14.11.2014

خبرهایی از «تنبیه» مرزبانان ایرانی در زندان ناجا

خودنویس: به‌گفته یک منبع مطلع یکی از چهار مزربان ایرانی که پیشتر در مرزهای جنوب شرقی توسط جیش‌العدل اسیر شده بودند در یکی از زندان‌های ناجا در حال سپری کردن دوران محکومیت خود است

ماه‌ها قبل، گروه جیش العدل فیلم لحظات دستگیری گروهی از مرزبانان را روی یوتیوب منتشر کرد. با وجود آنکه نیروهای ضد شورش به جدیدترین خودروهای زرهی مسلح می‌شوند، اما در مرزهای شرقی ایران سربازان وظیفه‌ی آموزش ندیده در شرایط بد آب و هوایی در یک چادر فاقد امکانات رفاهی و بدون تجهیزات مناسب نظامی، بازداشت شدند.
مرزبانان ایرانی در بهمن ماه به اسارت در آمدند و در فروردین ماه سال جاری با پادر میانی بزرگان اهل سنت استان سیستان و بلوچستان آزد شدند. چهار سرباز به خانه برگشتند و یک درجه دار از طرف مقامات حکومتی به عناونین مختلفی از شهید گرفته تا جاسوس نام برده شد و هنوز به طور دقیق مشخص نیست این درجه‌دار که بعد از ۲۷ روز از چهار سرباز وظیفه جدا شده، کشته شده است یا همچنان در قید حیات است.
در دوران اسارت این ۵ مرزبان، فضایی مجازی پر بود از هشتک‌هایی( #FreeIranianSoldier#) که درباره آنان درست شده بود. فضای مجازی پر بود از مطالب وبلاگ نویسان، اخبار و مقالات روزنامه‌نگاران درباره این سربازان و نامه‌هاو بیانیه‌هایی نیز در حمایت از آنان منتشر شد اما آیا اکنون و پس چند اتفاق مهم دیگر مانند برگزاری چندباره مراسم اعدام، ماجرای اسیدپاشی، کاهش قیمت اونس جهانی طلا و به نقطه پایان رسیدن مذاکرات هسته‌ای کسی می داند که چه بر سربازهای آزاد شده و به کشور بازگشته آمده است؟
اسارت دوم اسیران جیش‌العدل
به گفته یک منبع مطلع، به محض آزادی این سربازان از دست جیش العدل و تحویل آنها به یگان خدمتی(مرزبانی)، پس از چند روز توجیه اطلاعاتی به خانه‌ فرستاده می‌شوند و برنامه‌هایی از آنان در رادیو و تلویزیون پخش شده و درباره ماهیت تروریستی جیش العدل تبلیغات فراوانی صورت می‌گیرد. پس از آن که افکار عمومی و فعالان اجتماعی و حاضران در فضایی مجازی از سلامتی سربازان اسیر شده و بازگرداندن آنان مطلع و مطمئن شدند و شور و هیجان ماجرا افول کرده و مسئله به فراموشی سپرده شد، اسارت دوم این سربازان تازه آزاد شده کلید خورد.
بر خلاف دفعه قبل این اتفاق در سکوت مطلق و بی تفاوتی محض به انجام رسید. این بار بازجوئی و بازداشت سربازان تحت نظر اطلاعات نیروی انتظامی گرفت و پس از چندین ماه ادامه داشتن سیر بازجوئی‌ها، این سربازان وظیفه به دادگاه نظامی معرفی شدند و این سربازان با اتهام‌هایی چون «لو دادن اسرار نظامی» و «واگذاری مرز به اشرار» روبرو شدند. منبع خودنویس می‌گوید که خانوده‌های این سربازان، تحت فشار نیروهای امنیتی قرار داشتند و از ترس تهدید‌های نیرو های امنیتی از افشای ماجرا و رسانه‌ای کردن این جریانات خودداری کرده‌اند.
در حال حاضر، فقط می‌توان از وضعیت یکی از این چهار سرباز با قطعیت سخن گفت که در یکی از زندان‌های ناجا و در بند مربوط به نگهداری متهمان و مجرمان ارگان‌های نظامی در حال سپری کردن دوران محکومیت خود است. خانواده و نزدیکان سه سرباز دیگر از دادن هرگونه اطلاعاتی درباره آنان خودداری می‌کنند.
یکی از اعضای درجه یک خانواده سرباز وظیفه‌ای که خبر بازداشتف محاکمه و زندانی شدن این سرباز وظیفه را فاش کرده است به منبع «خودنویس» گفته است که نمی‌تواند با قطعیت از وظعیت سه سرباز دیگر سخن بگوید اما از آنجایی که وضعیت سازمانی، درجه و اتهام هر چهار سرباز اسیر شده توسط جیش العدل یکسان بوده است می‌توان حدس زد که سه سرباز دیگر نیز وضعیتی مشابه این سرباز زندانی شده دارند.
قبل و بعد از آزادی سربازان اسیر شده، بعضی مسوولان حکومتی صحبت‌هایی درباره تنبیهات نظامیان مربوط به ماجرا بر زبان راندند اما در هیاهوی ایجاد شده توجه کافی به آنها نشد. به طور مثال یک ماه قبل از آزادی سربازان اسیر شده سردار ذوالفقاری] در نشست پایان سال خود گفت: «ما غفلت مرزبانان در آن نقطه را قبول داریم و از این رو کسانی که مسوول مستقیم این افراد بودند به صورت موقت از سازمان ناجا برکنار شدند و هر فردی به هر اندازه در این رابطه قصور داشته مورد تنبیه قرار گرفته است که در این میان برخی از افراد نیز به حوزه قضایی معرفی شدند.»
در کمتر از بیست و چهار ساعت از ورود مرزبانان گروگان گرفته شده به خاک ایران، اسماعیل کوثری رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست‌ خارجی مجلس شورای اسلامی از لزوم تنبیه کردن آنان سخن گفت. کوثری به خبرگزاری خانه ملت وابسته به مجلس ایران گفته بود «تنبیه برای این است که در زمان انجام وظیفه، دیگر این تخلفات تکرار نشود.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates