19.11.2014

روحانی نفر پنجم را برای تصدی وزارت علوم به مجلس معرفی کرد

بی‌بی‌سی: فرهادی پنجمین فردی است که برای تصدی وزارت در دولت فعلی به مجلس معرفی می‌شود

پس از رد صلاحیت فخرالدین احمدی دانش آشتیانی برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس جمهوری ایران شخص دیگری را برای این سمت به مجلس معرفی کرده است.

روز چهارشنبه، ۲۸ آبان (۱۹ نوامبر)، پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس – خانه ملت – گزارش کرد که حسن روحانی، رئیس جمهوری، طی نامه‌ای به رئیس مجلس، محمد فرهادی را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم معرفی کرده و خواستار رای اعتماد نمایندگان به او شده است.

طبق آئین نامه داخلی مجلس، مجلس تا ده روز برای بررسی برنامه‌ها و سوابق فرد پیشنهادی فرصت دارد. مهرداد بذرپاش، عضو هیات رئیسه مجلس، گفته است که جلسه رسیدگی به صلاحیت آقای فرهادی چهارشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.

در پی رد صلاحیت فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در روز گذشته، سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت که ادامه کار این وزارتخانه با سرپرست به حکم حکومتی رهبر جمهوری اسلامی نیاز دارد.

محمد فرهادی متولد شاهرود است و شصت و پنج سال دارد. آقای فرهادی پزشک متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس کنونی جمعیت هلال احمر ایران است. وی در دولت دوم میرحسین موسوی در دهه ۱۳۶۰ سمت وزارت فرهنگ و آموزش عالی و در دولت اول محمد خاتمی در دهه ۱۳۷۰، سمت وزارت بهداشت را برعهده داشته است.

میرحسین موسوی از نامزدهای معترض انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بود و به همین دلیل همراه با همسرش هنوز در حبس خانگی به سر می‌برد، و محمد خاتمی نیز به عنوان یکی از رهبران جناح موسوم به اصلاح‌طلب در جمهوری اسلامی هدف حملات شدید جناح موسوم به اصولگرا قرار داشته است.
روحانی گرایش جناحی در انتخاب افرادی برای سمت وزارت علوم را رد کرد

آقای فرهادی پنجمین فردی است که از زمان آغاز به کار دولت حسن روحانی در تابستان سال پیش تا کنون برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی می‌شود.

جعفر میلی منفرد، نخستین فرد پیشنهادی آقای روحانی برای این سمت نتوانست رای اعتماد مجلس را به دست آورد و به این ترتیب، جعفر توفیقی به عنوان سرپرست این وزارتخانه تعیین شد. پس از آن، رضا فرجی دانا به عنوان وزیر پیشنهادی توانست رای اعتماد مجلس را کسب کند اما در روز ٢٩ مرداد سال جاری، مجلس او را استیضاح و برکنار کرد و امور وزارتخانه به محمدعلی نجفی به عنوان سرپرست سپرده شد.

روز ٣٠ مهرماه سال جاری، جلسه بررسی صلاحیت محمود نیلی احمدآبادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم برگزار شد و در حالیکه پیشاپیش شماری از نمایندگان نسبت به موفقیت او در کسب رای اعتماد ابراز تردید جدی کرده بودند، اکثریت قابل توجهی از نمایندگان حاضر در جلسه به او رای اعتماد ندادند و آقای نجفی همچنان سرپرست وزارتخانه باقی ماند.

روز گذشته هم جلسه بررسی صلاحیت آقای احمدی دانش آشتیانی در مجلس برگزار شد و نمایندگان با ۱۷۱ رای مخالف، در برابر ۷۰ رای موافق و ۱۶ رای ممتنع، صلاحیت او را تایید نکردند.

در جریان رسیدگی به صلاحیت آقای احمدی دانش آشتیانی، برخی از نمایندگان مخالف گفتند که افرادی که آقای روحانی برای سمت وزارت علوم معرفی کرده همگی به جناح اصلاح طلب جمهوری اسلامی گرایش داشته یا در جریان اعتراضات به نتیجه اعلام شده انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، موضع خصمانه‌ای نسبت به معترضان اتخاذ نکرده‌اند.

روز گذشته، یکی از نمایندگان مخالف آقای دانش آشتیانی هشدار داد که اگر بازهم افرادی با همین گرایش معرفی شوند، مجلس به آنان رای اعتماد نخواهد داد. پیشتر، آقای روحانی در سخنانی در مجلس گفته بود که “لجبازی” واژه مناسبی برای موضعگیری‌های دولت و مجلس در قبال انتصاب وزیر علوم نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، در گفتگوی با خبرنگاران، ضمن امیدواری به اینکه آقای فرهادی بتواند رای اعتماد مجلس را به دست آورد، گفته است که “دولت جایز نمی‌داند به مسائل دیگری به‌ویژه عدم‌تأیید وزیر پیشنهادی علوم وارد شود. ما باید به قانون پایبند باشیم تا بتوانیم به مردم خدمت کنیم.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates