29.10.2014

مجلس به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری رای اعتماد نداد

بی‌بی‌سی: برخی نمایندگان مجلس پیشاپیش گفته بودند نیلی احمدآبادی تایید نخواهد شد

مذاکرات مجلس ایران در مورد رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم پایان یافت و نمایندگان به وی رای اعتماد ندادند.

جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت محمود نیلی احمدآبادی، وزیر پیشنهادی حسن روحانی، رئیس جمهوری، برای تصدی سمت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز چهارشنبه، ۷ آبان (۲۹ اکتبر)، برگزار شد و وزیر پیشنهادی نتوانست رای اعتماد نمایندگان را به دست آورد.

به گزارش خانه ملت – وبسایت خبری مجلس – از ٢٤٦ نماینده حاضر در جلسه، ٧٩ نماینده به انتصاب وی رای موافق، ١٦٠ نماینده رای مخالف و ٧نماینده رای ممتنع دادند.

رضا فرجی دانا، وزیر سابق علوم، روز ۲۹ مرداد ماه سال جاری در مجلس استیضاح و با رای عدم اعتماد نمایندگان، از این سمت برکنار شد. در رای گیری پیرامون صلاحیت آقای فرجی دانا، از مجموع ۲۷۰ نماینده حاضر، ۱۴۵ نماینده به برکناری او رای موافق، ۱۱۰ نماینده رای مخالف و ۱۵ نماینده رای ممتنع دادند. آقای روحانی در جلسه استیضاح وزیر سابق علوم حضور نداشت و دلیل آن سفر برنامه‌ریزی شده او به خارج از تهران اعلام شد.

با برکناری وزیر علوم، محمدعلی نجفی به عنوان سرپرست این وزارتخانه تعیین شد و روز ۳۰ مهر، رئیس جمهوری نام آقای احمدآبادی را به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس اعلام کرد.

برخی از نمایندگان مخالف دولت از نحوه معرفی وزیر پیشنهادی تنها چند روز پیش از برگزاری جلسه رسیدگی به صلاحیت او انتقاد کرده و گفتند که قبل از آگاه شدن مجلس از تصمیم رئیس جمهوری، نام وزیر پیشنهادی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته بود.

در جلسه روز چهارشنبه، رئیس مجلس گفت که معرفی نامه وزیر پیشنهادی دیر به هیات رئیسه مجلس رسید اما مقامات دولتی گفتند که دلیل آن این بوده که در نظر داشتند شرح زندگینامه آقای احمدآبادی را نیز ضمیمه کنند. پیش از اظهارات رئیس مجلس، الیاس نادران، نماینده مجلس، خطاب به وزیر پیشنهادی گفته بود: “اگر شما گزینه جدی برای دولت و تصدی پست وزارت بودید، شما را اول به رسانه ها معرفی نمی کردند و بعد به مجلس.”
مجلس صلاحیت وزیر پیشنهادی را رد کرد

آقای نیلی احمدآبادی سومین فردی است که از سوی حسن روحانی برای تصدی این سمت به مجلس معرفی می‌شود. جعفر میلی منفرد، اولین فرد مورد نظر آقای روحانی نتوانست رای اعتماد مجلس را به دست آورد.

براساس آئین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهوری یک ساعت برای دفاع از وزیر پیشنهادی خود فرصت دارد و پس از آن، وزیر پیشنهادی می‌تواند به مدت نیم ساعت برنامه‌های خود را توضیح دهد و نمایندگان را برای کسب رای اعتماد قانع کند.

برخی از نمایندگان مجلس پیشاپیش گفته‌اند که وزیر پیشنهادی احتمالا تایید نخواهد شد.

محمود نیلی احمدآبادی پنجاه و هشت سال دارد و متولد اصفهان است. وی در رشته مهندسی در دانشگاه‌های شیراز و صنعتی شریف تهران و دانشگاهی در ژاپن تحصیل کرده و علاوه بر تدریس دانشگاهی، برای مدتی سرپرست دانشگاه تهران بوده است.
سخنرانی روحانی

حسن روحانی سخنرانی خود در دفاع از وزیر پیشنهادی را با شرحی پیرامون وقایع ماه محرم آغاز کرد و با ابراز این نظر که مهمترین هدف تمام مسئولان جمهوری اسلامی “اصلاح جامعه” است، خواستار وحدت مجلس و دولت شد و گفت که این وحدت، خواست افکار عمومی است.

آقای روحانی گفت که “این دولت اهل لجبازی با مجلس نیست” و با تاکید بر شرایط دشوار کنونی، افزود که در آمد نفتی کشور ۳۰ درصد کاهش یافته که علاوه بر شرایط اقتصادی جهانی، در ایجاد آن “معمولا سیاست و توطئه‌های جهانی هم نقش به سزایی داشته و دارد.” وی خواستار هماهنگی مجلس و دولت در شرایط جدید شد.
روحانی: هدف نهایی آقای نیلی است و از نظر شخص من شایسته است

رئیس جمهوری یادآور شد که “سال گذشته در چنین ایامی در جمع شما نمایندگان محترم، وزیر مودب و دانشور ما از جمع شما رای اعتماد گرفت اما از آن زمان تا کنون به ناچار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا امروز دو نوبت با سرپرست اداره شده است.”

حسن روحانی با تاکید بر اینکه ایران دارای چهار میلیون دانشجو و حدود هفتاد هزار عضو هیات های علمی است، وزارت علوم را یکی از نهادهای مهم دولتی توصیف کرد. وی گفت که دانشگاه باید فضایی آرام باشد و افزود: “نمی‌خواهم بگویم دانشگاه‌های ما از سیاست فاصله داشته و از مسایل سیاسی بی‌خبر باشند اما نمی‌خواهیم دانشگاه سیاسی باشد.”

وی افزود که دانشگاه نباید “جولانگاه این جناح یا آن جناح” باشد و در مورد وزیران سابق و پیشنهادی علوم در دولت خود، گفت که آنان افرادی بوده‌اند که براساس شایسته سالاری انتخاب شدند. رئیس جمهوری دولت خود را فراجناحی توصیف کرد و خواستار “رای فراجناحی” از مجلس شد و در مورد وزیر پیشنهادی خود نیز گفت که “دکتر نیلی احمدآبادی جزو دانشمندان کم ادعا در عرصه علمی کشور است و دانشگاه و صنعت را در کنار هم به خوبی مدیریت می‌کند.”

آقای روحانی نوشته برخی رسانه‌ها را رد کرد که گفته بودند محمود نیلی احمدآبادی وزیر واقعی مورد نظر او نیست، و او فرد دیگری را در نظر دارد. رئیس جمهوری گفت که “هدف نهایی، آقای نیلی است و از نظر شخص من شایسته است و به خوبی می‌تواند این مسئولیت را بر دوش بکشد.” وی همچنین گفت که اگر به شرح حال و سابقه آقای احمدآبادی نگاه شود، او فرد شایسته‌ای است و گفت: “از طرفی چرا باید نسبت به گذشته افراد اتهام بزنیم، به والله باید روزی این را نزد خدا پاسخگو باشیم.”

رئیس جمهوری پس از ایراد سخنرانی در دفاع از وزیر پیشنهادی خود، جلسه مجلس را ترک کرد.
سخنان مخالف و موافق

در جلسه علنی روز چهارشنبه، شماری از نمایندگان در حمایت از وزیر پیشنهادی و تعدادی نیز در مخالفت با او سخن گفتند.
نبویان روحانی را به انتصاب و معرفی افراد حامی “فتنه” متهم کرده است

به گزارش خانه ملت، ابراهیم نکو، نماینده رباط کریم و بهارستان در موافقت با وزیر پیشنهادی گفت که “اظهار نظر دانشجویان، اساتید و تشکل‌های دانشجویی بیانگر آن است که آقای نیلی احمدآبادی حاشیه سیاسی ندارد و این امر از امتیازات ایشان است.” وی این رد پیشنهاد ریاست آقای احمدآبادی بر دانشگاه تهران توسط شورای انقلاب را تکذیب کرد و همچنین گفت که اتهام امضای نامه‌ای خطاب رهبر جمهوری اسلامی توسط وی صحت ندارد.

اخیرا برخی منابع مخالف دولت نوشته بودند که محمود نیلی احمدآبادی در جریان اعتراضات نسبت به نتیجه اعلام شده انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، که مقامات حکومتی آن را “فتنه” می‌خوانند، همراه با گروهی از دانشگاهیان نامه‌ای را خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای امضا کرد که ظاهرا لحنی در حمایت از اعتراضات داشته است.

محمود نبویان، نماینده تهران، به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی گفت که “در زمان مدیریت نیلی احمدآبادی، دختر و پسر باهم در ورزشگاه ورزش می‌کردند و اردوهای مختلط برگزار می‌‌شد از جمله اردویی در ترکیه که عکس آن زبانزد است.” وی این اقدامات را “ضد ارزش‌‌های اسلامی” توصیف کرد و همچنین گفت که در همین دوره، کتاب‌هایی که “روشنفکران علیه دین نوشتند” به کتابخانه‌‌ها راه یافت.

آقای نبویان خطاب به رئیس جمهوری گفت: “علیرغم اینکه توسط دولت شعار اعتدال داده می‌شود، شما اولین شخصی که برای تصدی وزارت علوم معرفی کردید، میلی منفرد بود که او خود می‌گوید در اغتشاشات پس از فتنه بوده و بازداشت و سپس با وساطت عده‌ای آزاد شده است … بعد از میلی منفرد، جعفر توفیقی را معرفی کردید که او نیز سخنران اصلی همان همایشی بوده که در آن به دروغ اعلام می‌کند یکی از سران فتنه ۲۴ میلیون رای آورده اما نظام آن را دستکاری کرده .. بعد از توفیقی، فرجی دانا برای تصدی وزارتخانه علوم معرفی می‌شود که وی افرادی را که مجلس صلاحیت آنها را به دلیل فعالیت در فتنه رد کرده بود به عنوان معاونان خود منصوب می‌کند.”
عثمانی: عینک سیاسی را از چشم بردارید، نیلی رای می‌آورد

این نماینده مجلس افزود: “بعد از فرجی دانا، نجفی معرفی شد که وی نیز بعد از گذشت دو ماه از سخنرانی مقام معظم رهبری، نامه‌ای را امضا می‌کند که نظام جمهوری اسلامی را وحشی خطاب می‌کند.” وی گفت که” سوابق فتنه و دخالت آقای نیلی احمدآبادی پیش ما هست و فیلمی هم در این زمینه آماده شده که نشان می‌دهد وی در سال ۸۸ در جمع دانشجویی حضور داشته و نامه‌ای به رهبری نوشته مبنی بر اینکه حمله به دانشگاه از سوی بسیجیان بوده است.”

لازم به یادآوری است که پس از اظهارات اقای نبویان، رئیس مجلس اعلام کرد که آقای نجفی با ارسال نامه‌ای، اظهارات او را تکذیب کرده است.

محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان، از مدافعان وزیر پیشنهادی، در سخنان خود گفت “وزیر پیشنهادی علوم ربطی به فتنه نداشته و ندارد” و افزود “اگر عینک سیاسی را بردارید، نیلی رای می‌آورد.”

چند نماینده دیگر نیز در دفاع یا مخالفت با وزیر پیشنهادی سخنرانی کردند.
سخنرانی وزیر پیشنهادی

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در سخنان خود، ضمن قدردانی از اعتماد رئیس جمهوری و ابراز اطمینان به مجلس، گفت که دانشگاه نباید سیاسی باشد و نقش وزارت علوم، “تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد” است.

آقای نیلی احمدآبادی سخنان خود را با شرحی از اهمیت و مسئولیت‌های دانشگاه‌ها و وزارت علوم آغاز کرد و تحول در ساختار و اداره دانشگاه‌ها را ضروری دانست.
احمدآبادی هدف از نامه به رهبر جمهوری اسلامی را جلب اعتماد دانشجویان و جوانان اعلام کرد

وی گفت که لازم است برنامه‌های دانشگاهی با نیازهای کشور همسو باشد و با تایید سخنان نمایندگان در مورد ارتباط دانشگاه‌ها با دستگاه‌های دولتی و خصوصی، گفت که در این زمینه اقدامات بیشتری لازم است. وی افزود که در این راستا، اقداماتی را در سمت‌های قبلی خود در دانشکده فنی صورت داده که می‌تواند مورد بررسی و پیشنهاد قرار گیرد.

محمود نیلی احمدآبادی فعالیت خود در سمت سرپرستی دانشگاه تهران را به عنوان نشانه توانایی مدیریتی خود ذکر کرد و گفت که در این زمینه “اگر کسی از توانایی لازم برخوردار نباشد، در آغاز به مشکل بر می‌خورد.”

در مورد اتهام برخی نمایندگان در زمینه مسایل “خلاف شرع” وی به “اردوی آشنایی دانشجویان دانشگاه پردیس کرج” اشاره کرد و گفت که اگر خلافی صورت گرفته، دانشگاه برخورد می‌کند و افزود که خواستار دریافت سندی در این مورد شده بود، اما چنین سندی را دریافت نکرده است. در مورد اردوهای خارج از کشور، وی گفت که این موضوع اگر اتفاق افتاده باشد، او به عنوان رئیس دانشکده فنی مسئول آن نبوده است.

وزیر پیشنهادی در مورد امضای نامه‌ای توسط اعضای هیات‌های علمی در مورد وقایع سال ١٣٨٨، گفت که در آن سال “دو بار به دانشگاه تهاجم شد که مورد تقبیح مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت، در ١٦ آذر به دانشکده فنی دانشگاه تهران به شکل بدی تهاجم شد و تاثیر بسیار منفی در روحیه جوانان و دانشجویان داشت.” وی افزود که “در حالیکه کسانی می‌کوشند به جوانان ایرانی القا کنند که ملجا و پناهگاه شما در خارج از مرزهای کشور است، این نامه نشان داد آنکه باید به او پناه برده و شکایت برد و آنکه نقش پدرانه برای شما دارد، رهبر معظم انقلاب است.”

وی گفت که امضاکنندگان نامه وابسته به جریانات سیاسی نیستند و افزود: “گفته شده که من از جمع کنندگان و تهیه کننده این نامه بودم، خیر، من یکی از امضاکنندگان بودم.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates