03.12.2014

سازمان های جهانی مدافع حقوق بشر خواستار نجات جان سهیل عربی شدند

رادیوفرانسه: شماری از سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر با انتشار بیانیه هایی خواستار نجات جان سهیل عربی، جوان ایرانی، از خطر مجازات اعدام شدند.

دیوان عالی کشور در ایران اخیراً مجازات اعدام سهیل عربی به اتهام “فساد فی الارض” و “سب النبی” را تأئید کرده است. مقامات جمهوری اسلامی ایران سهیل عربی را متهم کرده اند که در صفحۀ فیسبوک خود مطالب توهین آمیزی در مورد پیامبر اسلام و دوازده امام شیعیان منتشر ساخته است.
اریک گلداشتین، معاون سازمان دیده بان حقوق بشر و مسئول بخش خاورمیانه این سازمان اتهامات ایراد شده علیه سهیل عربی و همچنین صدور حکم اعدام علیه وی را حیرت آور اعلام کرده است.
او دولت ایران را به بازنگری در قوانین جزائی این کشور و لغو آن دسته از موادی فراخوانده که بیان آزادانۀ عقاید را جرم شناخته و آن را مجازات می کند.
در این حال، “ائتلاف بین المللی علیه مجازات اعدام” در بیانیه ای جداگانه اعدام قریب الوقوع سهیل عربی را محکوم کرده و این حکم را نقض تعهدات ایران در چارچوب معاهدۀ حقوق مدنی و سیاسی توصیف کرده که جمهوری اسلامی از جمله امضاکنندگان آن است.
غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوۀ قضاییه ایران، گفته است که عفو احتمالی سهیل عربی در دستور کار نیست، اما، تقاضای بررسی مجدد پروندۀ اتهامی او مورد توجه قرار گرفته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates