15.10.2014

علوی: عناصر مرتبط با داعش را شناسایی کرده‌ایم

رادیوفردا: محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، ۲۲ مهر ماه،  به خبرنگاران گفته است آن وزارت‌خانه «عناصر مرتبط با داعش» (حکومت اسلامی) را «شناسایی» و با «کسانی که در آستانه یا در حال همکاری با آن بوده‌اند برخورد کرده یا آنها را دستگیر» کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر اطلاعات ایران گفته است «این عناصر در چنگ» نیروهای وزارت اطلاعات و «در اختیار» قوه قضائیه قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا آقای علوی می‌گوید وزارت اطلاعات ایران «قدم به قدم اقدامات داعش را در عراق به مسئولان» گزارش داده و بر اساس این اقدامات «پیش‌بینی‌هایی نیز انجام شد که اگر این پیش‌بینی‌ها نبود عراق و سوریه وضع دیگری داشت».

توضیحی در مورد این پیش‌بینی‌ها و اقدامات منتشر نشده است.

او در عین حال گفته است است وزارت اطلاعات ایران «از سال‌ها پیش با کشورهایی که امنیت آنها توسط داعش به چالش کشیده شد همکاری اطلاعاتی داشت».

حکومت ایران روابط نزدیکی با عراق و سوریه دارد؛ کشورهایی که در حال حاضر نیروهای حکومت اسلامی بخش‌هایی از آنها را در کنترل دارند.

خبرگزاری ایسنا از قول وزیر اطلاعات ایران نقل کرده است «از آن‌جایی که بحث داعش امنیت و منافع ما را تهدید می‌کند، دستگاه‌های امنیتی ما باید ناگزیر مقابل آن حساسیت داشته باشند.»

پیشتر سخنگوی گروه حکومت اسلامی در پیام‌هایی گفته بود که نیروهای این گروه افراطی به ایران حمله خواهند کرد.

نشریه آمریکا دیلی‌بیست نیز اخیرا گزارشی منتشر کرده که در آنها از حملاتی علیه مرزبانان در قصرشیرین، یا انفجاری مرگبار در نزدیکی کاروانی از مهندسان ایرانی در عراق خبر داده است.

این نشریه این احتمال را مطرح کرده است که رهبران سیاسی ایران با «سانسور» اخبار مربوط به تهدیدها و عملیات تروریستی قصد دارند از «جلوه‌گر شدن ضعف» در مقابل افراطیون اسلام‌گرا جلوگیری کنند.

در ۱۷ شهریور ماه عبدالرحمان فضلی، وزیر کشور ایران، از دستگیری افرادی که قصد «ملحق شدن به داعش» را داشته‌اند، خبر داده بود.

در آن زمان آقای فضلی از دستگیری «سه» شهروند افغان و پاکستانی گفته بود.

موضوع احتمالی حضور بازداشت‌شدگان مربوط به نیروهای حکومت اسلامی در زندان‌های ایران در گفته‌های یک زندانی عقیدتی نیز پیش کشیده شده است.

در مرداد ماه گذشته نغمه عابدینی، همسر کشیش آمریکایی ایرانی‌تبار، سعید عابدینی که در ایران در زندان است، به خبرگزاری رویترز گفت همسرش از سوی زندانیانی که خود را هم‌قطاران «داعش» نامیده‌اند، تهدید به مرگ شده است.

رویترز گفته بود مشخص نیست این زندانیان عراقی هستند یا ایرانی.

اطلاعات در مورد «بازداشت‌ها» یا «برخوردها» با افراد مرتبط با «حکومت اسلامی» در ایران به ندرت منتشر می‌شود و جزئیات زیادی نیز در این مورد ارائه نمی‌شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates