیارستمی از خود نشان داده است.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عدالت اداری، در واکنش به استفاده از واژه «پریود» در سخنان عباس کیا رستمی گفت «این تعبیر بی‌شرمانه که از سوی مغز متفکر مشروب‌خوار غرب‌گرای افتاده در داخل غرب، اخیراً نسبت به دفاع مقدس بر زبان جاری شده و بنده از بیان آن خجالت می‌کشم، به نظرتان ناشی از چیست؟ کسی که دوران دفاع مقدس را به عنوان دوران پریود تاریخ ایران نام برده است، خود را دل در گرو عشق به ایران می‌داند، ولی این ملت را که هزاران شهید و جانباز دارد وقیحانه خطاب کرده است و در رسانه عمومی این تعبیر را به کار برده است. به نظرتان این طرز تفکر برخاسته از چیست؟»

عباس کیارستمی، کارگردان صاحب نام ایرانی، حدود ۶ ماه پیش، در جلسه پرسش و پاسخی در دانشگاه سیراکیوز آمریکا، با نقل کامنت یک کاربر اینترنتی که زیر متنی از حاتمی کیا نوشته شده بود، گفت: «آن کاربر اینترنت نوشته بود فیلم‌های تو نماند چون تو راجع به یک پریودی از تاریخ ایران حرف زدی که جوانها را به هیجان آورد که به جبهه بروند». موضوع صحبت، مقایسه فیلم «خانه دوست کجاست» کیارستمی است و فیلم‌های حاتمی کیا که با موضوع‌ دوره جنگ ایران و عراق ساخته شده است. واژه پریود (Period) به معنی یک دوره زمانی است اما به نظر می‌رسد حجه الاسلام محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری کشور، برداشت متفاوتی از این واژه در سخنان عباس کیا رستمی داشته است.

او این پرسش را مطرح کرد که «منشاء این نوع برداشت از دفاع مقدس چیست» و گفت: «آیا این موضوع می‌تواند چیزی جز از خود بی‌خود شدن در برابر فرهنگ غربی باشد؟ بنده هشدار می‌دهم تا مراقب باشیم خدایی نکرده ما چنین جریانی را در کشور شاهد نباشیم.»

دیوان عدالت اداری ایران، نهادی است قضایی که رئیس آن را رئیس قوه قضاییه تعیین می‌کند. این دیوان به شکایاتی که از کارکنان دولت صورت گرفته رسیدگی می کند.

ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان ایرانی در مراسم دریافت بهترین کارگردانی جشنواره فیلم مقاومت برای ساخت فیلم «چ»، با اشاره به سخنان کیارستمی در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه سیراکیوز آمریکا، گفته بود: «عزیز کرده‌ای حرف‌هایی زد و شهدا را افرادی دانست که قربانی جنگ شده‌اند…البته از قبل هم می‌دانستم که جریانی وجود دارد که نسبت به جنگ بی‌اعتنا است. ایشان عزیز کرده بودند و هستند. ایشان همیشه پرچم ایران را در جشنواره‌های خارجی بالا برده‌اند و دستشان درد نکند اما آنچه اکنون رخ داده میزان را به دست بچه‌ها و کسانی می‌دهد که باید متوجه برخی از امور باشند». او سپس از همه مسئولان به ویژه مسئولان دولتی خواسته بود که نسبت به حرفهای کیارستمی واکنش نشان دهند.

به دنبال آن، حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی ارشاد، با بیان اینکه فیلم سخنان کیارستمی را دیده‌است گفت: «نکته‌ای که امروز همه اعلام می‌کنند این است که کیارستمی این حرف را از قول خودش زده است درصورتی که او فقط نظراتی را نقل قول کرده است. از رسانه‌ها می خواهم توضیح دهند که ایشان نقل قول کرده است و این صحبت بیان و نظر رسمی کیارستمی نیست.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates