28.10.2014

سازمان ملل: در پانزده ماه گذشته دست کم ٨۵٢ تن در ایران اعدام شده‌اند

رادیوفرانسه: احمد شهید- گزارشگر سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، از افزایش اعدام ها در این کشور اظهار نگرانی کرده است. بگزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل متحد شمار اعدام در ایران در پانزده ماه گذشته را ٨۵٢ مورد ذکر کرده و گفته است این رقم بزرگترین رقم اعدام ها به تناسب جمعیت یک کشور در جهان را نشان میدهد.

آقای شهید، روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که این افزایش نشان میدهد از زمان به قدرت رسیدن حسن روحانی- رئیس جمهور ایران، وضعیت حقوق بشر در ایران وخیم تر شده است.

بگزارش خبرگزاری فرانسه سازمان ملل متحد شمار اعدام در ایران در پانزده ماه گذشته را ٨۵٢ مورد ذکر کرده و گفته است این رقم بزرگترین رقم اعدام ها به تناسب جمعیت یک کشور در جهان را نشان میدهد.

گزارشگر سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران با تأکید بر اینکه در ایران موارد جنایی که حکم اعدام در مورد آنها صادر شده شوک آور است گفت، در یکی از این موارد فردی که به یک نهاد خارجی کمک کرده بود اعدام شده است.

وی که امروز سه شنبه گزارش تازه خود در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد کرد گفت از اعدام روز شنبه گذشته ریحانه جباری، بجرم قتل فردی که اورا مورد خشونت جنسی قرار داده بود شوکه شده است.

گزارشگر سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران حسن روحانی، رئیس جمهور ایران را به ناتوانی در انجام تعهدات خود نسبت به بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران متهم کرد و گفت او از حمایت پارلمان ایران در اجرای برنامه های سیاسی خود برخوردار نیست.

آقای شهید که در سال ٢٠١١ بعنوان گزارشگر سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران منصوب شد و تا کنون بدلیل مخالفت دولت ایران نتوانسته است به این کشور سفر کند، برای تهیه گزارش خود با بیش از ٤٠٠ ایرانی و شماری از زندانیان در این کشور گفتگوهای تلفنی انجام داده است.

او در بخشی از گزارش خود می گوید که آزادی بیان و عقیده نیز در ایران همچنان با تهدید روبرو است، بگونه‌ای که همین اکنون ٣۵ روزنامه نگار و نزدیک به ٣٠٠ تن دیگر بدلیل انتشار مقالات ویا بدلیل عقاید مذهبی خود زندانی هستند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates