20.11.2014

جان کری وارد وین شد

بی‌بی‌سی: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، شامگاه روز پنجشنبه، ۲۰ نوامبر، وارد وین شد. پیگیری روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ اصلی‌ترین هدف او از این سفر اعلام شده است.

براساس اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، آقای کری امشب ابتدا با نمایندگان آمریکا در مذاکرات با ایران دیدار می‌کند و بعد با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات، نشستی سه‌جانبه خواهد داشت.

سومین روز مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در وین برای رسیدن به یک توافق جامع هسته‌ای در شرایطی رو به پایان است که لورن فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، گفته است که اختلاف‌نظر دو طرف مذاکره بر سر “نکاتی کلیدی” همچنان به قوت خود باقی است.

آقای فابیوس در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در پاریس گفت: “ما به دنبال توافق هستیم و امیدوارم بتوانیم اختلاف‌نظرها را در روزهای پیش رو کاهش دهیم، ولی همین، به رویکرد ایران بستگی دارد.”

جان کری هم با تایید نظر وزیر امور خارجه فرانسه گفت که دیگر اعضای گروه ۱+۵ رویکرد مشابهی در مذاکرات با ایران دارند، هرچند ممکن است که بین همین کشورها هم “اختلافاتی جزئی” وجود داشته باشد.

به جز فرانسه و آمریکا کشورهای آلمان، بریتانیا، چین و روسیه هم عضو گروه ۱+۵ هستند.
کنفرانس مطبوعاتی لورن فابیوس و جان کری در پاریس برگزار شد

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که در روزهای گذشته در لندن، پایتخت بریتانیا به سر می‌برد، روز پنجشنبه، ۲۰ نوامبر، ابتدا به پاریس رفت و بعد، از آنجا راهی وین در اتریش شد.

براساس گزارش‌ها از وین، در سومین روز از تازه‌ترین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، دیداری سه‌جانبه با کاترین اشتون، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات و ویلیام برنز، از مذاکره‌کنندگان ارشد آمریکا داشته است.

به گفته کسری ناجی، خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی فارسی به وین، این نشست سه‌جانبه حدود دو ساعت طول کشیده و سومین‌باری است که در سه روز اخیر ایران و آمریکا بر سر میز مذاکره می‌نشینند.

بیشتر از روز دوم مذاکرات: روحانی: اگر طرف مذاکره زیاده‌خواهی نکند، شرایط برای توافق مهیا است

بیشتر از روز اول مذاکرات: دیدار دوجانبه معاونان وزارت خارجه ایران و آمریکا در اولین روز مذاکرات اتمی

گفت‌وگوهای دو طرف در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ در سومین روز نیز ادامه دارد.

طرفین تا روز دوشنبه، سوم آذر (۲۴ نوامبر) برای نهایی کردن توافق هسته‌ای مهلت دارند، هر چند گزارش‌هایی تاییدنشده از تمایل طرف مذاکره با ایران برای تمدید مهلت مذاکرات منتشر شده است.

همزمان با مذاکرات هسته‌ای در وین، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهان همکاری بیشتر ایران با تحقیقاتی شده است که درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن کشور انجام می‌شود. او گفته است که هنوز به غیرنظامی بودن برنامه اتمی ایران اطمینانی وجود ندارد.

کسری ناجی، خبرنگار ما در وین به نقل از یکی از مقامات ایرانی حاضر در مذاکرات وین گفت که به نظر می‌رسد طرف ایرانی منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات کنونی در وین است و در مرحله بعد، در صورتی که توافقی حاصل شود، ایران همکاری‌های بیشتری با آژانس خواهد داشت.

۴۳ سناتور جمهوری‌خواه نیز اعلام کرده‌اند که اگر دولت باراک اوباما به توافقی برسد که بخواهد با دور زدن کنگره تحریم‌ها علیه ایران را به طور گسترده لغو کند، در مقابل آن خواهند ایستاد.

مخالفان برنامه هسته‌ای ایران می‌گویند که آن کشور در چارچوب این فعالیت‌ها در پی دست یافتن به تسلیحات اتمی است، ولی ایران چنین اتهامی را رد می‌کند.

کشورهای غربی برای محدود کردن فعالیت‌های ایران در این زمینه، تحریم‌هایی را وضع کرده‌اند و لغو این تحریم‌ها یکی از محورهای مذاکرات کنونی ایران و گروه ۱+۵ است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates