22.11.2014

آمریکا: در مذاکره با ایران، اختلافات جدی همچنان باقی است

بی‌بی‌سی: با نزدیک شدن مهلت ضرب‌الاجل توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵، مذاکرات وین وارد یک مرحله حیاتی شده اما نشانی از پیشرفتی قابل توجه به چشم نمی‌خورد.

آمریکا می‌گوید در مذاکرات هسته ای با ایران، اختلاف‌های جدی همچنان به قوت خود باقی است اما واشنگتن به شدت در تلاش است که تا قبل از ضرب‌الاجل روز دوشنبه این اختلافات را برطرف کند.

بنابر گزارش‌ها، جان کری و محمدجواد ظریف، وزیران خارجه آمریکا و ایران برای از بین بردن بن‌بست موجود، در حال کار بر روی طرح‌های تازه ای برای ارائه به دولت‌هایشان هستند.
هشت خواسته قدرت های جهانی از ایران

آقای کری روز جمعه تصمیم گرفت بیشتر در وین بماند.

جان کری، محمدجواد ظریف و کاترین اشتون، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای با ایران، جمعه شب (۳۰ آبان) سومین نشست سه‌جانبه خود را برگزار کردند.

اولین نشست سه‌جانبه از این دست، شامگاه روز پنجشنبه، ۲۹ آبان و با ورود جان کری به وین برگزار شد و طرفین صبح روز جمعه، ۳۰ آبان، برای دومین‌بار در این دور از مذاکرات در وین دیدار کردند.

در این مذاکرات، ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه) به اضافه آلمان، موسوم به گروه ۱+۵ یا گروه ۳+۳ شرکت دارند و هدف از آن، حصول یک توافق جامع و دائمی بر سر جنبه‌های مورد اختلاف برنامه هسته‌ای ایران و جایگزین کردن آن با توافق موقتی است که یک سال پیش حاصل شد.

توافق در این مذاکرات می‌تواند راه را برای لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران باز کند.

کشورهای غربی ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند اما ایران همواره ضمن رد این اتهام، بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده و گفته است که غنی‌سازی اورانیوم را تنها برای تامین سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای خود دنبال می‌کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates