29.11.2014

دلار در ایران گران شد

بی‌بی‌سی: روز، شنبه ۸ آذر، دلار آمریکا در بازار تهران به نرخی نزدیک به ۳۴۰۰ تومان معامله شده است که بالاترین قیمت دلار در سال ۱۳۹۳ به شمار می‌رود.

پیش از این، رکورد قیمت دلار در سال ۱۳۹۳ در اردیبهشت ماه و معادل ۳۳۲۱ تومان ثبت شده بود.

با وجود این افزایش قیمت، دلار هنوز ارزان‌تر از دوره اوج بحران ارزی و زمانی است که خرید و فروش ارز در بازارهای ایران متوقف شد. در سال ۱۳۹۱ بهای دلار در بازارهای ایران حتی تا بیش از ۳۶۰۰ تومان نیز بالا رفت.

خبرگزاری مهر با اشاره به گران شدن دلار نوشته است که انتظار می‌رود بانک مرکزی برای کنترل بازار مداخله کند.

کمال سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی نیز به وبسایت خبرآنلاین گفته است: “فعالان اقتصادی پیش از سوم آذر ماه انتظار حصول توافق نهایی از مذاکرات هسته‌ای را داشتند. این موضوع باعث شد پس از تمدید مذاکرات موجی از خرید در بازار ایجاد شود.”

هفته گذشته ایران و نمایندگان ۱+۵ نتوانستند در مهلت تعیین‌شده درباره برنامه هسته‌ای ایران به توافق برسند و این دوره را تمدید کردند. به این ترتیب، نااطمینانی نسبت به آینده همچنان بر اقتصاد ایران سایه انداخته است.

در کنار مذاکرات هسته‌ای، دولت ایران با کاهش درآمدهای نفتی نیز روبه‌رو است، به گونه‌ای که نه تنها به دلیل تحریم‌های بین‌المللی میزان فروش نفت و درآمدهای نفتی آن کشور کاهش یافته، بلکه با سقوط قیمت‌ جهانی نفت، میزان درآمدهای پیش‌بینی‌شده برای ایران کمتر از قبل شده است.

درباره صادرات نفت خام ایران بیشتر بخوانید: صادرات نفت خام ایران به خریداران عمده آسیایی کاهش یافت

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates