28.10.2014

قطار مجلل بوداپست – تهران به مقصد رسید

رادیوفردا: يک سرويس قطار لوکس که حدود دو هفته پيش بوداپست، پايتخت مجارستان، را به مقصد تهران ترک کرده بود،‌ روز دوشنبه،‌ پنجم آبان،‌ وارد پايتخت ايران شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حدود ۷۰ مسافر که اغلب آنها از اتباع بريتانيا و استراليا هستند پيش از اينکه قطار به تهران برود، از شهرهای اصفهان، شيراز و يزد ديدار کرده بودند.

اين قطار مجلل پيش از ورود به ايران از کشورهای رومانی بلغارستان و ترکيه نيز عبور کرده بود.

اين سفر جذاب دو هفته‌ای که تحت عنوان «جواهرات پارس» برگزار شد گران قيمت بود و برای هر مسافر بين ۱۴ هزار تا ۴۰ هزار دلار هزينه داشت. با این همه،‌ خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه در گزارش خود نوشت که قیمت بلیت برای هر مسافر ۳۱ هزار دلار بوده است.

بر اساس گزارش ها، مسافران متناسب با پولی که پرداخت ‌کرده اند از اتاق‌ها، خدمات ويژه و برنامه‌های شهرگردی بهره‌مند شده اند.

خبرگزاری رويترز پيش از اين گزارش داده بود که بليت‌های اولين سفر اين قطار طی ۱۰ روز پيش فروش شد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، ۱۲ سفر ديگر با اين قطار برای سال آينده ميلادی برنامه ريزی شده است.

پيش از اين، تيم ليتلر، موسس شرکت جهانگردی «گلدن ايگلز» اداره کننده اين سفر، به روزترز گفته بود که برای سال آينده ميلادی، چهار سرويس ديگر برنامه‌ريزی کرده است.

آقای ليتلر افزوده بود: «در صنعت جهانگردی برای کسانی که مايل به سفر به ايران هستند خلا بزرگی وجود دارد به ويژه برای کسانی که می‌خواهند سفری امن و راحت داشته باشند. اين قطار تامين کننده هر دو نياز است.

به گفته او، برای کسب اطمينان در مورد بروز هرگونه مشکلی برای قطار و مسافران آن، برخی از دولت‌ها قول همکاری داده‌ بودند.

بر اساس اين گزارش، دولت ايران که گفته است در صنعت جهانگردی سرمايه‌گذاری بزرگی خواهد کرد، قول داده بود که در اين قطار ماموران امنيتی بگمارد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از باب، داروساز بازنشسته استراليايی، نوشت: «در هر شهر، با برخورد دوستانه مردم مواجه شديم.»

او اشاره کرد که گزارش روزنامه ها تاثير استباهی بر خوانندگان می گذارد.

از قطار پست تا واگن‌های مجلل

بخش اصلی اين قطار، چهار واگن قديمی است که يک سرمايه دار بريتانيايی ديگر به نام هوارد تريندر از اداره پست مجارستان خريداری و با صرف يک ميليون دلار برای هر واگن، آن‌ها را به فضايی مجلل شامل تخت خواب و ساير وسايل رفاهی تبديل کرده است.

آقای تريندر به خبرنگار رويترز گفته بود: «چهار واگن مجلل ساختيم که من آن‌ها را خريدم و اين برنامه سفر طولانی و لوکس را در بازار بريتانيا عرضه کردم. تيم ليتلر پيشنهاد کرد که مقصد تهران را به آن بيفزاييم که پاسخ اوليه من منفی بود.»

هوارد تريندر پس از مخالفت اوليه بالاخره با اين پيشنهاد موافقت کرد. اين شرکت جهانگردی برای شروع کار از «هفت خوان» مشکلات از جمله تهيه سوخت در مسير، رواديد عبور از پنج کشور تا حل مشکلات ناشی از تحريم سياسی و اقتصادی ايران عبور کرد.

سرانجام قطاری با ۱۳ واگن شامل واگن‌های قديمی اداره پست مجارستان، واگن‌های اعضای ارشد حزب کمونيست سابق مجارستان و همچنين چند واگن تازه به لوکوموتيو بخاری قديمی متصل شدند.

پس از اتمام تدارکات، اين قطار حدود دو هفته پيش با به صدا درآوردن سوت و‌‌ رها کردن توده فشرده‌ای از بخار، ايستگاه قطار نيوگاتی بوداپست را به مقصد تهران ترک کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates