27.12.2014

نماز جمعه ۸۸ به امامت رفسنجانی را به زحمت اداره کردیم’

بی‌بی‌سی: آن نماز جمعه یک ماه پس از انتخابات برگزار می شد

رضا تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ایران می گوید که نیروهای دولتی نماز جمعه ۲۶ تیر ۱۳۸۸ به امامت علی اکبر هاشمی رفسنجانی که پس از اعتراضات گسترده علیه نتایج انتخابات انجام می شد را “به زحمت” و “با چنگ و دندان” کنترل کردند.

او در مصاحبه با تلویزیون ایران در پاسخ به این سوال که “آیا آیت الله هاشمی رفسنجانی از امامت نماز جمعه کناره گیری کردند یا کنار گذاشته شدند؟” گفت:‌ “آن جریان، یعنی فتنه ۸۸، خسارت های زیادی داشت و آن هفته ای که قرار شد جناب آقای هاشمی به نماز جمعه بیاید ما واقعا از یکی دو روز قبل شب و روز بسیار سختی داشتیم که نماز جمعه را چگونه کنترل کنیم و این جمعیت را که هر آن ممکن بود نماز جمعه را به هم بریزند و نگذارند ایشان صحبت کنند.”

هواداران رهبر جمهوری اسلامی ایران، اعتراضات خیابانی علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ را “فتنه” می نامند.

آن نماز جمعه یک ماه پس از انتخابات درحالی برگزار می شد که اعلام پیروزی فوری محمود احمدی نژاد در برابر میرحسین موسوی اعتراضات گسترده ای را به دنبال داشت.
آن مراسم با حضور میرحسین موسوی و مهدی کروبی برگزار شد

آن مراسم با حضور میرحسین موسوی و مهدی کروبی نامزدهای مورد حمایت اصلاح طلبان و منتقدان حکومت برگزار شد و مخالفان از فرصت امامت اکبر هاشمی رفسنجانی برای بیان مجدد اعتراض به نتایج انتخاباتی که رهبر ایران به آن مهر تایید زده بود استفاده کردند.

در آن مراسم شعارهایی چون “آزادی، آزادی”، “یا حسین، میرحسین”، “دولت کودتا، استعفا، استعفا”، “زندانی سیاسی آزاد باید گردد” و “برادر شهیدم، رأیت رو پس می گیرم” سرداده شد.

رضا تقوی در مورد آن نماز جمعه گفت: “باید بگویم که به قدری نیروهای امنیتی و انتظامی و بچه های ستاد نماز جمعه تهران واقعا کمک کردند که نماز جمعه به هم نریزد و با همه کنترل باز یکی پاشد و بین دو نماز جمعه و نماز عصر شعار داد اما ماموری که آنجا بود به صورت این شخص زد و او را از نماز جمعه بیرون کرد که صورت او مجروح هم شد.”

او اضافه کرد:‌ “ما با چنگ و دندان سعی کردیم که نماز جمعه آن روز را حفظ کنیم. اگر نماز جمعه آن روز به هم می ریخت معلوم نبود که نمازهای جمعه بعدی به هم نریزد یا شهرستان های دیگر را بشود کنترل کرد.”

او می گوید که قبل از آن نماز جمعه با هاشمی رفسنجانی صحبت کرده بود و از او خواسته بود “در جهت وحدت” حرف بزند.
در آن مراسم شعارهایی چون “آزادی، آزادی”، “یا حسین، میرحسین” سرداده شد

اما آقای تقوی اضافه کرد:‌ “خود ایشان هم آن روز شاهد بودند که ما نماز جمعه را به چه زحمتی اداره کردیم.”

پس از نمازجمعه ۲۶ تیر ۸۸ درگیری هایی میان مخالفان دولت با پلیس و نیروهای بسیج گزارش شد.

پلیس و نیروهای بسیج در بیرون دانشگاه تهران (محل برگزاری نمازجمعه) به سمت هزاران تن از معترضان که شعار “مرگ بر دیکتاتور” می دادند گاز اشک آور پرتاب کردند و به آنها یورش بردند. همچنین ده ها نفر از معترضان دستگیر و با کامیون منتقل شدند.

هاشمی رفسنجانی در آن نماز جمعه از جمله خواستار آزادی کسانی شد که پس از انتخابات در جریان اعتراضات دستگیر شده بودند.

رضا تقوی در این مصاحبه همچنین گفت که “فکر نمی کنم که ایشان (هاشمی رفسنجانی) باز برای نماز جمعه بیایند.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates