26.12.2014

افزایش قیمت نفت پس از حمله شورشیان به «هلال نفتی» لیبی

رادیوفرانسه: در حالی که طی هفته‌های اخیر قیمت جهانی نفت سیر نزولی داشته، قیمت این کالای در آسیا، پس از آتش گرفتن یک مخزن نفت خام در بندر سدره، مهم‌ترین پایانه نفتی لیبی، اندکی افزایش یافت؛ به طوری که نفت شیرین سبک آمریکا امروز در بازار سنگاپور، برای تحویل در ماه فوریه، با ۲۸ سنت افزایش، به بشکه‌ای ۵۶ دلار و ۱۲ سنت رسید.

این مخزن نفت پس از آن آتش گرفت که شبه نظامیان اسلامگرا با موشک به پایانه نفتی سدره و همچنین یک نیروگاه برق در نزدیکی شهر سرت واقع در شرق لیبی حمله کردند و دست کم ۲۲ سرباز را کشتند.

اغلب این سربازان ارتش لیبی، مسؤول حفاظت از نیروگاه برق بودند.

سخنگوی نیروهای محافظ مناطق نفتی به خبرگزاری فرانسه گفت که موشک های شلیک شده به سوی سدره و رأس لانوف شلیک به یکی از مخازن نفت خام بندر سدره اصابت کرده و موجب آتش سوزی آن شده است.

این دو پایگاه به همراه البریقه، جزو «هلال نفتی» لیبی است که در فاصله بنغازی و طرابلس قرار دارد. این مناطق، مهمترین پایگاه‌های نفتی لیبی به شمار می روند، که طی روزهای اخیر صحنه درگیری میان نیروهای دولتی و شورشیان اسلامگرای گروه «فجر لیبی» بوده است.

این گروه شبه نظامی دو هفته پیش حرکت خود را به طرف «هلال نفتی» در عملیاتی موسوم به «عملیات برای آزادسازی میادین نفتی» آغاز کردند.

در حالی که قبل از روز سیزدهم دسامبر، یعنی پیش از آغاز حملات اخیر اسلامگراها، لیبی روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت در روز تولید می کرد، این کشور در نظر داشت که تولید نفت خود را در سال ۲۰۱۴ به روزانه یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

اما مقامات لیبی این هفته اعلام کرد که میزان تولید نفت این کشور به دلیل درگیری ها در مناطق نفتی کاهش یافته و اکنون به روزانه ۳۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرده که اکنون تولید نفت این کشور حتی نیازهای داخلی را نیز تامین نمی کند و همچنین اجازه نمی دهد لیبی به تعهدات خارجی خود عمل کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates