12.11.2014

دستگیری «افرادی که قصد بمب‌گذاری» در شهر قم را داشتند

رادیوفردا: وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی از دستگیری «افرادی» خبر داد که، به گفته او، در روزهای ماه محرم سال جاری «قصد بمب‌گذاری» در شهر مذهبی قم را داشته‌اند. این مقام به هویت این افراد یا وابستگی آنها به گروهی خاص اشاره نکرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمود علوی، وزیر اطلاعات، روز چهارشنبه، ۲۱ آبان، در نشست شورای اداری استان همدان گفت که «با اشراف اطلاعاتی، همه عوامل این برنامه شناسایی و قبل از کوچک‌ترین تحرکی دستگیر شدند».

آقای علوی اشاره‌ای به هویت افراد دستگیرشده نکرد.

وزیر اطلاعات همچنین گفت: «در روز قدس امسال نیز چند برنامه انفجار انتحاری با استفاده از جلیقه در چند مرکز استان کشورمان شناسایی و کشف شد.»

آقای علوی روز سه‌شنبه، ۱۵ مهر، نیز بدون اشاره به جزئیات از کشف دو جلیقه انفجاری خبر داده و گفته بود که این جلیقه‌ها برای انفجار در روز موسوم به قدس در ایران، آخرین جمعه ماه رمضان، در دو استان ایران تهیه شده بود.

وی در عین حال از «برخورد با گروه الفرقان و کشف و خنثی‌سازی محموله‌های سنگین انفجاری» آنها خبر داده و گفته بود که این محموله قرار بوده «در یکی از شهرهای پرجمعیت و مقدس ایران منفجر شود».

بنا بر گزارش‌ها، الفرقان یک گروه شبه‌نظامی فعال علیه حکومت ایران در استان سیستان و بلوچستان است. باشگاه خبرنگاران جوان سال ۹۱ در گزارشی نوشته بود که این گروه از سال ۷۵ اعلام موجوديت کرده است.

صفرعلی براتلو، معاون سیاسی و امنیتی استاندار تهران، نیز روز یک‌شنبه، ۱۹ مرداد، از خنثی شدن تلاش برای انجام عملیات انتحاری در روز قدس خبر داده بود.

مقامات جمهوری اسلامی در سخنان خود اشاره صریحی به هویت گروه‌هایی که، به گفته آنها، در ماه‌های اخیر قصد بمب‌گذاریو «انجام عملیات انتحاری» در ایران را داشته‌اند نکرده‌اند، اما برخی از آنان در سخنان خود به فرامرزی بودن تعدادی از این گروه‌ها اشاره کرده‌اند.

از جمله حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه، ۲۹ مهر، گفته بود که «گروه‌های مسلح و چریکی که در منطقه ما نیستند به صورت پراکنده حملاتی انجام می‌دهند».

وی همچنین خبر داده بود که ۲۴ گروه برای «انجام عملیات انتحاری» قصد ورود به خاک ایران را داشته‌اند، اما نیروهای ایرانی مانع ورود آنها شده و دو گروه را قبل از ورود به کشور «نابود» کرده‌اند.

مقامات امنیتی جمهوری اسلامی همچنین در ماه‌های گذشته از دستگیری عده‌ای از «عوامل گروه داعش» خبر داده‌اند.

وزیر اطلاعات ایران پیش از این هم از دستگیری ۱۳۰ نفر از عوامل گروه‌های «تکفیری» در کشور خبر داده بود.

همچنین رسانه‌های ایران روز ۲۳ خرداد به نقل از یکی از معاونان وزیر اطلاعات به نام «خزائی» از بازداشت ۳۰ نفر از عوامل گروه «داعش» ظرف مدت یک ماه خبر داده بودند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates