17.10.2014

گزارش‌ها درباره ‘اسیدپاشی به زنان’ در اصفهان

بی‌بی‌سی: حکومت ایران قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای پوشش زنان دارد و محافظه‌کاران، دولت روحانی را به سهل‌انگاری در این باره متهم می‌کنند

در روزهای اخیر گزارش‌هایی درباره مواردی از اسیدپاشی به زنان در اصفهان، از شهرهای عمده ایران، منتشر شده است. پلیس دست‌کم وقوع دو مورد از آنها را تایید کرده‌اند اما در برخی از رسانه‌ها حرف از موارد بیشتری از این حمله‌هاست.

در شبکه‌های اجتماعی این گمان مطرح شده که قربانی این سوءقصدها، زنانی هستند که پوشش آنها کمتر از چیزی است که مقام‌های حکومتی تایید می‌کنند.

خبرگزاری نیمه‌رسمی ایسنا گزارش داده است چهارشنبه‌شب در یکی از محلات اصفهان که کمتر سنتی است، دو مهاجم موتورسوار به صورت یک زن جوان اسید پاشیده‌اند.

پلیس ایران این حادثه را تایید کرده است.

به گفته شاهدان حادثه در خیابان مهرداد این شهر، صورت و دست زن قربانی به‌شدت سوخته است و او در بیمارستان بستری شده است.

ایسنا همچنین از شایعاتی گزارش داده در این باره که این چندمین مورد از اسیدپاشی به صورت زنان در روزهای اخیر در اصفهان بوده است.

یک شاهد عینی حادثه چهارشنبه‌شب نیز به این خبرگزاری گفته است که در هفته‌های اخیر چند بار درباره “اسیدپاشی به زنان جوان” در اصفهان شنیده است.

این شهروند گفته که زن قربانی، “حجاب معمولی” داشته است.
‘برنامه‌ریزی’ پلیس برای شناسایی مهاجمان

فضل‌الله کفیل، فرماندار اصفهان، در این باره که آیا اسیدپاشی‌های اخیر می‌تواند به پوشش قربانیان ربطی داشته باشد، پاسخی نداده و این احتمال را مطرح کرده است که این حوادث “مربوط به اختلافات شخصی” بوده باشد.

این مقام ارشد منطقه گفته که در روزهای اخیر تنها دو مورد اسیدپاشی گزارش شده است و این دو مورد هم با فاصله بوده‌اند.

به گفته آقای کفیل، پلیس ایران در حال بررسی این موارد اسیدپاشی است.

حسین حسین‌زاده، جانشین فرمانده پلیس استان اصفهان هم گفته است که پلیس در حال “برنامه‌ریزی برای شناسایی” مهاجمان است.

حکومت ایران قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای پوشش زنان دارد.

در ماه‌های اخیر محافظه‌کاران بر لزوم تشدید فشارها در این باره بر شهروندان تاکید کرده‌اند. آنها دولت حسن روحانی را متهم می‌کنند که در این باره سهل‌انگاری می‌کند.

از جمله یکی از گروه‌های تندرو، حزب‌الله تهران، در هفته‌های اخیر به دولت هشدار داد که اگر درباره وضعیت حجاب زنان جدی‌تر اقدام نکند، خود به خیابان می‌آید تا با زنان “بدحجاب” برخورد کند.

مقام‌های دولتی با این رفتار مخالفت کرده‌اند و سخنگوی دولت، چنین رفتاری را به رفتار کسانی تشبیه کرده است که در کشورهای همسایه ایران “تلاش می کنند چهره اسلام را خشن و غیرمنطقی نشان دهند”.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates