12.02.2013

ایران گروهی شبه نظامی، برای روزهای پس از سقوط اسد تشکیل داده

رادیوفرانسه: مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند، جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان یک شبکه شبه نظامی با هدف حمایت از بشار اسد و حضور طولانی مدت، پس از سقوط احتمالی دولت وی، تأسیس کرده اند. در عین حال امروز وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی عنوان کرد: صدای میانه‌روی در میان اپوزیسیون سوریه در حال بالا رفتن است.

روزنامه واشنگتن پست، امروز طی گزارشی عنوان کرد ایران و حزب الله لبنان با همکاری هم، یک شبکه شبه‌نظامی تأسیس کرده‌اند که وظیفه این شبکه شبه‌نظامی، دفاع از منافع دولت بشار اسد است.

این روزنامه چاپ آمریکا، به نقل از یک دیپلمات آمریکایی و برخی مقامات کشورهای خاورمیانه، گزارش داد هدف شماره یک این گروه شبه‌نظامی دفاع از ارتش بشار اسد در زمین نبرد علیه شورشی‌های این کشور بخصوص در سطح شهری است.

در حالی که نبرد سوریه وارد سومین سال خود میشود، بر اساس نظر این مقامات، هدف دراز مدت تشکیل این شبکه از گروه‌های شبه‌نظامی، حضور قابل اتکا در سوریه، حتی در حالتی است که دولت بشار اسد سقوط کند و یا این دولت مجبور به عقب نشینی از دمشق شود.

به گزارش واشنگتن پست، یک مقام عالی رتبه دولت اوباما گفته است: «این برای ایران بسیار پر اهمیت است که یک نیروی قابل اتکا در سوریه داشته باشد؛ نیرویی که بتواند روی آن حساب کند.»

انتشار این خبر در حالی است که پیش از این نیز گزارش‌هایی مبنی بر تلاش ایران برای ایجاد یک گروه شبه‌نظامی برای حمایت از ارتش سوریه در جنگ‌های شهری و چریکی، با مدیریت سپاه پاسداران منتشر شده بود.
تاکنون مقامات حزب الله لبنان و یا جمهوری اسلامی ایران در این رابطه اظهار نظر نکرده اند.

بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، تا کنون بیش از ٦٠ هزار نفر در درگیری بین اپوزیسیون مسلح سوریه و ارتش این کشور کشته شده اند و حدود ٧٠٠ هزار نفر نیز در خلال این درگیری دراز مدت، پناهنده بی‌خانمان شده اند.

صالحی: نگاه واقع‌بینانه در اپوزیسیون سوریه در حال تقویت است
اما از سوی دیگر امروز، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، عنوان کرد: «معارضان سوری در حال نگاه واقع‌بینانه به تحولات کشورشان هستند.»
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، با استقبال از سخنان اخیر معاذ الخطیب، رهبر ائتلاف ملی سوریه، پیرامون گفت‌وگو با نمایندگان دولت سوریه، آن را «گامی خوب و رو به جلو» توصیف کرد.

علی اکبر صالحی، در گفت‌وگو با روزنامه کویتی “الوطن” گفت: «ما دائماً اعلام کردیم که ما با نوع میانجی‌گری از خارج مخالفیم و راه حل مسأله سوریه باید زمینه سوری داشته باشد.»
صالحی مدعی شده است: «ما میان معارضان واقعی و مزدوران غیرسوری که سلاح به دست می‌گیرند و برای خدمت به اهداف کشورهای خارجی از خارج آمدند، فرق قائلیم.»

او با اشاره به بالا رفتن آنچه وی «صدای میانه‌روی در بین درگیری» خواند گفت: «اگر کسی بر سر سقوط دولت سوریه شرط‌‌‌‌ بندی کرده، این مسأله تصوری اشتباه است و گذشت روزها این امر را ثابت خواهد کرد.»

وزیر خارجه ایران، درباره پیشنهاد رهبر ائتلاف ملی سوریه برای مذاکره با رژیم بشار اسد بیان کرد: «در ابتدا تصور می‌کردند که دولت باید کنار برود. به آن‌ها گفتم که اگر دولت کنار برود با چه کسی مذاکره خواهید کرد. طرف مقابلتان چه کسی خواهد بود؟ این منطقی نبود که دولت برود و بعد از آن مذاکره شود. با جای خالی مذاکره کنند یا با ارواح؟
مهم این است که الان معارضان در حال نگاه واقع‌بینانه به مسایل و تحولات کشور هستند.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates