13.02.2013

«شش نفر» از برهم‌زنندگان سخنرانی علی لاریجانی بازداشت شده‌اند

رادیوفردا: در حالی که احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان برهم زدن سخنرانی علی لاریجانی، رییس مجلس ایران را در قم مصداق «خیانت به کشور» عنوان کرده است، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از بازداشت شش نفر از افراد مرتبط با این واقعه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسماعیل حقیقت‌پور، نماینده مجلس ایران با بیان اینکه کمیسیون امنیت ملی مجلس صبح روز چهارشنبه، ۲۵ بهمن، جلسه‌ای با حضور معاونان وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی برگزار کرده،گفت که اطلاع یافته است، تاکنون شش نفر از برهم‌زنندگان سخنرانی علی لاریجانی در قم بازداشت شده‌اند.

به گفته آقای حقیقت‌پور، کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین هیاتی چهار نفره به سرپرستی او تشکیل داده است که وظیفه بررسی ماجرای قم را بر عهده دارد.

ماجرای برهم زدن سخنرانی علی لاریجانی در شهر قم به روز ۲۲ بهمن، سالروز پیروزی انقلاب ایران باز می‌گردد که در جریان آن عده‌ای با سر دادن شعار علیه رییس مجلس ایران و پرتاب مهر نماز و نعلین به سمت او مانع آن شدند تا وی سخنرانی کند.

این ماجرا پس از آن رخ داد که محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران، فاضل لاریجانی، برادر رییس مجلس و قوه قضاییه را به سوءاستفاده از روابط خانوادگی برای فعالیت‌های اقتصادی خود متهم کرد و نوار مکالمه او با سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران را در مجلس پخش کرد.

این اقدام محمود احمدی نژاد اختلافات میان سران قوای جمهوری اسلامی را وارد مرحله تازه‌ای کرد. برخی از رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی گفته‌اند که ماجرای برهم‌زدن سخنرانی آقای لاریجانی در قم، واکنش طرفداران آقای احمدی‌نژاد به این اختلافات بوده است.

گزارش خبرگزاری مهر از ماجرا نیز حکایت از آن داشت که برخی از معترضان پوسترهایی از محمود احمدی‌نژاد را با شعار «زنده باد بهار» و «تو به ما جرات طوفان دادی» به همراه داشتند.

این گزارش‌ها اما واکنش محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی محمود احمدی‌نژاد را در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای تاج‌الدینی با بیان این که ماجرای برهم‌زدن سخنرانی علی لاریجانی در قم پذیرفته نیست، اظهار داشت که انتساب این ماجرا به طرفداران آقای احمدی‌نژاد ثابت نشده است.

او گفت: «برخی از سایت‌ها مطالبی را منتشر کردند که در هیچ کجا ثابت نشد. گزارش‌های مسئولان که از مراجع رسمی و ذیصلاح ارائه شده، هیج‌کدام از این‌ها را تایید نمی‌کند و ما وقوع چنین مسائلی را در مجالس رسمی هرگز نمی‌پذیریم.»

برهم‌زدن سخنرانی یا «خیانت به کشور»

برهم زدن سخنرانی آقای لاریجانی در حرم فاطمه معصومه، خواهر امام هشتم شیعیان، واکنش برخی از مقامات ایران و چهره‌های مذهبی را در پی داشته است.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان با انتشار بیانیه‌ای در روز چهارشنبه، ۲۵ بهمن، ضمن به کار بردن لفظ «خیانت» برای این اقدام، خواستار برخورد با عاملان آن شد.

آقای جنتی نوشت: «بداخلاقی‌های صورت گرفته و اتفاق ناگوار در قم را که مصداق صریح خیانت به کشور است محکوم کرده و از مراجع ذی صلاح می‌خواهم با جدیت مسائل را پیگیری کنند و برای همیشه به این بداخلاقی‌ها خاتمه دهند.»

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع قم، نیز با بیان آن‌که «فریب خوردگان باید ارشاد و توجیه شوند»، اظهار داشت که «قداست قم و قداست حرم» در این واقعه شکسته شده است.

آقای مکارم شیرازی اظهار داشت: «باید مشخص شود چه اشخاصی مرتکب چنین کاری شدند که نه برای حرم، نه برای تربت سیدالشهدا و نه برای اشخاص حرمت نگه داشتند.»

این در حالی است که روزنامه کیهان، از رسانه‌های محافظه‌کار تحت نظر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران مدعی شد که برهم‌زنندگان سخنرانی علی لاریجانی در تماس با این روزنامه از کار خود اظهار پشیمانی کرده‌اند.

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان نوشت که «بسیاری از برادران حاضر در ماجرای اخلاگری» در تماس با وی یا دفتر این روزنامه «ابراز پشیمانی» کرده و خود را «فریب‌خورده» نامیده‌اند.

روزنامه کیهان پیش از این مانند علی جنتی ماجرای برهم زدن سخنرانی آقای لاریجانی را «خیانت» توصیف کرده بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates