04.10.2014

هشدار ایران پس از اجازه پارلمان ترکیه برای عملیات در سوریه و عراق

رادیوفردا: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، پس از آنکه پارلمان ترکیه مجوز انجام عملیات نظامی آن کشور را در سوریه و عراق صادر کرد، در تماسی تلفنی با همتای ترک خود، از «راه و روش مقابله با تروریسم در منطقه» انتقاد کرد.

ایران، متحد حکومت سوریه و ترکیه از مهم‌ترین مخالفان رژیم بشار اسد و مرکز حضور بسیاری از مخالفان او است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، می‌گوید وزیر خارجه ایران، دهم مهر ماه، در تماس تلفنی خود با مولود چاوش، وزیر خارجه ترکیه، گفته است «کشورهای منطقه باید نسبت به شرایط جاری کاملا مسئولانه عمل کنند و به بدتر شدن اوضاع منطقه کمک نکنند.»

ایران در عراق به کمک‌های نظامی و تسلیحاتی، برای مقابله با پیشروی گروه افراطی حکومت اسلامی (داعش) پرداخته است. در سوریه نیز پیشتر گزارش‌هایی در مورد حضور نفرات ایرانی در نبردها در جبهه دولت آن کشور منتشر شده بود. دولت ایران حضور نظامی در سوریه را رد کرده است.

پارلمان ترکیه اکنون به دولت آن کشور این اجازه را داده است تا علاوه بر انجام احتمالی عملیات نظامی در خاک سوریه و عراق، به نیروهای خارجی اجازه دهد تا از خاک و پایگاه‌های آن کشور علیه «حکومت اسلامی» استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، علیرضا بیکدلی، سفیر ایران در آنکارا، نیز که شب پنج‌شنبه با گروهی از خبرنگاران دیدار کرده، در مورد انجام عملیات احتمالی زمینی در سوریه گفته است «هر اقدامی در این زمینه قطعا باید با هماهنگی دولت سوریه و با همکاری کشورهای منطقه صورت گیرد و همکاری راه مناسب‌تر و کم‌هزینه‌تر برای همه کشورهای منطقه است.»

پیشتر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، پیشنهاد کرده بود یک منطقه حائل مرزی در سوریه تعیین و از نیروی زمینی نیز در عملیات استفاده شود.

مجوز تازه پارلمان به دولت ترکیه، در حالی صادر می‌شود که شبه‌نظامیان افراطی در نزدیکی مرز ترکیه در مناطق کرد نشین سوریه دست به پیشرفت‌هایی زده‌اند.

حومه شهر کوبانی در سوریه، جایی که نبردهایی شدید در آن ادامه دارد، تحت محاصره است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول یک شبه‌نظامی ارشد نقل کرده است که نیروهای کرد، برای جنگ با شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» در داخل شهر آماده می‌شوند.

این پیشرفت‌ها در حالی‌ست که ایالات متحده و گروهی از کشورهای هم‌پیمان آن در حال انجام عملیات هوایی علیه نیروهای افراطی در سوریه و عراق هستند.

کنگره آمریکا در عین حال طرح دولت آن کشور برای تجهیز و آموزش گروهی را که واشینگتن شورشیان میانه سوری می‌داند، برای مقابله با «حکومت اسلامی»، تصویب کرده است.

هنوز هیچ یک از کشورها دست به انجام عملیات زمینی در سوریه یا عراق نزده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates