21.12.2014

وزیر دفاع: دولت لبنان با کمک نظامی ایران موافقت نکرد

دویچه‌وله: جمهوری اسلامی با تبلیغات زیاد از آمادگی این کشور برای کمک نظامی به لبنان خبر داده بود. اکنون وزیر دفاع اعتراف می‌کند که ایران در جلب موافقت دولت لبنان برای فرستادن تجهیزات نظامی ناکام مانده است.

محمد دهقان در گفتگوی مفصلی با شبکه العالم، فرستنده عربی‌زبان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، به مسائل گوناگونی، از جمله توان موشکی ایران و رابطه با کشورهای منطقه پرداخت.

وزیر دفاع در بخشی از این گفتگو به قصد ایران برای فرستادن تجهیزات نظامی به لبنان اشاره کرده و اذعان می‌کند که این کار به خاطر عدم موافقت بیروت انجام نشده است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این شورا، هشتم مهرماه امسال در سفر به بیروت خبر فرستادن تجهیزات نظامی به لبنان را به طور رسمی اعلام کرد.

پول عربستان به جای سلاح ایران

شمخانی پس از دیدار با تمام سلام، نخست وزیر لبنان در یک نشست خبری گفت، سمیر مقبل، وزیر دفاع لبنان، قرار است به زودی به تهران سفر کند و در جریان این سفر کمک‌های نظامی تحویل خواهد شد.

دهقان در گفتگو با العالم که متن آن روز شنبه، ۲۹ آذر در رسانه‌های داخلی منتشر شد خاطر نشان کرد: «در لبنان قانونی وجود دارد که هر کشور ثانی که بخواهد به دولت بیروت کمک یا هبه‌ای اعطا کند، این کمک یا هبه باید به تصویب دولت برسد.» او در ادامه افزود: «ترکیب دولت لبنان معلوم است و اعضای این دولت نمایندگان گروه‌های سیاسی مختلف هستند لذا وزارت دفاع ایران نتوانست مصوبه‌ای را از دولت لبنان برای اعطای کمک‌های نظامی دریافت کند.»

سمیر مقبل کمتر از سه هفته پس از سفر شمخانی به بیروت به تهران آمد، اما بر خلاف گفته‌ی دبیر شورای عالی امنیت ملی کمک‌های تسلیحاتی پیشنهادی ایران را تحویل نگرفت.

همزمان با این تحولات، عربستان سعودی، رقیب قدرتمند ایران در منطقه اعلام آمادگی کرد برای تجهیز ارتش لبنان به سلاح‌های پیشرفته حدود سه میلیارد دلار هزینه کند.
عربستان سعودی حاضر به تقبل برخی هزینه‌های ارتش لبنان شده است

عربستان سعودی حاضر به تقبل برخی هزینه‌های ارتش لبنان شده است

«چهارمین قدرت موشکی جهان»

وزیر دفاع در بخش دیگری از مصاحبه به العالم گزارش‌های منتشر شده درباره احتمال بحث بر سر توان موشکی ایران در مذاکرات هسته‌ای را بی‌اساس خوانده و گفت: «آن‌چه که امروز با ۱+۵ درباره آن مذاکره می‌کنیم صرفا موضوع هسته‌ای است و به غیر از موضوع هسته‌ای هیچ موضوع دیگری در دستور کار قرار نگرفته و نخواهد گرفت.»

دهقان همچنین درباره توان موشکی ایران افزود: «ما متناسب با تهدیدات احتمالی علیه کشور، تلاش کرده‌ایم تا برد موشک‌های‌مان را افزایش دهیم و در این زمینه ما به بردهای لازم رسیده‌ایم. و در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا دقت اصابت موشک‌ها و ماندگاری آنها را افزایش بدهیم و موشک‌های‌مان را رادارگریز کنیم.»

عضو کابینه دولت یازدهم در سخنان اغراق‌آمیزی، جمهوری اسلامی را چهارمین قدرت موشکی جهان خوانده و می‌گوید، ایران در میان کشورهای دارای توان موشکی دارای جایگاه مناسبی است و در جایگاه پس از آمریکا، روسیه و چین، قرار دارد.
این ادعا در حالی مطرح می‌شود که به گمان ناظران شماری از کشورهای آسیایی مانند هند، پاکستان، ترکیه و تعدادی از جمهوری‌های شوروی سابق از توانمندی‌های موشکی قابل ملاحظه‌ای برخوردارند و برخی چون کره‌شمالی صادرکننده فناوری موشکی به ایران هستند.

تجهیز گروه‌های افراطی

افزون بر این بسیاری از کشورهای منطقه، از جمله قطر، امارات، عربستان و اسرائیل اگر در تولید موشک پیشرفته نباشند صاحب پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاع موشکی هستند.

برخی تحلیلگران معتقدند نگرانی کشورهای منطقه نه به خاطر قدرت موشکی ایران، که ناشی از نحوه عملکرد این کشور به ویژه در حمایت از گروه‌های افراطی است.

بر این اساس شبه‌نظامیان گروه‌هایی چون حماس و حزب‌الله لبنان که ایران در تجهیز آنها نقش مهمی دارد با موشک‌های ساده و غیرپیشرفته نیز می‌توانند امنیت منطقه را به خطر بیندازند.

قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان دوم آذر ماه دریافت تجهیزات موشکی ایرانی را تائید کرده و گفته است که ایران به این سازمان و به گروه‌های حماس و جهاد اسلامی کمک کرده تا توان موشکی خود را در برابر اسرائيل افزایش دهند.

وزیر دفاع ادعا می‌کند که بخشی از این سلاح‌ها فروخته شده‌اند: «در بعد سلاح و تجهیزات معمولا دولت‌هایشان از ما خرید می‌کنند و در بعد آموزش و مشاوره، در خدمت ارتش و نیروهای مقاومت سوریه و لبنان و عراق هستیم؛ این را خیلی روشن و صریح اعلام کردیم.»
نمایش برخی از موشک‌های ایران در یک رژه نظامی

نمایش برخی از موشک‌های ایران در یک رژه نظامی

سامانه دفاع موشکی برای قطر

خبرگزاری رویترز روز شنبه، ۲۰ دسامبر/ ۲۹ آذر گزارش داد قطر در یک معامله ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری با آمریکا از این کشور سامانه دفاع ضد موشکی “پاتریوت” ساخت کمپانی “ریتیون” دریافت می‌کند.

این کمپانی اعلام کرده که قطر سیزدهمین کشوری است که این سامانه موشکی را دریافت می‌کند. رویترز هدف قطر از این خرید را افزایش قدرت دفاعی در برابر تهدیدهای موشکی کشورهایی چون ایران عنوان کرده است.

وزیر دفاع ایران در حالی توان موشکی جمهوری اسلامی را در ردیف کشورهایی مانند آمریکا قرار داده که درآمد سالانه کمپانی ریتون، به عنوان یکی از تولیدکنندگان آمریکایی جنگ‌افزار، حدود ۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

کل صادرات غیرنفتی ایران در سال ۹۲ با احتساب میعانات گازی اندکی بیش از ۴۱ میلیارد دلار بوده و این کشور در همین سال نزدیک به ۵۱ میلیارد دلار کالا وارد کرده است.

جمهوری اسلامی در سال ۲۰۰۷ با امضای یک قرارداد ۷۰۰ میلیون دلاری چند سامانه دفاع موشکی موسوم به “تور- ام ۱” از روسیه تحویل گرفت و از هفت سال پیش تلاش می‌کند خود را به سامانه پیشرفته‌تر “اس ۳۰۰” این کشور مجهز کند.

بنابر برخی گزارش‌ها اغلب موشک‌های ایرانی کپی نمونه‌های چینی، روسی و کره‌ شمالی هستند که ایران تلاش می‌کند با کپی‌برداری، نمونه بومی آنها را به شکل انبوه در داخل تولید کند.

یکی از این نمونه‌ها موشک شهاب است که بر اساس موشک روسی “اسکاد” و پس از صرف سال‌ها وقت و سرمایه در داخل تولید می‌شود.

در سال‌های گذشته منابع اطلاعاتی غربی، از جمله سازمان امنیت آلمان مواردی از جمله خریدهای پنهانی جمهوری اسلامی از کره‌ شمالی برای تولید موشک‌های کروز را فاش کرده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates