20.10.2014

اطلاعات سپاه اصفهان به‌جای اسیدپاشان، فیس‌بوک‌بازان را دستگیر کرد!

خودنویس: در حالی که یک وبسایت محلی اصفهان، از ۳ مورد جدید اسیدپاشی در اصفهان در روز گذشته خبر داده که یکی از آنها کشته شده و آمار قربانیان را ۱۴ نفر اعلام کرده، اطلاعات سپاه اصفهان از «کشف و انهدام گروه سازمان‌یافته ضد اخلاقی در شبکه‌های مجازی» خبر داد

سردار غلامرضا سلیمانی، فرمانده سپاه صاحب‌الزمان استان اصفهان روز گذشته در واکنش به اسیدپاشی‌های اخیر اصفهان، بیان کرد: «سپاه و بسیج با تمام توان برای دستگیری این فرد جانی و یا خاطیان آماده کمک‌رسانی و همکاری با نیروی انتظامی است تا این جریان در کوتاه‌ترین زمان به نتیجه رسیده و آرامش دوباره به شهر بازگردد»؛

اما با کمال شگفتی، به جای دستگیری اسیدپاشان، روز گذشته سپاه صاحب‌الزمان اصفهان در اطلاعیه‌ای از «کشف و انهدام گروه سازمان‌یافته ضد اخلاقی در شبکه‌های مجازی» در اصفهان خبر داد و شب پیش نیز اعترافات اجباری آنان در شبکه تلویزیونی استان اصفهان در مستندی با عنوان «صاحب» پخش گردید. اطلاعات سپاه استان اصفهان در اطلاعیه خود در این زمینه آورده است: «این گزارش که امشب از بخش خبری شبکه اصفهان پخش شد، ترس و واهمه را در دل همه کسانی که فضای مجازی را مکانی امن برای انجام اعمال بزهکارانه خود می‌دانند، انداخت».

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: «این افراد که با سرویس‌های جاسوسی هم در ارتباط بودند، توسط عناصر اطلاعات سپاه اصفهان دستگیر شدند و به اعمال مجرمانه خود اعتراف کردند.»

علاوه بر این، شب گذشته، بخش خبری بیست و سی شبکه ۲ سیما نیز در گزارشی جهت‌دار با عنوان «جنجالی به نام اسیدپاشی در اصفهان»، سعی در کم‌اهمیت جلوه دادن اسیدپاشی‌ها داشت.

روز گذشته احمد بخشایش، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در واکنش به اخبار اسیدپاشی‌ها گفته بود: «پای خارجی‌ها در ميان است؛ قطعا بسيجی‌ها و حزب‌اللهی‌های ما اين کار را انجام نمی‌دهند»؛ عباسعلی منصوری آرانی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز بیان داشت: «به طور حتم، مجرمان اسیدپاش از طریق سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه و صهیونیستی یاری می‌شوند».

در همین حال، روز گذشته وبسایت محلی «زندگی سالم» در اصفهان، به نقل از شاهدان عینی، از «اسیدپاشی به ۳ دختر در حوالی خیابان شیخ صدوق اصفهان که منجر به مرگ یک نفر از آنها شد» خبر داد؛ بر اساس گزارش این وبسایت، «تعداد زنانی که بر روی آنها در اصفهان، اسیدپاشی شده، به ۱۴ نفر رسید».

در واکنش به حوادث و شرایط اخیر اصفهان، گروهی از مردم این شهر در رسانه‌های اجتماعی، از تجمع مردم مقابل دادگستری اصفهان در خیابان نیکبخت در روز چهارشنبه ساعت ۱۰ صبح خبر داده‌اند.

امام جمعه موقت اصفهان: «من نگفتم که تذکر، فراتر از لسانی باشد»

در همین حال، امام جمعه موقت اصفهان اسیدپاشی‌های اخیر در این شهر را محکوم و تصریح کرد: «این‌گونه کارها در قانون و شرع هیچ مجوزی ندارد.»

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در واکنش به اسیدپاشی‌های اخیر اصفهان، اظهار کرد: «این کار محکوم است، پیگرد قانونی، مجازات شرعی و دیه دارد و اگر کسی مرتکب چنین کاری شده، باید پیگیر بود چون این‌گونه کارها در قانون و شرع هیچ مجوزی ندارد.»

وی ادامه داد: «من این موضوع را شنیده‌ام و باید آن را پیگیری کنم تا از جزئیات آن باخبر شوم و تحقیق بیش‌تری انجام دهم تا بتوانم بهتر اظهارنظر کنم، اما با این وجود، چنین کاری به هر بهانه‌ای محکوم است، حتی اگر یک زن به بدترین وضع به خیابان بیاید مجازاتش چنین چیزی نیست. کسی حق ندارد از این کارها بکند. اگر کسی چنین کارهایی را کند مجازات شرعی دارد و حکم قرآن و قصاص دارد.»

امام جمعه اصفهان درباره صحبتی که پیش از این از قول او گفته شده بود که امر به معروف و نهی از منکر باید از تذکر لسانی فراتر برود، تاکید کرد: «من نگفتم که تذکر، فراتر از لسانی باشد، گفتم آنچه وظیفه یک مسلمان است تذکری ناصحانه، مشفقانه و مودبانه است. اگر قرار باشد برخوردی صورت بگیرد باید به صورت قانونی باشد و دستگاه قضایی و نیروی انتظامی چنین مساله‌ای را پیگیری کنند تا کسی خودسرانه وارد این گود نشود. این اقدامات خودسرانه به هیچ وجه صحیح نیست.»

امام جمعه اصلی اصفهان، نماینده ولی فقیه و نماینده مجلس خبرگان، پیش‌تر گفته بود:

«برای مقابله با بدحجابی باید چوب‌ ‌تر را بالا برد!»

لازم به توضیح است که محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان است، در حالی که نماینده ولی فقیه در استان اصفهان و امام جمعه اصلی این شهر که نمایندگی اصفهان در مجلس خبرگان را نیز برعهده دارد، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد است و انتقادهای اصلی در فضای مجازی، به سخنان طباطبایی‌نژاد بوده است نه تقی رهبر.

طباطبایی‌نژاد، در آذرماه سال ۱۳۹۰، گفته بود: «مساله حجاب دیگر از حد تذکر گذشته است و برای مقابله با بدحجابی باید چوب‌ تر را بالا برد و از نیروی قهریه استفاده کرد.»

وی در همایش حجاب و عاشورا ضمن بررسی مساله حجاب از منظر قرآن اظهار کرده بود: «در آیه‌ای از قرآن، خدا گفته است، “قرآن را نازل کردیم که مردم را به قسط و عدل فرا خواند”؛ اما در کنار این آیه، لفظ آهن را به کار می‌برد که همه مفسر‌ان قرآن آهن را بر برخورد جدی و شمشیر تعبیر کرده‌اند. برخی از مسوولان ما با الزامات بحث حجاب باید آشنا شوند؛ چرا که تصمیماتی را که نیروی انتظامی گرفته توسط برخی از این افراد دچار مشکل شده است». وی افزود: «برخی معتقد هستند قوه قهری در جامعه لازم نیست و باید از باب فرهنگ وارد شد؛ اما با نصیحت تنها نمی‌توان کاری کرد. امر به معروف و نهی از منکر هم زمان قدیم به دست افرادی به نام محتسب بوده است که شلاق به دست بوده‌اند.»

آیه مورد استناد طباطبایی‌نژاد، آیه ۲۵ سوره حدید است: «لقد ارسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط و انزلنا الحديد فيه باس شديد و منافع للناس وليعلم الله من ينصره و رسله بالغيب ان الله قوى عزيز»؛ ترجمه از تفسیر المیزان: «(و چگونه از انـفاق شانه خالى مى‌كنيد؟) با اين كه ما رسولان خود را همراه با معجزات روشـن گسـيل داشتيم، و با ايشان كتاب و ميزان نازل كرديم تا مردم را به عدالت خوى دهند، و آهن را كه «نيروى شديد» در آن است و منافع بـسيارى ديگر براى مردم دارد نازل كرديم، تا با سلاح‌هاى آهنين از عدالت دفاع كنند، و تا خدا معلوم كند چه كـسى خدا و فرستادگان او را نديده يارى مى‌كند، آرى خدا خودش هم نيرومند و عزيز است».

برخی فعالان حوزه مدنی در این زمینه به خودنویس گفته‌اند: «هر چند این سخنان امام جمعه اصفهان مربوط به سال ۱۳۹۰ است، اما نباید از پیچیدگی و ظرافت مسائل فرهنگی – اجتماعی و چگونگی روال و روند تاثیرگذاری آنها غافل شد. ضمن اینکه فردی با چنین نگاهی، همچنان امام جمعه، نماینده ولی فقیه و مجلس خبرگان است و تاثیرگذارترین نقش را در اصفهان دارد و بسیاری مواضع او در رسانه‌ها انتشار پیدا نمی‌کند و علاوه بر اینها، تا کنون واکنشی از او نسبت به اسیدپاشی‌ها منتشر نشده است؛ در حالی که پس از انتشار این گزارش‌ها، اعتراض‌های جدی‌ای نسبت به مواضع او در مورد حجاب در فضای مجازی انتشار یافت و بسیاری، اسیدپاشی‌ها را متاثر از چنین نگاه‌هایی به مسائل اجتماعی – فرهنگی دانسته‌اند.»

========

مطالب و گزارش‌های تفصیلی «خودنویس» از اسیدپاشی‌های اصفهان و واکنش‌های مردم، مسوولین و خانواده‌های قربانیان:

«اسیدپاشان حتما از طریق سرویس‌های صهیونیستی یاری می‌شوند»! [6]

جولان اسیدپاشان به زنان «بدحجاب» در اصفهان؛ «به نظر می‌رسد به زن بودن متهمیم!» [14]

#اسید، #اسیدپاشی، #اسیدنویسی: نگاهی به واکنش‌ها در توییتر [15]

ویدیوی اعترافات اجباری فیس‌بوک‌بازان (نه اسیدپاشان!) در سیمای اصفهان [16]

قوه قضائیه : اسیدپاشی به خاطر بدحجابی نبوده؛ «تبلیغات منفی دشمنان در مقابل این فریضه وجود دارد تا آن را زیر سوال ببرند» [17]

اسیدپاشان (کارتون) [18]

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates