13.02.2013

اطرافیان احمدی نژاد را محاکمه کنید: همکاری دولتی ها و امنیتی ها در حمله به لاریجانی

روز: برای نخستین بار یک مقام مسوول در جمهوری‌اسلامی برخی نهادهای امنیتی را به طور رسمی به دست داشتن در حمله به علی لاریجانی در شهر قم متهم کرد. پرونده درگیری میان محمود احمدی‌نژاد و علی لاریجانی و افشای فیلم جلسه میان سعید مرتضوی و فاضل لاریجانی نیز همچنان ادامه دارد و فاضل لاریجانی در نامه‌ای خواستار محاکمه اطرافیان احمدی‌نژاد شده است.

درگیری در سخنرانی علی لاریجانی در شهر قم و ناتمام ماندن سخنان وی، با انتقادهای تند اصول‌گرایان روبه‌رو شده است. آن‌ها حامیان احمدی‌نژاد را عامل اصلی اعتراض در سخنرانی لاریجانی می‌دانند. دامنه‌ی اعتراض به این ماجرا حتی به مراجع تقلید هم رسیده است. ناصر مکارم شیرازی٬ حسین نوری همدانی٬ عبد‌الله جوادی آملی و جعفر سبحانی چهار مرجع تقلید نزدیک به اصول‌گرایان هستند که به این حادثه اعتراض کرده‌اند. علاوه بر این افراد، هاشم حسینی‌بوشهری رییس حوزه علمیه قم و محمدجواد فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم حمله به سخنرانی لاریجانی را محکوم کرده‌اند.

در همین حال واکنش نمایندگان مجلس هم به این اتفاق همچنان ادامه دارد. علی مطهری، نماینده منتقد احمدی‌نژاد در مجلس، با اشاره به این‌که “اقدام زشت یک عده در حرم حضرت معصومه (س) حاکی از این است که پاسخ رئیس مجلس در روز استیضاح وزیر کار، ضربه ای کاری و موثر بوده است”، گفته است: “این افراد باید به سرعت مجازات شوند و بهانه ای برای عدم برخورد با آنها نباشد مخصوصا اینکه فیلم و عکس آنها هم موجود است. حتی اگر استاندار و برخی نهادهای امنیتی هم با آنها هماهنگ بودند، باید این موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد زیرا این شبهه هم اکنون درباره این حادثه وجود دارد”.

این نخستین بار است که یک مقام مسوول جمهوری‌اسلامی برخی نهادهای امنیتی را به طور رسمی به دست داشتن در این واقعه متهم می‌کند.

علاءالدین بروجرودی، رییس کمیسیون امنیت ملی، گفته است که این کمیسیون “حادثه روز ۲۲ بهمن قم را با جدیت و با حضور ارگان‌های ذیربط پیگیری می‌کند”.

حسین سبحانی‌نیا، عضو هیات رییسه مجلس، نیز اعتراض در سخنرانی لاریجانی را “سازمان‌دهی” شده دانست و گفت: “این اقدام به دلیل منحرف کردن اذهان عمومی جامعه از برخی ضعف‌ها و مشکلات گروهی خاص و برای انتقال ضعف‌ها به سمتی دیگر است که برای نظام جمهوری اسلامی ایران پس از ۳۴ سال امری ناپسند است… گروه فکری خاص تلاش می‌کند تا با این اقدام مشکلات و مسائل موجود در جامعه را به گونه‌ای دیگر به مردم القا کند”.

در همین حال خبرگزاری فارس، گفت‌وگویی با حمید رسایی، نماینده حامی احمدی‌نژاد در مجلس، را منتشر کرده که در آن رسایی گفته است که “برهم‌زدن سخنرانی رئیس مجلس در قم قطعا از جمله اتفاقاتی است که به دشمن برای تکمیل پازل خود در راستای دسیسه علیه انقلاب اسلامی کمک می‌کند”.

سایت بازتاب امروز نیز با مرور اخلال در سخنرانی برخی از مسوولان – نظیر سیدحسن خمینی در سال ۸۹ و ناطق نوری در سال ۹۱ – اعتراض در سخنرانی علی لاریجانی را نتیجه طبیعی روندی دانسته که احمدی‌نژاد و اطرافیانش در پیش گرفته‌اند و نوشته: “شب۱۴ خرداد سال ۱۳۹۰، احمدی نژاد در جریان سخنرانی خود در مرقد امام پس از شنیدن شعارهایی علیه خود از طرف بسیجیان گفت: نوبت شما هم می رسه آقای رییس! تهدیدی که توسط کمتر از صد نفر خودجوش! صورت گرفت، دقیقا مشابه همان تعداد جمعیتی که به صورت خودجوش! از احمدی نژاد در بازگشت از مصر استقبال کرده بودند و به گفته ارگان دولت از شهرهای مختلف ایران به فرودگاه آمده بودند”.

روز ۲۲ بهمن هم ‌زمان با سخنرانی احمدی‌نژاد در تهران، علی لاریجانی نیز در شهر قم برای سخنرانی حضور پیدا کرد. سخنرانی رییس مجلس نهم اما با شعارهای برخی از حاضران نیمه‌تمام ماند و برخی از افراد اقدام به پرتاب کفش، مهر و نعلین به سمت وی کردند.

پیش از این سایت مجلس، معترضان را “عده‌ای اندک” توصیف کرده و مدعی شده بود که این افراد “برای ایجاد آشوب از قبل ساماندهی شده بودند”. این سایت همچنین اقدام به انتشار عکس‌هایی از این افراد کرده بود، اما ایرنا – خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی – معترضان را “ولایت‌مدار” خوانده بود. ایلنا هم نوشته بود که صبح روز ۲۲ بهمن و پس از حضور لاریجانی در تظاهرات شهر قم، “جمعی از حامیان محمود احمدی‌نژاد که در چهارراه شهدای قم پوسترهایی از محمود احمدی‌نژاد و رهبر مقام معظم انقلاب را با شعار زنده باد بهار و تو به ما جرأت طوفان دادی را به دست داشتند؛ به دنبال علی لاریجانی شعارهای لاریجانی بصیرت بصیرت و رئیس بی‌ولایت نمی‌خواهیم سردادند”.

حسین شریعتمداری، نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان، درگیری هفته قبل در مجلس و اعتراض در سخنرانی علی لاریجانی را “دستاويزي براي يك حركت اخلالگرانه هماهنگ شده با آن سوي آب ها” دانسته و خبر از آن داده بود که بعد از اعتراض در سخنرانی علی لاریجانی اس.ام.اسی با این مضمون دست به دست شده است: “يكشنبه انتقام، پاسخي به يكشنبه سياه! دست خدا از آستين مردم بيرون آمد”.

در تحولی دیگر فاضل لاریجانی، برادر رؤسای مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه، در نامه‌ای به دادستان تهران در ارتباط با اتهام‌هایی که محمود احمدی‌نژاد به او زده است گفت که آماده محاکمه در دادگاه است و در عین حال خواستار رسیدگی به اتهامات اطرافیان رییس‌ دولت شد. وی در نامه خود علیه محمود احمدی‌نژاد و سعید مرتضوی اعلام جرم کرده است.

فاضل لاریجانی در بخشی از نامه خود، اتهاماتی که محمود احمدی‌نژاد به وی زده را “نبرد نابرابر و غافلگیرانه بین من و او” توصیف کرده و احمدی‌نژاد را متهم کرده است که “از تریبون رسمی و فراگیر مجلس آبرو و اعتبار خانوادگی مسلمانی از بیت شریف روحانیت را مورد هجمه قرار داده است”. فاضل لاریجانی در این نامه همچنین اتهاماتی که به او وارد شده را رد کرده است. وی نوشته است: “آمادگی کامل دارم که تمامی طول دوران خدمتم زیر ذره‌بین قضایی قرار گیرد و چنانچه مرتکب جرم و خلافی شده باشم، در محکمه‌ای صالحه رسیدگی شود و بر هر حکمی که صادر شود نیز، گردن می‌نهم. اما آیا جناب آقای احمدی‌نژاد هم اجازه می‌دهد به اتهامات مالی و امنیتی اطرافیانش رسیدگی شود؟”

لاریجانی همچنین ابراز امیدواری کرده است که نامه و شکایت وی علیه مرتضوی و احمدی‌نژاد باعث شود که به اتهام‌های مالی اطرافیان رییس دولت رسیدگی شود و وعده داده که به زودی جزییات بیشتری از فساد مالی اطرافیان احمدی‌نژاد را فاش می‌کند: “کافی است در این زمینه به دو فقره از پرونده‌های اخیر که تحت عناوین “پرونده بیمه” و “فساد کلان بانکی” در دست رسیدگی است اشاره کنم و متذکر شوم آقای «ب – ز» نیز که در نوار ضبط شده نامش آمده و با حدود ۴۰ سال سن مالک ۶۰ شرکت و یکی از چند ثروتمند تراز اول کشور است، دوست برخی مسئولان عالی اجرایی و دارای تعاملات گسترده‌ای با آنها است”.

اشاره فاضل لاریجانی به بابک زنجانی است که در ماه‌های گذشته بحث‌های زیادی درباره وی مطرح شده و برخی رسانه‌ها از وی با عنوان فردی نام برده‌اند که به عنوان دلال، برای دور زدن تحریم‌ها علیه ایران تلاش می‌کند.

لاریجانی در نامه خود همچنین دلیل دیدار خود با مرتضوی را چنین شرح می‌دهد: “ماجرا از آنجا آغاز شد که آقای سعید مرتضوی که با اتهامات مختلف مواجه است، به دلیل در پیش بودن محاکمه، از من دعوت کرد تا نزد ریاست محترم قوه قضائیه و ریاست محترم مجلس شورای اسلامی تمهیداتی فراهم شود. در جریان این دیدار، وی بر خلاف اصول قانونی با تجهیز اتاق ملاقات، مکالمات فیمابین را ضبط و تصویربرداری کرد و در حالی که بیشتر وقت ملاقات به سخنان او اختصاص داشت، با حذف گزینشی آن قسمت از مکالمات خود که بسترساز پاسخ‌های من بود و قطع و وصل‌های دلخواه کلمات و جملات، به زعم خود شاهکاری از کشف فساد پدید آورد و رییس جمهور محترم نیز بدون توجه به جایگاه والای ریاست جمهوری محصول این ترفند را به نمایش گذاشت”.

این سخنان لاریجانی در حالی بیان شده که حملات رسانه‌های حامی احمدی‌نژاد به فاضل لاریجانی همچنان ادامه دارد. شبکه ایران – وابسته به موسسه دولتی ایران – در مطلبی نوشته است که فاضل لاریجانی “به دلائل نامشخص، بسیار فرا‌تر از یک چهره دانشگاهی است”، و افزوده که لاریجانی مالک شرکت خانه چاپ و طرح٬ موسسه آموزش عالی طبری بابل، مشاور مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر، عضو هیات مدیره شرکت مگفا و عضو هیات مدیره پالایشگاه نفت تهران است. شبکه ایران نوشته است که فاضل لاریجانی تنها از پالایشگاه نفت تهران در سال‌ جاری دست‌کم هفت‌ میلیون ریال بابت حق جلسات و حدود ۳۰۰ میلیون ریال پاداش دریافت کرده و “از مجموع سمت‌های خود درآمدی بسیار مناسب دارد”.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates