19.02.2013

رویترز: مسير انتقال يورو از هند به ايران مسدود شد

رادیوفردا: خبرگزاری رویترز گزارش داده است که بعد از اعمال دور جديد تحريم‌های آمريکا، انتقال بخشی از پول نفت صادراتی ايران به هند با ارز يورو متوقف شده است.

خبرگزاری رويترز روز دوشنبه ۳۰ بهمن ماه از قول منابع صنعت پالايشگاهی هند گزارش داده که اين کشور هم‌اکنون مجبور است تمام پول نفت ايران را با ارز روپيه پرداخت کند.

پیشتر هند و ايران توافق کرده بودند که ۴۵ درصد از پول نفت صادراتی ايران به هند از طريق ارز يورو و توسط «هالک بانک» ترکيه پرداخت شود.

رويترز می‌افزاید که علاوه بر اينکه روپیه تنها در برخی از بازارهای بين‌المللی قابل معامله است، ايران نمی‌تواند اين پول را به خارج از هند منتقل کند؛ برپایه این گزارش ایران مجبور است از طريق اين پول تنها محصولات و کالاهای تحريم نشده را از داخل هند بخرد و وارد کشور کند.

ترکيه از ماه ژوئيه سال ۲۰۱۱ عمليات انتقال بخشی از پول نفت صادراتی ايران به هند از طريق يورو را انجام می‌داد.

دو پالايشگاه هندی به رويترز گفته‌اند که بانک دولتی «هالک بانک» ترکيه ۵ فوريه، در حدود دو هفته پیش، به اين پالايشگاه‌ها اطلاع داده که ديگر نمی‌تواند نقل و انتقالات مالی از هند به ايران را ادامه دهد و به همين خاطر انتقال پول نفت از هند به ايران از فردای آن روز قطع شده است.

دور جديد تحريم‌های آمريکا که از ۱۸ بهمن به اجرا گذاشته شد، واردات طلای ايران از ترکيه را نيز مختل کرده است. اين تحريم‌ها اجازه نقل و انتقالات مالی از بابت فروش نفت به ايران را از طريق هر ارزی ممنوع کرده و صادرات فلزات گرانبها به ايران را نيز ممنوع کرده است.

رويترز می‌نويسد که کل صادرات هند به ايران از آوريل ۲۰۱۲ تا ماه سپتامبر تنها ۱,۴ ميليارد دلار بوده، در حالی که صادرات ايران به هند چهار برابر این رقم بوده است.

برپایه این گزارش، تاکنون سه هيات تجاری از دو کشور برای بررسی نحوه افزايش صادرات اقلام هندی به ايران مذاکره کرده‌اند، اما نتيجه چندانی نداشته است. برای نمونه معامله فروش شکر هند به ايران انجام شده، اما در فروش گندم به ايران دو طرف به توافق نرسیده‌اند.

هند بعد از چين دومين مشتری بزرگ نفت ايران است، اما از ژوئيه سال گذشته تاکنون برای گرفتن معافيت از تحريم‌های آمريکا واردات نفت از ايران را کاهش داده است. قرار است اين کشور از اول آوريل سال جاری ميلادی دوباره واردات نفت از ايران را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش دهد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates