11.11.2014

نقض حقوق بشر کم بود، اعدام اشتباهی هم وجود دارد

خودنویس: در کنار اعدام‌های فراوان در جمهوری اسلامی، این بار برخی از فعالان حقوق بشری خبر از اشتباهات مرگ‌بار دایره اجرای احکام می‌دهند. براین اساس اجرای احکام زندان‌ها برخی را به‌اشتباه زندانی یا اعدام می‌کنند.

جمهوری اسلامی یکی از کشورهایی است که رکورددار اعدام است. احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در تازه‌ترین گزارش خود، از اعدام حداقل ۸۲۵ نفر در ایران از تیر ۹۲ تا تیر ۹۳ خبر داده بود و این آمار را نشاندهنده «افزایش نگران کننده» مجازات اعدام در ایران دانسته بود.

در کنار اعدام‌ها، اما نقض حقوق بشر هم به‌طور «گسترده و سیستماتیک» همچنان ادامه دارد و به گفته‌ی احمد شهید در دوران حسن روحانی نیز موضوع حقوق بشر در جمهوری اسلامی بهبود نیافته است.

اما در کنار این موارد، این‌بار فعالان حقوق بشری خبر از اشتباهات مرگ‌بار دایره اجرای احکام زندان‌ها می‌دهند. اشتباهاتی که گاهی منجر به مرگ یک زندانی و گاهی نیز منجر به افزایش حبس می‌شود.

در این خصوص «مجتبی سمیع‌نژاد» از فعالان حقوق بشری خبر از اعدام اشتباهی یک زندانی در زندان لاکان رشت داده است.

وی با ذکر خاطره‌ای از دوران حبس خود نوشت: «در زندان قزلحصار که بودم.. یک روز با یک زندانی که کلیددار بندها هم بود هم صحبت شدم. وقتی صحبت کردیم گفت که به دو سال و نیم زندان محکوم شده است و حالا بیش‌تر از سه سال است که زندانی است. پرسیدم که چرا بیش‌تر ماندی، مگر خلاف زندان داشتی یا حکم دیگری گرفتی؟ گفت نه، هیچ خلافی نکردم، نمی‌دانم چرا آزادم نمی‌کنند! فکر کردم که اول اشتباه می‌کند، از طریق بچه‌های زندانی و یکی دو تن از مأمورین پیگیری کردیم و بنده خدا را فرستادند اجرای احکام برای پیگیری. نتیجه این شد که بعد از دو سه ساعت آزاد شد و رفت سراغ کار و زندگی‌اش. دلیل آزاد نشدنش این بود، که مسئول اجرای احکام اشتباه کرده بود!»

سمیع‌نژاد در ادامه هم نوشت: «غرض از بازگو کردن این خاطره این بود که دوستی که زندانی در زندان لاکان رشت دارد برایم گفت یک زندانی که حکم اعدامش به حبس ابد تبدیل شده بود، در زندان رشت اعدام شد. قبل از اجرای حکم هر چقدر التماس کرد که به خدا حکم من برگشته کسی به خرجش نرفته است. بعد از اعدام متوجه شدند که بنده خدا درست می‌گفته است.»

گفتنی است وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق بشر در دوران حسن روحانی در حالی است که رییس جمهوری ایران، چهارم مهر در گفتگو با خبرنگاران در نیویورک همچون احمدی‌نژاد، وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران را رد کرده و گفته بود که «وضعیت جامعه ایران امروز از نظر اجتماعی، حقوقی و قضایی مناسب‌تر شده است.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates