19.10.2014

اسیدپاشی در اصفهان؛ ‘پرونده در دست بررسی است’

بی‌بی‌سی: وقوع چند مورد اسید پاشی به زنان در اصفهان، در روزهای اخیر باعث نگرانی بسیاری از مردم و واکنش برخی از مقامات در ایران شده است. هنوز مشخص نیست چه کسانی و با چه انگیزه‌ای دست به چنین اقداماتی زده‌اند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، پلیس اصفهان وقوع اسید پاشی علیه ۴ زن را تایید کرده است، اما برخی از گزارش‌های غیر رسمی حاکی است که قربانیان بیش از ۴ نفر بوده اند.

مادر سهیلا جورکش، که سه هفته پیش دخترش در منطقه پل بزرگمهر اصفهان قربانی اسیدپاشی شده است، در مورد تعداد قربانیان به ایسنا گفت: “قبل از ما ۲-۳ روز پیش یک نفر دیگر بوده که می گویند فوت کرده. و جز این دو نفر ۶ نفر دیگر بودند و بیشتر اسیدپاشی ها در خیابان مهرداد بوده است. قبل از ما هم یک نفر دیگر حدود یک هفته پیش این اتفاق برایش افتاده بود و ما هم در مسیر رفت و آمدهایمان به کلانتری متوجه شدیم که همراه موتور سوار یک پیکان سفید هم بوده است.”

پدر سهیلا جورکش هم درباره آخرین وضعیت دختر ۲۶ ساله اش به ایسنا گفت: “وزیر بهداشت ما چشم پزشک است، از ایشان و دستگاه‌های دولتی عاجزانه تقاضا دارم به داد دخترم برسند و اندک سوسوی چشمش را نگه دارند.”

هم‌چنین همسر یکی دیگر از قربانیان که هفته گذشته در خیابان مهرداد اصفهان مورد اسیدپاشی قرار گرفت امروز اعلام کرد: “جراحی روی صورت سارا انجام شده و بافت مرده صورتش جمع شده است. پزشکان از ۱۲ درصد سوختگی می‌گویند، اما این ۱۲ درصد سوختگی نصف گردن و صورت سارا است که از بین رفته است.”

پدر یکی دیگر از قربانیان اسیدپاشی نیز با گلایه از سردرگمی پزشک‌ها برای درمان چشم‌های دخترش، گفت: “ابتدا قرار بود در اصفهان چشم‌های دخترم بخیه بشود که بعد از مخالفت من، ما را به بیمارستان لبافی‌نژاد ارجاع دادند که در آنجا اعلام کردند اصلا نیاز به بخیه کردن نبوده و اگر این کار انجام می‌شد دخترم بینایی خود را از دست می‌داد. در حال حاضر هم بیمارستان چشم پزشکی، بیماران سوختگی را بستری نمی‌کند و بیمارستان سوختگی هم که دخترم را بستری کرده است اعلام می‌کند در قبال چشم‌ها مسئولیتی نداریم و این کار را بلد نیستیم. با توجه به اینکه چشم‌ها باید هر پنج ساعت یک بار با آب شست‌وشو شود و در آن قطره ریخته شود این کار برعهده خودمان افتاده است و این شست‌وشو را انجام می‌دهیم.”

این پدر در پاسخ به این سوال که شایعاتی درخصوص بدحجاب بودن چهار قربانی پرونده اسیدپاشی در استان اصفهان وجود دارد، گفت: “دخترم حجاب غیرمتعارف نداشته و معمولی و به مانند بقیه بوده تا حدی که پیش از این در جامعه حضور داشت، دانشگاه و جاهای مختلف می‌رفت و مشکلی به وجود نیامده بود. در پیگیری پرونده با یکی دیگر از خانواده‌های قربانیان آشنا شدیم که براساس گفته‌های آنها مراحل پرونده آنها دقیقا شبیه پرونده و اتفاقات مربوط به دختر من بود.”

روز گذشته حسین اشتری جانشین فرمانده پلیس در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا قربانیان به دلیل شکل پوشش خود مورد حمله قرار گرفته‌اند، گفت: “افرادی که مورد هدف قرار گرفتند از قشر خاصی نبودند و این موضوع در دست بررسی است.”
واکنش‌های مقامات به پرونده اسیدپاشی

محمد تقی رهبر، امام جمعه اصفهان امروز یک شنبه ۲۷ مهرماه در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با محکوم کردن این اقدام گفت: “من نگفتم تذکر فراتر از لسانی باشد. این کارها در قانون و شرع هیچ مجوزی ندارد.”

امام جمعه اصفهان همچنین گفته که اگر یک زن “حتی با بدترین وضع” به خیابان بیاید مجازاتش چنین چیزی نیست. به گفته او، موضوع بدحجابی باید به صورت قانونی و توسط دستگاه قاضی و نیروهای انتظامی پیگیری شود.

محمد علی اسفنانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ایران نیز با تاکید بر اینکه امنیت اصفهان در گرو مجازات متخلفان اسیدپاشی است، گفت که قوه قضائیه و نیروی انتظامی باید هر چه سریع تر و با صراحت تمام با متخلفان اسیدپاشی برخورد و آنها را به سزای عملشان برسانند.

یکی از دیگر مقاماتی که در این خصوص موضع گیری کرده اند، محمدرضا خباز، معاون تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهوری ایران است. آقای خباز گفت: “ما بدحجابی را تایید نمی کنیم اما این طور رفتار بازدارنده هم باعث می شود که فرد از حیض انتفاع ساقط شود.”

عباسعلی منصور آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم گفت که اسیدپاشی در اصفهان در دراز مدت اقتصاد اصفهان را با چالش بزرگی روبرو می کند. او گفت که “مجرمان اسیدپاشی از طریق سرویس های اطلاعاتی بیگانه یاری” می شوند.

این در حالی است که روز گذشته ۲۶ مهرماه سرهنگ ستار خسروی، رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان گفته بود که سرنخ‌های خوبی در این پرونده کشف شده است. او ارتباط مجرم یا مجرمان را به گروههای خاص را رد کرد و تایید کرد که این حملات توسط یک شخص انجام شده است و اطلاع رسانی بیشتر را موکول به تکمیل شدن پرونده کرد.

خبرگزاری آنا گزارش داده که یک منبع آگاه در دادگستری اصفهان گفته که شورای تامین استان برای رسیدگی به این پرونده تشکیل جلسه داده است و حسن رحیمی دادستان اصفهان مسئول پرونده است. همچنین گفته شده که پرونده اسید پاشی زنجیره ای از سوی وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و همچنین نیروی انتظامی رسیدگی شود و مقرر شده در ستادی متشکل از نمایندگان این نهادها به این پرونده رسیدگی شود.

به گزارش این خبرگزاری یکی از مسئولان بیمارستان امام موسی کاظم اصفهان گفته که مقامات خواستار عدم اطلاع رسانی در خصوص پرونده اسیدپاشی در اصفهان شده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates