13.02.2013

اتهام تازه علیه ایران: ارسال تسلیحات به سومالی

دویچه‌وله: گزارش هیات نظارت بر تحریم‌های تسلیحاتی سومالی می‌گویدایران از طریق خاک یمن به گروه “الشباب” در سومالی سلاح می‌فرستد. اگر این اتهام ثابت شود، شورای امنیت می‌تواند تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران کلید زند.

در حالی که ایالات متحده آمریکا به دنبال آن است که تحریم‌های تسلیحات نظامی به سومالی را لغو کند، گزارشی محرمانه از صدور سلاح‌های ایران از طریق یمن به سومالی پرده برمی‌دارد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که هیات سازمان ملل متحد برای نظارت بر تحریم تسلیحاتی سومالی و اریتره شواهد بسیاری در دست دارد که نشان می‌دهد گروه‌های مرتبط با سومالی در یمن، از طریق خاک این کشور سلاح‌های ساخت ایران را به کشورهای شاخ آفریقا قاچاق می‌کنند.

این گروه ناظر سازمان ملل می‌گوید ایران این سلاح‌ها را به‌ویژه در اختیار گروه تروریستی “الشباب” در سومالی قرار می‌دهد. این اتهام علیه ایران در شرایطی مطرح می‌شود که دولت یمن نیز پیش از این از ایران خواست تا دست از حمایت از گروه‌های مسلح در خاک این کشور بردارد.

رویترز به نقل از یکی از دیپلمات‌های عضو هیات نظارت بر تحریم تسلیحاتی سومالی که خواست نامش فاش نشود گزارش داد: «بیشتر این سلاح‌ها وارد شمال سومالی و به نیروهای نظامی الشباب تحویل داده می‌شود.»

هیات نظارت بر تحریم‌های تسلیحاتی در گزارش‌های پیشین خود شواهد کافی ارائه داد که یمن یکی از اصلی‌ترین مناطق برای ارسال سلاح به سومالی است. با این‌حال این اولین‌بار است که در یکی از گزارش‌های رسمی این هیات، ایران به شکل شفاف متهم به ارسال سلاح برای گروه‌های تروریستی شاخ افریقا می‌شود.

هیات نظارت بر تحریم‌های تسلیحاتی سومالی همچنین گزارش داد که ناظران این هیات در منطقه محموله‌ای از تسلیحات ایران و کره شمالی را کشف کردند که از طریق لیبی و به شکل غیرقانونی وارد خاک سومالی شده است.

قرار است نتیجه‌ی گزارش هیات نظارت در جلسه‌ای با شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شود.

این اتهام جدی در شرایطی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است که قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد، صادرات تسلیحات توسط ایران را در همه‌ی زمینه‌ها مطلقا ممنوع اعلام کرده است.

اگر محرز شود که ایران در ارسال سلاح به سومالی دست داشته است، شورای امنیت می‌تواند دور تازه‌ای از تحریم‌‌های اقتصادی و دیپلماتیک علیه ایران را تصویب کند.
تحریم‌های تسلیحاتی علیه سومالی ۲۱ سال پیش تصویب شد تحریم‌های تسلیحاتی علیه سومالی ۲۱ سال پیش تصویب شد

بیست و سوم ژانویه سال جاری میلادی نیز شناورهای گشت ساحلی یمن با همکاری نیروهای دریایی آمریکا، یک کشتی که محموله‌ی آن تسلیحات نظامی بود را شناسایی و توقیف کردند. بنا به گزارش پلیس یمن شواهدی در دست است که نشان می‌دهد این تسلیحات متعلق به ایران است. ایران هرگونه ارتباط با این محموله را تکذیب کرده است.

یک دیپلمات دیگر هیات نظارت که نام او نیز فاش نشده است به رویترز گفت که ابهام‌ها و سوالات بسیاری مطرح است که چرا ایران از طریق یمن و لیبی سلاح‌ به سومالی ارسال می‌کند.

نگرانی‌ها از ارسال سلاح در آستانه لغو تحریم‌های سومالی

این گزارش نگران‌کننده در شرایطی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد شد که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار لغو تحریم‌های ۲۱ ساله تسلیحاتی علیه سومالی شده است.

بان کی مون تاکید کرده است که لغو تحریم‌ها برای “بازسازی سومالی” و کمک به تشکیل یک “ارتش نظامی مردمی” ضروری است.

رویترز به نقل از دیپلمات‌های سازمان ملل متحد گزارش داد که آرژانتین، فرانسه و بریتانیا ۳ کشور عضو شورای امنیت هستند که موافق با لغو تحریم‌های تسلیحاتی نیستند و بر لغو تدریجی و طولانی مدت تحریم‌های تسلیحاتی تاکید دارند. با این‌حال سایر کشورهای عضو شورای امنیت موافقت ضمنی خود با لغو تحریم‌ها را بیان کردند.

هیات نظارت بر تحریم‌های تسلیحاتی سومالی نیز موافق نیست که تحریم‌ها به یک باره لغو شوند و شرایط سومالی را همچنان “شکننده” و در معرض درگیری نظامی دوباره براورد می‌کن

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates