04.01.2013

عربستان «۲۱ ایرانی» را در آب‌های خلیج فارس بازداشت کرد

رادیوفردا: عربستان سعودی اعلام کرده است ۲۱ شهروند ایرانی را «که در سواحل شرقی این کشور سوار دو قایق بوده‌اند»، دستگیر کرده است.

رویترز از قول مرزبانی عربستان سعودی گزارش داده است: «یکی از گشت‌های دریایی توانست روز چهارشنبه ۱۳ دی دو قایق ایرانی را در آب‌های عربستان سعودی توقیف کند. در یکی از این دو قایق ۱۲ نفر و در دیگری ۹ نفر سوار بوده‌اند.»

طبق این گزارش هر ۲۱ نفر بازداشت‌شده، ایرانی هستند و در حال حاضر «تحت بازجویی»اند.

رویترز نوشته است طبق بیانیه مرزبانی سعودی، این ایرانی‌ها در نزدیکی جزیره حرقوص بازداشت شده‌اند که در ۸۰ کیلومتری ساحل عربستان است.

عربستان هنوز جزئیات بیشتری در این باره منتشر نکرده است.

روابط ایران و عربستان در سال‌های اخیر پرتنش بوده است. عربستان سعودی و ایران از جمله بر سر سوریه، جزایر سه‌گانه، برنامه هسته‌ای ایران و یمن با یکدیگر اختلاف دارند.

همچنین متهم‌شدن ایران به برنامه‌ریزی برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشینگتن، باعث تیره‌ترشدن روابط این دو کشور در یک سال اخیر شده است.

تهران نیز عربستان را متهم می‌کند که با افزایش صادران نفتی خود به برنامه تحریم آمریکا علیه ایران کمک کرده است.

عربستان سعودی که از متحدان آمریکاست، ایران را متهم کرده است که در مناطق شیعه‌نشین این کشور به ناآرامی‌ها دامن می‌زند. ایران این اتهام را رد کرده است.

سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان سعودی، ده روز پیش در چهارم دی ماه از ايران خواست «دخالت در امور داخلی» کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس و «تحریک به آشوب» در اين کشورها را متوقف کند.

اظهارات آقای سعود الفيصل در ادامه اتهام‌های مقام های عربستانی و ساير کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس است که ايران را به دخالت در امور داخلی خود متهم می کنند.

حکومت بحرين نیز که به عربستان سعودی بسیار نزدیک است، ايران را در بروز اعتراض‌ها در اين کشور مقصر می‌داند.

بحرين از سال ۲۰۱۱ و به دنبال بروز بهار عربی در کشورهای تونس، مصر، ليبی، يمن و سوريه شاهد اعتراض‌های گسترده ای از سوی اکثريت شيعه اين کشور عليه حاکميت سنی‌مذهب خود بوده است.

عربستان و امارات متحده عربی برای مقابله با اين اعتراض‌ها و به درخواست مقام‌های منامه، نيروهای خود را به اين کشور اعزام کرده‌اند.

شيعيان بحرينی از اين شکايت دارند که در روند سياسی و اقتصادی اين کشور به حاشيه رانده شده‌اند. حکومت آل خليفه اين اتهام را رد می‌کند.

گارد ساحلی عربستان سعودی پیش از این در ۲۸ مهرماه نیز ۱۴ شهروند ایرانی را که به گفته مقام‌های ریاض قصد ورود غیرمجاز به خاک عربستان را داشتند، در شمال شرق این کشور بازداشت کرد.

عربستان سعودی همچنین در خردادماه گذشته ۱۸ ایرانی بازداشت‌شده در آن کشور را به اتهام قاچاق مواد مخدر اعدام کرد که این اقدام باعث تیرگی بیشتر روابط میان دو کشور شد.

پیشتر فرمانده دریابانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور عربستانی که وارد آب‌های ایران شده بود، خبر داده بود.

ایران نیز ۱۷ آبان اعلام کرد که یک «شناور عربستانی که به قصد صید غیر مجاز وارد آب‌های ایران شده بود» را در آب‌های ساحلی خود توقیف کرده‌ است.

به گفته مقامات ایرانی، این شناور ۵ نفر خدمه داشته است که بازداشت شدند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates