30.11.2014

حسین علیزاده نشان هنر شوالیه دولت فرانسه را نپذیرفت

بی‌بی‌سی: حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده ایرانی، نشان هنر و ادب شوالیه دولت فرانسه را نپذیرفت.

آقای علیزاده در نامه ای سرگشاده گفته است که به نام “حسین علیزاده” قناعت می کند و به آن پیشوند یا پسوندی نخواهد افزود.

نشان هنر و ادب شوالیه سالهاست از سوی وزارت فرهنگ فرانسه به هنرمندان اعطا می‌شود و تاکنون تعدادی از هنرمندان و نویسندگان ایرانی نیز این نشان را دریافت کرده اند.

در بخشی از نامه حسین علیزاده آمده است: “شاید اگر در دیار ما توجه و درک از هنر والای موسیقی همان‌طور که نزد مردم است، نزد مسئولان – که باید خدمتگزاران تاریخ و فرهنگ و هنر باشند- می‌بود، یک هدیه و عنوان غیر خودی این همه انعکاس نداشت. وقتی در فضای هنری نور کافی نباشد، چراغی کوچک خورشید می شود. اما من ضمن قدردانی از مسئولین کشور و سفارت فرانسه، به احترام مردم هنرپرور و هنردوست ایران، به نام حسین علیزاده قناعت کرده، تا آخر عمر به آن پیشوند یا پسوندی نخواهم افزود.”

حسین علیزاده از مطرح ترین چهره های موسیقی سنتی ایران است و طی بیش از سی سال فعالیت هنری، به عنوان الگویی برای آفرینش و اجرای موسیقی نوآورانه سنتی شناخته شده است.

ببینید: گفت‌وگوی بی بی سی فارسی با حسین علیزاده

حسین علیزاده در بخش دیگری از نامه خود نوشته است: “ضمن تبریک به تمام بزرگان ایران و جهان که نشان با ارزش شوالیه را دریافت کرده‌اند، خود را بی‌نیاز از دریافت هر نشانی دانسته، همچنان اندر خم کوی دوست و به شوق عشق تا آخر عمر خواهم ایستاد. با سپاس از تمام مردم هنردوست ایران و جهان.”

“نشان هنر و ادب” ازجمله جوایز جانبی “نشان ملی لیاقت” است که هر سال به نزدیک به ۳۰۰ نفر به ترتیب اهمیت در سه بخش فرمانده، افسر و شوالیه اهدا می‌شود.

پیشتر کسانی چون محمدرضا شجریان (خواننده)، شهرام ناظری (خواننده)، جلال ستاری (اسطوره شناس)، عباس کیارستمی (کارگردان سینما)، اصغر فرهادی ( کارگردان سینما)، لیلا حاتمی (بازیگر)، محمدعلی سپانلو (شاعر و نویسنده)، رضا سیدحسینی (مترجم)، و پری صابری (کاگردان تئاتر) این نشان را دریافت کرده بودند.

در هفته‌های اخیر نیز در چند مراسم خصوصی در خانه سفیر فرانسه در تهران، کامبیز درم‌بخش (کارتونیست)، داریوش مهرجویی (فیلمساز)، محمود دولت‌آبادی (نویسنده) و لی‌لی گلستان (مترجم و نگارخانه‌دار) این نشان را دریافت کردند.

درباره حسین علیزاده بیشتر بخوانید:

بداهه در طغیان ریتم، گفت‌وگو با حسین علیزاده

نوآوران سنتی: حسین علیزاده

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates