20.10.2014

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی: اسیدپاشی‌های اصفهان زنجیره‌ای نیست/ دستگیری 4 متهم

ایسنا: قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی گفت: اسیدپاشی‌های اصفهان زنجیره‌ای نبوده است و تاکنون سه تا چهار نفر به عنوان متهم دستگیر شده‌اند.

به گزارش خبرنگار سرویس «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرتضی میرباقری در حاشیه شصت و هشتمین جلسه شورای اجتماعی کشور که امروز در وزارت کشور برگزار شد، با بیان مطالب بالا اظهار کرد: بر اساس گزارش استاندار اصفهان به هیچ وجه نگرانی در سطح استان اصفهان نسبت به اسیدپاشی وجود ندارد. البته با این اقدامات جنون آمیز مقابله می‌شود و نوع و شدت مقابله در کاهش این گونه اقدامات موثر است.

وی در ادامه گفت:‌ پس از وقوع اسیدپاشی‌های اصفهان حوزه‌های ذیربط در استان اصفهان اقدامات در این زمینه را انجام دادند و وزیر کشور فردای روز اسیدپاشی با استاندار اصفهان همه ابعاد این مسئله را بررسی کرد.

میرباقری درباره نامه وزیر کشور به منظور اعتراض به طرح آمران به معروف به رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در زمینه امر به معروف و نهی از منکر قوانین بالادستی وجود دارد و برای فعالیت در این زمینه به قانون جدیدی نیاز نداریم. اگر تشخیص دهیم که اتفاقاتی که در صحن مجلس در زمینه این طرح رخ می‌دهد نیازمند اصلاحاتی است، دولت وارد عمل می‌شود.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی تصریح کرد:‌ در صورتی که این طرح بار مالی داشته باشد شورای نگهبان با آن مخالفت می‌کند در زمینه حقوقی نیز افرادی مانند معاون حقوقی رئیس جمهور، حضور دارند و مباحث لازم را مطرح می‌کنند. در کل در زمینه امر به معروف و نهی از منکر نیازی به چنین طرح‌هایی نیست.

گزارش پلیس فتا در مورد خرید و فروش مواد مخدر در فضای مجازی تا هفته آینده نهایی می‌شود

میرباقری درباره اقدامات انجام شده در زمینه مبارزه با خرید و فروش مواد مخدر از طریق فضاهای مجازی مانند وایبر و اینستاگرام نیز اظهارکرد: از پلیس فتا درخواست کرده‌ایم که در این زمینه گزارشی را به ما ارائه بدهد و از شورای فضای مجازی نیز خواسته‌ایم که در این زمینه به ما اطلاعاتی بدهد.

وی گفت: گزارش پلیس فتا تا هفته آینده نهایی می‌شود و قرار است در زمینه چگونگی مقابله با افرادی که از طریق فضای مجازی اقدام به خرید و فروش مواد مخدر می‌کنند در ستاد مبارزه با مواد مخدر تصمیم گیری شود. البته هنوز اطلاعات ما در این زمینه کامل نشده است.

تصمیمات نهایی برای ساماندهی کارتن خوابها اوایل هفته آینده ارائه می‌شود

میرباقری در ادامه درباره اقدامات وزارت کشور برای ساماندهی کارتن خوابها اظهارکرد: در هفته جاری دو نشست با شهرداری تهران در این زمینه به منظور اتخاذ تصمیم نهایی برگزار کردیم و اوایل هفته آینده تصمیمات گرفته شده را ارائه می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، میرباقری در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره مباحث مطرح شده در شصت و هشتمین جلسه شورای اجتماعی کشور افزود: در جلسه امروز سه موضوع اصلی مورد بحث قرار گرفت که نخستین آن ارائه گزارشی درباره ساماندهی سواحل ایران بود. متاسفانه در سالهای قبل افراد زیادی در سواحل شمالی کشور در فصل تابستان غرق می‌شدند. بنابراین از سال گذشته تدابیری را برای ساماندهی این موضوع اتخاذ کردیم و 26 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت.

وی افزود: تعداد طرح‌های اجرا شده در این زمینه در سال گذشته 100 طرح بود که در سال جاری به 130 طرح افزایش یافت. از سوی دیگر تیرماه سال گذشته زمان آغاز استفاده مردم از طرح‌های ساماندهی سواحل بود و با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با تابستان در سال گذشته ممنوعیت‌هایی برای استفاده از این طرح در ماه مبارک اعمال شد.

وی افزود:‌ در سال جاری نیز طرح ساماندهی سواحل از خردادماه آغاز شد و مردم در ماه رمضان نیز امکان استفاده از آن را داشتند. در سال 92 حدود 26 میلیون مسافر به استان‌های شمالی کشور از خرداد تا شهریور ماه سفر کرده بودند، اما این تعداد در سال جاری به 50 میلیون مسافر افزایش یافت. بنابراین تعداد مسافران به استان‌های شمالی کشور 100 درصد در سال جاری بیشتر شده بود.

وی با اشاره به آمار افراد غرق شده اظهار کرد: در سال گذشته 252 نفر در فصل تابستان در سواحل شمالی کشور غرق شدند که این آمار در سال جاری به 150 نفر کاهش یافت که با توجه به ازدیاد مدت زمان طرح و افزایش تعداد مسافران میزان افراد غرق شده باید سه برابر افزایش می‌یافت، اما حدود 40 درصد کاهش پیدا کرد و قرار است این گزارش با جزئیات بیشتر به دولت ارائه شود.

میرباقری افزود: امیدواریم بخش دوم حمایت‌ها برای ساماندهی سواحل کشور اختصاص یابد تا بتوانیم با فعال سازی بخش خصوصی و شهرداری‌ها اقدامات بهتری انجام دهیم.

وی با بیان اینکه ایمنی جاده‌ها دومین موضوع مطرح شده در جلسه امروز شورای اجتماعی کشور بود، اظهار کرد:‌ در این حوزه چند موضوع مهم مانند تعداد کشته شدگان، تعداد تصادفات و تعداد مصدومان و مجروحان مطرح است. علیرغم تلاشهای خوب صورت گرفته از سال 84 به بعد که منجر به کاهش آمار کشته شدگان از 28 هزار نفر به 18 هزار نفر در طول یک سال شد، اما ایران همچنان در وضعیت بسیار بد از نظر جاده‌ای و خودرویی است و تعداد تصادفات و کشته‌ها چند برابر استاندارد جهانی است.

میرباقری اضافه کرد: قرار شد از نظر اجتماعی نیز در زمینه کاهش تصادفات اقداماتی انجام و هنجارهای مربوط به این حوزه از طریق برنامه‌های صدا و سیما ، آموزش عمومی و عالی درونی شود و تاکید شد که تشکل‌های غیر دولتی در این زمینه فعال شوند.

میرباقری با اشاره به گزارش ایمنی راه‌ها اظهار کرد: بیشترین تصادفات در پنج شنبه‌ها و جمعه‌ها رخ می‌دهد و بیشتر در راه‌های استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان و فارس شاهد تصادفات هستیم.

وی افزود: 64 درصد تصادفات مربوط به سواری‌ها ، 21 درصد وسایل حمل و نقل سنگین، 12 درصد موتور و 2.5 درصد خودروهای عمومی است. در این جلسه پیشنهاد شد که از 14 تا 25 آبان ماه به مدت 12 روز دستگاه‌ها در زمینه ایمنی راه‌ها فرهنگ سازی کنند و برای هر روز یک نام نهاده شد. به عنوان نمونه یک روز به عنوان عابران پیاده و ایمنی و روز دیگر به عنوان خانواده و ایمنی نامگذاری شده است.

وی درباره سومین موضوع مطرح شده در شورای اجتماعی کشور اظهار کرد: دهه اول ماه محرم و دهه آخر ماه صفر دسته‌های سینه زنی و هیئت‌مذهبی رونق بیشتری دارند و فعالیت‌های بیشتری انجام می‌دهند. سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان مسئول ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبات فرهنگی گزارشی در زمینه تعداد هیئت‌های مذهبی و مساجد ارائه داد.

میرباقری اضافه کرد: بر اساس این گزارش در سطح کشور حدود 80 هزار هیئت مذهبی و حدود 70 هزار مسجد فعالیت می‌کنند. هیئت‌ها و مساجد ظرفیت‌های هنگفتی برای بیان معارف دینی هستند و موجب انسجام و ایجاد الفت میان مردم می‌شوند و باید در جهت همبستگی روحی و روانی مردم از این هیئت‌ها و مساجد بهره ببریم.

در این جلسه وزارت ارشاد هم گزارشی ارائه داد و لازم است در زمینه خرافه زدایی از عاشورا هم عمل کنیم. در این جلسه درباره سخنرانی‌ها، مداحی‌ها و مجالس عزاداری و نوع حمایت دولت و مردم در این ایام نیز صحبت شد.

وی تاکید کرد: بین مذاهب اتحاد و انسجام بسیارعالی داریم و امام حسین (ع) حتی عامل ایجاد پیوند میان مسلمانان و مسیحیان هستند.

میرباقری در پایان اظهارکرد:‌ علیرغم اینکه در مناطق مرزی جریان‌های تکفیری شیطنت می‌کنند تاکید شد که ظرفیت‌های علوی و حسینی این ایام پاس داشته شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates