17.12.2014

انتقاد معاون رییس جمهور از رسانه​ای شدن مصوبات سری

جام جم: معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی با تایید رهبری برای دوره تحریم ها ایجاد شده است گفت : تمام مصوبات این ستاد سری و به کلی سری است اما من نمی‌دانم چگونه مصوبات سری رسانه ای می‌شود؟

به گزارش واحد مرکزی خبر ، اسحاق جهانگیری در نشست با مدیران بانک های دولتی و موسسات مالی اعتباری افزود: یک بقالی بدون مجوز نمی توان زد اما موسساتی شعبه می زنند و پول جمع می کنند اما مجوز ندارند که در مقابل آنها ایستادگی می کنیم .

وی با اشاره به این که سیاست های خروج از رکود با تلاش زیادی تدوین شده است گفت: انتظار ما این است که مجلس درخواست های دولت را مدنظر قرار دهد.

معاون اول رییس جمهور افزود: نباید در بندهای اصلی این لایحه تغییری ایجاد شود زیرا خروج از رکود و دست یابی به رشد اقتصادی ، مطالبه مردم است. ما در این زمینه خواستار همراهی نظام بانکی کشور هم هستیم؛ نباید این گونه باشد که دستگاه ها از همراهی نکردن نظام بانکی ، شکایت کنند.

جهانگیری گفت: برخی از کسانی که به دولت قبل علاقه دارند با اصرار بیان می کنند که در این دولت خلاف قانون عمل می شود ، هر چه هم به آنها سند و پرونده نشان می دهیم بر صحبت های خود اصرار می کنند.

وی با بیان اینکه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی با تایید رهبری برای دوره تحریم ها ایجاد شده است گفت : تمام مصوبات این ستاد سری و به کلی سری است اما من نمی دانم چگونه مصوبات سری رسانه ای می شود؟ ، حتی از این اسناد هم خلاف واقع استفاده می شود و ما هرچه سند نشان می دهیم این افراد ادعاهای خود را دنبال می کنند.

وی درباره خبرها مبنی بر برداشت 4 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی گفت : پول نفت کشور در جای دیگری مانده گفتیم بانک مرکزی فرض کند این پول آمده و سهم بخش های مختلف از جمله صندوق توسعه ملی را بدهد .

معاون اول رییس جمهور در ادامه افزود: دولت مصمم است براساس قانون عمل کند و رئیس جمهور هم به مردم وعده قانونگرایی داده و بر این وعده خود پایبند است.

جهانگیری گفت: می گویند ظلم هایی که در گذشته شده است نگویید ، ما هم نگفته ایم ، آن چه ما گفته ایم 5 درصد ظلمی که به کشور رفته است هم نیست. ما هنوز نگفته ایم چه سوءاستفاده هایی در گذشته انجام شده است.

وی افزود: قابل قبول نیست در بانکی 621 چک بین بانکی بدون پشتوانه کشیده شود و دهها ضمانت نامه بدون پشتوانه صادر شود و رئیس بانک خبر نداشته باشد .

معاون اول رییس جمهور از بانکها خواست کاهش بدهی به بانک مرکزی و اضافه برداشت ها را مدیریت کنند.

درآمد ارزی ۹۴ بیشتر از امسال

معاون اول رئیس جمهور با بیان این که درآمد ارزی دولت در سال ۹۴ بیشتر از امسال خواهد بود، گفت: این سوء تفاهم که با کاهش قیمت نفت درآمد ارزی دولت کاهش می یابد، صحت ندارد.

جهانگیری افزود: چند میلیارد دلار فاینانس با چین داریم که همه آماده گشایش اعتبار است و تا پایان سال انجام خواهد شد.

وی افزود: از محل صندوق توسعه ملی 4 میلیارد دلار منابع سال آینده به طرح های عمرانی اختصاص می یابد.

وی گفت : همچنین صادرات غیرنفتی سال آینده بیشتر از 50میلیارد دلار خواهد بود و مذاکرات هم به نقطه بسیار عالی رسیده است و در این زمینه نیز خوش بین هستیم.

معاون اول رئیس جمهور خطاب به مدیران عامل بانکها با بیان اینکه 88 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق خیلی از گره های کشور را می تواند، باز کند، گفت: مدیران عامل بانکها با شجاعت و قاطعانه این مطالبات را پیگیری کنند.

جهانگیری افزود: کاهش تدریجی نرخ سپرده قانونی بانکها یک خواسته جدی و در حال بررسی کارشناسی است.

وی با اشاره به بسته 177 بندی خروج از رکود گفت: دولت تصمیم گرفته است مرتب این بندها را پیگیری کند و از هفته گذشته این کار در حال انجام است و انتظار از نظام بانکی این است که با دستگاههای مختلف در زمینه تامین مالی همکاری کند.

طیب نیا وزیر اقتصاد نیز در این نشست کمبود و گرانی منابع را مشکل بخش تولید بر شمرد و گفت: امروز متاسفانه هزینه تامین مالی به طور بی سابقه ای در اقتصاد ما افزایش یافته و سود اسمی از تورم بالاتر است که رقابت ناسالم در بازار پول باعث افزایش آن شد.

وی با تاکید بر آنکه بانکها باید از بنگاه داری پرهیز کنند ، گفت: مواردی وجود دارد که مثلا یک طرح فولادی با توجیه اقتصادی را تامین مالی نمی کند اما طرحی با توجیه کمتر که مربوط به بانکهای خودشان است تامین مالی می کند.

نظارت بر بانک ها از کلی گویی خارج شده

رئیس کل بانک مرکزی هم با بیان اینکه نظارت بر بانکها از کلی گویی خارج شده است، گفت: جلساتی با تک تک مدیران عامل بانک ها داریم و این جلسات مبنای اقدامات آنها برای تطبیق خود با شرایط بانک مرکزی در زمان بندی مشخص است.

ولی اله سیف در نشست مدیران بانک ها و موسسات مالی و اعتباری در راستای برنامه خروج از رکود و ایجاد رونق گفت: در هفت ماه امسال شبکه بانکی 177 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که 60 درصد در بخش سرمایه درگردش بوده است.

وی گفت: به بانک ها ابلاغ شده است در طرح هایی که حداقل 25 درصد از دارایی های آنها از محل سهام باشد، سرمایه گذاری کند تا شرکت های صوری شکل نگیرد و در آینده بانک با مشکل مواجه شود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: کل طرح هایی که معطل سرمایه در گردش است ، نظام بانکی تامین مالی خواهد کرد.

وی گفت: فهرست این واحدها از استان های مختلف به بانک مرکزی ارسال و برای کارشناسی به بانکها ارجاع می شود.

سیف افزود : برای برخورد با بازار غیرمتشکل پولی پرونده دو مورد از آنها در دادگاه و یک مورد دیگر در حال شکل گیری است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در چند روز آینده اقداماتی برای ایجاد انضباط کامل در نرخ سود بانک ها انجام خواهد داد.

بنابراین گزارش مدیران عامل بانکها در این نشست برخی مشکلات خود در نظام بانکی و همچنین پیشنهادهایی را برای تاثیر نظام بانکی در خروج از رکود مطرح کردند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates